Visszatérés a jövőbe

Visszatérés a jövőbe

hirdetés
Feltámasztja történetének egyik meghatározó típusát a Nissan, méghozzá olyan formában, amely azonnal a szegmens élére katapultálja azt: a Micra elektromos hajtáslánccal és modern megoldásokkal tér vissza Európába.
Nem egészen két éve, 2023 nyarán szűnt meg a Nissan Micra európai forgalmazása. A Juke mellett talán sokaknak fel sem tűnt a hagyományos formátumú kisautó távozása, pedig fontos szereplő tűnt el ezzel a piacról. A Micra negyven(!) éven át képviselte a Nissan tudásának legjavát a kontinensen. Második kiadása, a köznyelvben csak bakancs-Micraként emlegetett K11 1993-ban a legelső nem európai eredetű (bár Európában gyártott) autó volt, amely elnyerte az Európai Év Autója címet, és mellé még Japánban is első lett mindkét hivatalos Év Autója-szavazáson.

Utódja, a harmadik kiadású Micra (K12) már a frissen létrejött autóipari nagyhatalom, a Renault-Nissan Szövetség egyik első közös fejlesztéseként lépett piacra, palettáját a sportváltozattól kezdve a (kemény tetős) kabrióig több különleges kivitel is színesítette.
A 2010-ben bevezetett, negyedik Micra életében nem játszott főszerepet Európa, szemben a 2017-ben bevezetett, K14-es kódjelű utóddal, amelynek fejlesztése és gyártása is az Óvilágban zajlott. Ez utóbbi receptet követi a 2025 májusában leleplezett, ötödik generációs modell is, amelynek színre lépése fontos állásfoglalás a Nissan részéről.
Miközben a japán gyártó tisztában van a szabadidőjárművek hegemóniájával – saját kínálatának zömét is ezek a különösen praktikus típusok adják –, tagadhatatlan, hogy egyre nagyobb kereslet van arra a takarékosságra és megfizethetőségre, amit a hagyományos kisautók ügyesebben valósítanak meg, mint az SUV-k. Hagyományosat mondtunk, ám ez csak a formavilágra érvényes: a vadonatúj Micra ugyanis kizárólag villanymotorral, tisztán elektromos hajtással lesz elérhető, amikor még az év vége előtt piacra lép Európában.
Az elképzelés logikus: az autógyártók és a társadalom közös érdeke, hogy megfizethető modellekkel teremtsenek belépési lehetőséget a villanyautók helyi károsanyag-kibocsátástól mentes világába, és a szabadidőjárművek konstrukciójuknál fogva nem tudnak olyan olcsók lenni, mint a ferde hátú modellek. Addig tehát, amíg a hivatalosan beharangozott, de sehol nem részletezett elektromos miniautó (A szegmens) meg nem érkezik valamikor 2027 táján, a Micra EV jelenti a legracionálisabb, legegyszerűbb utat a villamosításhoz.
A dizájn a Nissan londoni stúdiójában született, alighanem ezért is könnyű vele a rengeteg vadonatúj stíluselem ellenére azonosulni. A legkülönlegesebb részlet a fényszórókat felülről és alulról szegélyező, két félkörből kirajzolt nappali világítás – ez az elrendezés egyébként a márka emblémájának grafikáját idézi –, amelyre a zárt gyűrűt formázó hátsó zárófények kontráznak rá. A karosszéria egyszerű vonalait gondosan elhelyezett, robusztus karaktert sugárzó részletek erősítik.
A Micra olyat tud, amit kevesen ebben a szegmensben – sőt, másutt sem. Tizennégy különböző karosszériaszínt kínál, a kontrasztos tetőlemez pedig a szokásos fekete mellett szürkében is kérhető – ebben a kavalkádban bárki könnyen megtalálja a kedvére való hangulatot.

Hatványozottan igaz ez a belső térre, ahol két 10,1 colos kijelző, fizikai nyomógombokkal vezérelhető klímaberendezés, vezeték nélküli telefontöltő, valamint a kormánykerék mögé szerelt váltókar (irányválasztó) teremt ergonomikus, áttekinthető vezetőállást. A padlókonzoli tárolórekeszt a Fudzsi-hegy sziluettje díszíti, emlékeztetve a Nissan eredetére. Kárpitból háromféle választható, a hangulatvilágítás pedig negyvennyolc színre programozható, így óráról órára, kedvről kedvre igazodik hozzánk az autó.
Miközben az ötajtós Micra hossza nem éri el a 4 métert, tengelytávja több mint 254 cm, így egy kategóriával nagyobb modellek helykínálatával várja utasait. A csomagtartó is nagyobb a kisautós átlagnál, a 326 literes, szabályos üreg az osztott hátsó ülést ledöntve 1,1 köbméter fölé bővíthető. A Nissan újonca visszatért gyökereihez, amikor egy kisautó bőségesen elegendő helyet nyújtott akár egy családi utazáshoz is.
Nagy különbség persze, hogy annak idején a vékony oszlopok és a így kisebb utasvédelem segítettek extra férőhelyet teremteni, most viszont semmi kompromisszumot nem követel a biztonság terén a Micra, amelyet vezetőtámogató rendszerek gazdag arzenáljával vérteztek fel – az autó észleli a sebességkorlátozásokat, felismeri, ha fárad a vezető, érzékeli a közeledő járműveket és akadályokat, és nem enged kiszállni, ha kerékpárosra nyitnánk az ajtót.
Ugyanez a technológiai fejlettség jellemző az infotainment-rendszerre, ahol integrált Google-szolgáltatások teremtenek az okostelefonokból megszokott digitális ökoszisztémát. A felhasználó saját fiókjába belépve testre szabhatja a rendelkezésre álló szórakoztató, navigációs vagy üzenőalkalmazások sorát.
Bevezetésekor két hajtáslánc-konfigurációval lesz elérhető a Micra.

A 122 lóerős (90 kW) variáns 40 kWh kapacitású akkumulátora 310 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, míg a 150 lóerős (110 kW) változat nagyobb, 52 kWh-s akkumulátora 408 kilométerre tolja ki az egy feltöltéssel megtehető távolságot.

A két akkumulátort 80, illetve 100 kW-tal lehet tölteni, így 15 százalékról 30 perc alatt elérhető a 80%-os töltöttségi szint.

Az energiafogyasztást alapfelszerelésként kínált hőszivattyú, valamint több fokozatban állítható regeneratív fékrendszer segít optimalizálni – utóbbi támogatja az egypedálos vezetést, azaz a gázt felengedve állóra lassítja magát az autó.
Nem kevésbé hasznos a V2L funkció, amely elektromos és elektronikus eszközök töltését, működtetését teszi lehetővé – ezek a szolgáltatások mindkét akkuverzióhoz társulnak.
Ami a későbbi lehetséges modellváltozatokat illeti – beleértve egy esetleges Nismo sportvariánst –, a Nissan egyelőre nem nyilatkozik, ami mindenképpen jobb hír, mint ha már most megmondanák, hogy biztosan nem lesznek ilyenek. Egyelőre azonban érjük be az izgalmasnak ígérkező alapvariánsokkal, amelyek várhatóan még az idei évben megérkeznek.