F1-es technikától környezetbarát ez a Renault

F1-es technikától környezetbarát ez a Renault

hirdetés
A fogyasztástól kezdve a gyártáson át a Renault mindig is ügyelt arra, hogy termékei a lehető legkisebb mértékben terheljék a környezetet. Az Emblème tanulmányautó azonban minden eddiginél magasabb szintre emeli az ökotudatosságot.
Az emberi társadalom minden tevékenységével kölcsönhatásba kerül a természettel, és a legtöbb esetben rossz előjelű végeredményt ad ki az egyenlet. Az autóiparban szerencsére évtizedek óta érvényesül az a szemlélet, amely ennek a folyamatnak a megfordítására törekszik, ám hosszú és rögös út áll még előttünk, mire valóban és minden részletében környezetbarátnak tekinthetünk egy autót.

A Renault azonban úgy döntött, nem várja ki ezt a sort, és elkészítette az Emblème technológiai tanulmányt, amely hatékonyabban és részletesebben szemlélteti a vállalat környezetvédelmi törekvéseit, mint bármilyen fenntarthatósági jelentés.
Hogy mennyire ambiciózus az Emblème, jól mutatja a projekt végső célkitűzése: a Renault olyan autót kívánt alkotni, amely teljes élettartamában – azaz a gyártásához használt nyersanyagok kitermelésétől kezdve a használaton át a végső hulladékhasznosításig – tizedannyi szén-dioxidot termel, mint egy átlagos autó! Ehhez pedig a járművel kapcsolatos összes tényezőt figyelembe kell venni és radikálisan tökéletesíteni.
A folyamat a nyersanyagok beszerzésénél kezdődik: a Renault szakemberei megvizsgálták, mely anyagok felelősek a legnagyobb környezeti terhelésért – ezek az acél, az alumínium, a polimerek, az elektronika, az üveg és a gumi –, és igyekeztek mindegyiknél jelentősen megnövelni az újrahasznosításból származó beszerzés, illetve az újrahasznosíthatóság arányát.
Az akkumulátorok gyártásánál használt anyagok, a lítium, a nikkel, a kobalt zárt láncú újrahasznosítása (azaz a használt vagy hibás akkuk elemeikre bontása, és az anyagok közvetlen újrafelhasználása) nagyságrendekkel csökkentheti az ezzel járó környezeti terhelést. Az utastérben nem csak szövetkárpitok gyártására használtak fel visszaforgatott poliésztert, hanem abból préselték a padlót is. A színeket nem festéssel, hanem az újrahasznosított pigmentanyagokkal megszínezett fonalak megfelelő arányú kombinálásával érték el. Az üléstámlák habtöltete biohulladékból készült, a műszerfalat pedig felelős gazdálkodású lenből készített szövet borítja. A gyártási folyamatok is nagyban hozzájárulnak egy termék szénlábnyomához; a Renault-csoport azon dolgozik, hogy európai gyártóbázisai 2030-ra teljesen szénsemlegessé váljanak, 2050-re pedig globális ipari tevékenységei összességükben ne terheljék extra szén-dioxiddal a környezetet.
Az Emblème hajtáslánca sem bocsát ki szén-dioxidot a légkörbe: különleges hibridről van szó, amelyben belső égésű motor helyett hidrogén-üzemanyagcella támogatja az elektromos komponens munkáját. A Renault Master H2 Tech furgonban már megvalósult üzemanyagcellás technológia gyors utántöltési időkkel büszkélkedhet, alkalmazásával a mérnökök megfelezhették a hajtáshoz szükséges elektromos energiát elsődlegesen biztosító akkumulátor méretét. Ez nemcsak kevesebb nyersanyagot jelent, de az autó tömege is kisebb így, ezért energiatakarékosabban használható.
Ehhez járul hozzá a Forma-1-es tapasztalatok felhasználásával optimalizált légellenállás: a tervezők apró részletek tökéletesítésével értek el jelentős eredményt, ennek köszönhető, hogy az Emblème hétköznapi arányait és jól használható méreteit megőrizve tudott kiemelkedően áramvonalassá válni. Az autóipar legnagyobb szennyező tétele persze maga az autó, amennyiben nem tölti ki tervezett élettartamát, ezért a Renault dizájnerei olyan utazókörnyezetet alkottak, amelyben hosszan jól érzi magát az ember, így elkerülhető, hogy pár év után ráunjon és lecserélje autóját. A 290 cm-es tengelytávon nyugvó, 480 cm hosszú autó rendkívül tágas belső teret kínál. A térérzetet javítja a szélvédő alatt teljes szélességében végigfutó, 120 cm széles, de csupán 12 cm magas kijelzősáv, amely helytakarékosan biztosít hiánytalan funkcionalitást.
A vezetőtámogató funkciókat mesterséges intelligencia koordinálja, amely képes nemcsak a biztonságos, de a takarékos vezetés feltételeit is kielemezni, és tanácsokkal ellátni a vezetőt. Ugyanakkor a modern technológia mindvégig a háttérben marad, így teremtve meghitt, otthonos, emberközeli hangulatot a fedélzeten.
Mi volnánk a legboldogabbak, ha az Emblème-re egy közelgő szériamodell előfutáraként tekinthetnénk, ám jelen formájában a tanulmányautó „csupán” innovatív műszaki és formai elképzelések tárháza. Ugyanakkor egyes részleteivel, formai és technológiai megoldásaival bizonyosan találkozni fogunk még a közeljövőben – hogy melyek lesznek ezek, még nem tudhatjuk, de bizonyos, hogy mindegyik egy-egy lépéssel közelebb viszi a Renault-t a szénlábnyom csökkentésének kitűzött céljához.