Ez az autó idén a csúcs

Ez az autó idén a csúcs

hirdetés

Teszt: Renault Scenic E-Tech 100% electric

Ismert modellnév mögé helyezett új autót a Renault. A Scenic olyan jól sikerült, hogy megválasztották a 2024-es Év Autójának. Erősebb motorral és nagyobb akkumulátorral teszteltük az elektromos típust.
1996-ban a Renault a Mégane egyterű változatát a Mégane Scénic névvel illette, amely aztán önálló modellé nőtte ki magát. Az azóta eltelt 28 évben számos generációváltás történt a modellek életében, ma pedig egészen másképp néznek ki az ikonikus autók.

Mind a Megane, mind a Scenic elhagyták nevükből az ékezetet, tisztán elektromossá váltak, és az autós evolúcióban a crossoveres irányba fejlődtek tovább.

Annak idején a Scénicet bevallottan a családok utazási szokásai alapján, azok kielégítésére tervezték, és minden frissítésnél, generációváltásnál ezt tartották a szem előtt. Ez most sem változott, az ötödik generációs Scenic új környezetben igyekszik eleget tenni, vagy akár elébe menni az elvárásoknak.

Divatos doboz

Miközben az első Scénic csak 4168 mm hosszú volt, de a negyedik generációs autó is épphogy elérte a 4,4 méteres hosszt, addig az új, tisztán elektromos változat már 4470 mm-es hosszal, 1864 mm-es szélességgel és 1572 mm-es magassággal büszkélkedhet. Egyterűből egyértelműen crossoverré alakult az autó, melyet orrkialakítása karakteressé tesz, kiemel a mezőnyből. Felfedezni a Renault arculati elemeit is pl. a nappali menetfény formájával vagy a márkajelet körülölelő mintázattal, de ezzel együtt is egyedi a kiállása, még házon belül is.
Elsőre azt sem tudjuk, mit is figyeljünk, ha oldalról nézünk rá az autóra. El lehet veszni az élek vonalainak végigkövetésében, de rácsodálkozhatunk az ajtóba süllyedő kilincsekre is. Feltűnhet a kerékjárati ív köré pakolt műanyag elem, amely egyértelműen szabadidő-járműves jegy, közelről nézve pedig az is, hogy az egyes elemek még mintázatot is kaptak. Nem unalmas a Scenic külseje, az egyszer biztos.
Tesztautónk esprit Alpine kivitelű, azaz kínálat legsportosabbja, így jelen esetben nem 19, hanem 20 colosak a felnik, a fényezés pedig palaszürke. Ez a szín a megfelelő fényviszonyokban még inkább kiemeli a szögletességet, mely hátul is megjelenik.

Látványosak a lámpatestek, melyek rákanyarodnak az autó sarkaira, egy részük pedig a csomagtérajtóval együtt nyílik. A Renault-logó kiemelkedik a síkból, a Scenic feliratnak pedig jót tesz, hogy nem került a betűk közé óriási térköz, mint azt manapság több új modellnél is láthatjuk.

Korábban már ültünk esprit Alpine kivitelű Renault belsejében – ilyen volt az Austral is –, így azért volt sejtésünk, mit várhatunk a Scenictől ezen a téren. Így is tartogatott újdonságot: a csodatetőt, mely gombnyomásra vagy akár hangutasításra átlátszóvá válik.
A Solarbay névvel illetett panorámatető 1,65 négyzetméteres, az áttetszőség mértéke pedig négyféle lehet: teljesen átlátszó, teljesen tejüveg – melyen keresztül szabad szemmel is a Napra lehet nézni –, a tető első fele átlátszó vagy a tető hátsó fele átlátszó. Működése egyszerűen hangzik: két üvegréteg közé egy olyan filmréteg került, mely elektromos áram hatására változtatja átlátszóságát. Leállítás után a Scenic üvegteteje besötétedik, de az utolsó állapotot megjegyzi az autó a következő indulásig.

Családbarát belső

A csodatető egyértelműen lekötötte mindenki figyelmét, aki ült az autóban, pedig megérdemli a figyelmet a belső tér többi része is. Megfelelő az anyagok minőségérzete, még úgy is, hogy egyáltalán nem találkozunk mondjuk bőrrel. Rengeteg viszont az újrahasznosított anyag. A megfelelő oldaltartást nyújtó, ám kissé rövid ülőlapú ülés szövete például teljes egészében ilyen, de a műszerfal 80 százaléka is újra felhasznált anyagokból készült.
Segíti a családbarát használatot a sík padló, a tágas terek elöl és hátul, valamint a tárolók sokasága – utóbbiból 38 liternyi áll rendelkezésünkre.

Hátul az üléssor középső üléséből egy univerzális könyöklő varázsolható, benne kihajtható pohár- és tablettartóval és USB-csatlakozókkal.

Sofőrként is remek közegben foglalhatunk helyet, szinte körbeöleli az embert az autó a hajlított képernyőjű, 12,3 colos digitális műszeregységtől kezdve az ajtótól ajtóig érő kék betéten át.

Az esprit Alpine kivitellel jövő kék (illetve a kormányon francia trikolór színű) varrások, az állítható színű és a második sorban is megjelenő hangulatvilágítás tovább színesítik a belteret.
A beltér leggyengébb pontjának tesztünk során a multimédia-rendszer bizonyult, de ez is inkább csak az apró botlásoknak volt köszönhető. Szép a 12 colos álló érintőképernyő képe, kezelése pedig pofonegyszerű: a Google-féle rendszer nem tér el sokban a telefonokon is futó Android-alapú operációs rendszerektől. Itt is van alkalmazás-áruház, ahonnan mindenféle app letölthető, legyen szó játékokról, zenelejátszókról vagy alternatív navigációs rendszerről (pl. Waze), ha az alapértelmezett Google Maps nem lenne szimpatikus. Természetesen a telefonok tükrözésére is képes, vezeték nélkül is.
Két dolog volt, ami miatt kilógott itt a lóláb. Ahogy mobiljaink, úgy ritkán ez a rendszer is képes lefagyni. Ennél azonban súlyosabb hiba a tolatókamera gyatra képe.

Korábbi tesztjeinkből ismerjük, hogy a Renault 360 fokos kamerarendszere napjaink egyik legjobbja az autóiparban, így kissé érthetetlen, hogy a tesztautó szóló, csak hátrafelé néző kamerája miért mutatott gyengébb képminőséget.

Nőtt a Renault Scenic csomagtere az elődéhöz képest. Alapesetben 545 literrel gazdálkodhatunk, de lehajtott hátsó üléssorral ez az érték 1670 literre nő, ráadásul a szigorúbb VDA-szabvány szerinti mérésekkel. A töltőkábelek számára 15 kg teherbírású külön rekeszt is kialakítottak a felnyitható padló alatt.

Tisztán elektromos

Kétféle erőforrással kapható a Scenic, és mint teljes neve mutatja (Scenic E-Tech 100% electric), csak tisztán elektromos hajtásláncok közül lehet választani. Az alap konfiguráció szinkron villanymotorja 170 lóerős, melyhez 280 Nm nyomaték társul, és az első kerekeken keresztül lendül mozgásba az autó. Az energiát a 400 V feszültségen működő 12 modulos, 60 kWh kapacitású, 411 kilós akkumulátor szolgáltatja.
Tesztautónk a másik hajtásláncot rejtette: itt az 515 kilós, 87 kWh kapacitású akkumulátor 218 lóerős, 300 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező szinkronmotort táplál. Az 1852-1910 kilós autó ezzel 7,9 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége 170 km/óra. Elöl MacPherson rugóstag dolgozik a Scenic alatt, hátul több lengőkaros rendszert találni.
A Scenic esetében is megtartotta jó villanyautós szokását a Renault azzal, hogy képes váltóáramról felvenni 22 kW-ot. Ez még mindig ritkaság a márkák között, legtöbb esetben a 11 kW jelenti a maximumot. Ezzel a nagyobb akkumulátoros Scenic is teljesen feltölthető a megfelelő utcai töltőpontokon 5 óra alatt. Villámtöltővel a 87 kWh-s Scenic 37 perc alatt tölthető fel lemerült állapotból, mivel a maximális töltési teljesítmény ebben az esetben 150 kW.

Több mint 30 vezetéstámogató és egyéb biztonsági rendszer dolgozhat a Scenicben. Ezek közül az alapfelszereltség része az adaptív tempomat, a vészhelyzeti sávtartó, a követési távolságra figyelmeztető rendszer, az aktív vészfékező gyalogosérzékelővel és kereszteződésfigyelővel, az éberségfigyelő, a baleseti vészfékező és a táblafelismerő. Szériatartozék még az első és hátsó radarrendszer, valamint a tolatókamera.
Felárért tovább bővíthetjük az arzenált, így 360 fokos kamera, félautomata parkolóasszisztens, sávváltási asszisztens holttérfigyelővel, valamint intelligens adaptív tempomat is segítheti a vezetőt.

Autózzunk

Amikor villanyautót vezetünk, mindig kulcskérdés, hogy mennyit füllent az autó, mennyire tér el a valós hatótáv a kiírtaktól. Eleinte eléggé sumák volt a Scenic, amikor kiírta teljesen feltöltött állapotban, hogy 600 kilométert mehetünk vele, de később a vezetési körülményeknek megfelelően korrigált – ráadásul ezt az újratöltés után sem felejtette el. Pluszpont az is, hogy egyszerre folyamatosan több értéket is kiír: a legtakarékosabb kalkulált érték mellett egy autópályás hatótáv is megjelenik, valamint e kettő közé lő be egy harmadik számot.
A nagyobbik akkumulátoros Scenic normál vezetési stílus mellett 460 kilométerre volt jó a legforróbb, melegrekordos nyári napokon, amikor a klíma maximális üzemeltetésével is hozzájárultunk a fogyasztás növeléséhez. Vegyes körülmények között a száz kilométerenkénti 18,5 kWh-s érték jónak mondható, városban pedig ennél is kevesebbre, 13,9 kWh-ra is képes volt. Otthoni alapáras töltés mellett, némi veszteséggel is számolva ez 2-2,5 literes üzemanyag-fogyasztásnak felelne meg a jelenlegi árakkal kalkulálva.

A legjobb azonban az, hogy az áramfogyasztás közben még kellemesen is érezzük magunkat. Nemcsak kívülről nézve vagy praktikus szempontból jó a Scenic, de vezetése is pozitív meglepetés. Egyik legnagyobb fegyverténye talán az, hogy az ebben a kategóriában általánosan igen könnyűre hangolt kormányzás a megfelelő üzemmód kiválasztásával azonnal reszponzívabbá tehető, és rögtön több erő kell a volán tekeréséhez.
A sportmód létjogosultsága eddig tart, erőből nemigen észrevehető, hogy többet kapunk, de ez nem is baj. Ha kérjük, az autó megindul, magabiztosan kezdhetünk vele előzési manőverekbe. Több nem is kell ennél egy családnak.
A másik nagy fegyvertény kicsit nehezebben megfogható, mert több összetevője is van. Egyrészt villanyautókhoz képest nem túl nehéz a Scenic, másrészt jó futómű is dolgozik alatta. E kettő kombinációja remek elegyet alkot, mert érzésre olyan, mintha sokkal könnyebb autót vezetnénk. Alig billen az 1,9 tonnás kocsi a kanyarokban, a kerekeket tökéletesen lehet helyezni a vonalak mellé, és nagyon szűkeket is lehet vele fordulni. Rosszabb minőségű útszakaszokon sem jön zavarba, az úthibákat, keresztbordákat remekül csillapítja.
Városban is jól jön a fordulékonysága, 10,92 méteren képes megfordulni, könnyű vele szűk helyen is manőverezni. Egyedül az A oszlop vastagsága okoz némi nehézséget a vezetésben. Nem sok szűrődik be a külvilág zajaiból a beltérbe, remek hangszigetelést kapott a Scenic. Egyedül a sebességtúllépésre figyelmeztető csipogó hang okozhat bosszúságot. A funkció az EU-s előírások miatt minden újraindításkor bekapcsol, de két gombnyomással gyorsan kiiktatható.

Az Alcantarával is díszített, szögletes kormány mögött nemcsak a menetválasztót találjuk, hanem a rekuperációt is innen állíthatjuk pillangófülek segítségével. Beállítható a belső égésű motorokra jellemző motorfékhatás is, de a skála végein ellenállás nélküli gördülést, illetve olyan erős ellenállást is választhatunk, mellyel szinte egypedálos módban vezethetünk. Azért csak szinte, mert 10 km/óra alatt a lassításhoz minden esetben kell a fékpedál.

Árak

18,5 millió forintról indul a Renault Scenic ára a CarNetnél, de állami támogatással ennél akár négymillióval olcsóbban is hozzá lehet jutni. A nagyobb akkumulátoros, erősebb autó támogatás nélkül 20,35 millió forintról indul, a tesztünkben is szereplő esprit Alpine felszereltségű családi autó 21 millió forinttól kapható meg. A végső vételárat növelheti még a Solarbay üvegtető (600 ezer Ft), a tesztautóban lévő extra vezetéstámogató rendszerek csomagja a 3D-s kamerarendszerrel (600 ezer Ft), a 9 hangszórós Harman Kardon hifi (375 ezer Ft), illetve a fényezések (színtől függően 250-750 ezer Ft).
Hasonló méretű, tisztán elektromos alternatívából nincs sok a piacon. A 2022 óta velünk lévő Kia Niro EV 204 lóerővel, 64,8 kWh-s akkumulátorral, de jóval kisebb, 475 literes csomagtartóval kerül listaáron 17,75 millió forintba, míg a frissen érkező Ford Explorerből van 17,05 millióért is hátul hajtó változat, de akkumulátorának kapacitása csak 52 kWh, teljesítménye 170 LE hasonló csomagtér (536 l) mellett.
Dizájn, komfort, biztonság, takarékosság, kezelhetőség, teljesítmény, funkcionalitás, vezetői elégedettség és ár. Ezek azok a szempontok, amelyek mentén a zsűri értékel és dönt minden évben az Év Autójáról. A fentiekben mi magunk is meggyőződhettünk arról, hogy az elektromos Renault Scenic minden területen tisztesen helytáll. Jogosan érdemelte ki a 2024-es elismerést, és nincs akadálya annak, hogy a közönség is szeresse, kedvelt családi autó válhasson belőle.