Elfojtaná az útzajt a Renault

Elfojtaná az útzajt a Renault

hirdetés
A zaj környezetszennyezés, amely egészségkárosodáshoz vezethet, de energiát is emészt, így növeli az üzemanyag-fogyasztást. A Renault-csoport komoly erőforrásokat mozgósít, hogy megszüntesse a közlekedés egyik legjelentősebb zajforrását.
Csak Franciaországban évente 80 milliárd euróra rúgnak a közúti zajszennyezés társadalmi költségei. Ezek nem elvont, elméleti kiadások: a zajterhelés hátrányos élettani hatásokkal bír, alvási nehézségek, az idegrendszer fejlődési rendellenességei köthetők hozzá, ami jelentős terhet ró minden ország egészségügyi ellátó rendszerére.

És ezek csak a közvetlen hatások: az útzaj hangenergia, amely a gördülési ellenállásban, súrlódásban gyökerezik; a hang pedig rezgés, ami minden érintett szerkezet – a járművek, az infrastruktúra vagy akár az emberi szervezet – állapotromlását, idő előtti elhasználódását idézheti elő, ami pedig felerősíti az útzajt. A zaj valóságos ördögi kör tehát, amit minden lehetséges ponton igyekeznünk kell megtörni…
Az autógyártók jelentős előrelépést értek el ezen a téren. Részben az elektromos autók elterjedése, részben a csekély gördülési ellenállású abroncsok alkalmazása révén alapvetően hozzájárultak ahhoz, hogy közútjainkon csökkenjen a zajkibocsátás. Szűklátókörűségre utalna azonban, ha azt gondolnánk, ezzel véget ér az autógyártók feladata – ellenkezőleg, olyan műszaki berendezések, technológiai ismeretek és anyagai források állnak rendelkezésükre, amelyekkel bárki másnál hatékonyabban kutathatják az útzaj mérséklésének további lehetőségeit.
Ezért hozta létre a Renault az aszfaltutak akusztikai jellemzőinek és energetikai hatékonyságának felmérésére szolgáló Apache-technológiát – a fantázianév az angol Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy Efficiency kifejezés betűszava. Azt már korábban is lehetett tudni, hogy a sebesség emelkedésével exponenciálisan nő az útzaj erőssége – átlagosan egy autó üzemi zaja nyolcvan százalékban az abroncs és az útfelület közötti, dinamikus érintkezésből fakad. Ebben az egyenletben az abroncs releváns értékei állandóak – vannak hangosabb és csendesebb gumik, de egy adott termék zajszintje csak hosszú távon, az abroncs elhasználódásával fog változni –, az útfelületé viszont akár méterről méterre változhat, függően az összetételétől, a textúrájától, és persze az elhasználódás mértékétől.
Az Apache-program tehát azt a célt tűzte ki maga elé, hogy azonosítsa azokat az útszakaszokat, amelyek felújítása jelentős javulást hozhat a zajterhelés terén. Ez lehetővé tenné az önkormányzatok, útfenntartók számára, hogy korlátozott anyagi forrásaikat olyan feladatokra fordítsák, amelyek valódi változást hozhatnak az érintett közösség életében. Thomas Antoine, aki 2018 óta vezeti a Renault-csoport zaj- és rezgéscsillapítási technológiákért felelős részlegét, a modern autókban egyre gyakrabban alkalmazott aktív zajkioltás technológiát hívta segítségül. Ezek a rendszerek az utastérben észlelhető hanghullámokat kielemezve azokkal azonos amplitúdójú, de ellentétes fázisú hanghullámokat bocsátanak ki, amelyek kioltják a zajokat.
Az Apache-program ennek a technológiának csak az elemző részét hasznosítja, és ezt alkalmazva elkészíti az útfelület részletes zajtérképét. Innen már nem nagy feladat azonosítani a kritikus útszakaszokat vagy -szegmenseket, azok ismeretében pedig idő- és költséghatékonyan megtervezni a szükséges felújításokat. Ehhez azonban további információra is szükség van: ez az egyes útszakaszok forgalmi terheltségére, amiből megállapítható az elhasználódás, a minőségromlás üteme. A Renault ezért felkereste az Île de France régióban működő zajobszervatórium, a Bruitparif szakembereit, akikkel közösen nemcsak egy részletes útzajtérképet hoznak létre, de azt is pontosan meg tudják állapítani, hogy milyen társadalmi hozadéka lenne a fejlesztésnek. A számítások szerint 1 eurónyi beruházással 17-20 eurónyi társadalmi költség és kiadás takarítható meg. Egy konkrét témával élve: a legsűrűbb forgalmú európai útszakaszként hírhedtté vált párizsi körgyűrű felújításával a zajszint a negyedére(!) volna csökkenthető.
Mivel pedig a csendesebb útfelület csekélyebb gördülési ellenállást, azt pedig kedvezőbb energiafelhasználást jelent, a projekt 3,5 év alatt szénsemlegessé válhatna, miután évente 16 ezer tonnával csökkentené a körgyűrűn kibocsátott szén-dioxid mennyiségét. A projekt máris kézzelfogható eredményeket hozott tehát, a Renault mérnökei szerint azonban további távlatok rejlenek abban, ha a mesterséges intelligenciát is bevonják az adatok elemzésébe, ezért a folytatásban erre keresnek lehetőségeket.