Sokan nem értik, mi a jó a villanyautóban. Ugyanúgy kell vezetni, mint egy automata váltós kocsit, épp csak gyakrabban kell megállni vele „tankolni”, ráadásul nem öt percig tart a feltöltés, hanem jóval tovább. Akkor miért is jó? Tény, hogy az elektromos mobilitás első hullámában valóban nagy adag elhivatottságra volt szükség ahhoz, hogy túltekintsünk a kényelmetlenségeken. Eljött azonban az ideje annak, hogy a „korán kelők” után a vásárlóközönség szélesebb rétegei is meglássák a villanyautózás szépségeit – ehhez azonban nem elég magukat az autókat tökéletesíteni, a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások körét is bővíteni szükséges. Ezek a szolgáltatások a villanyautók elsődleges megkülönböztető jegyéhez, a nagyfeszültségű elektromos hálózathoz kapcsolódnak.
Új szintre emelné a villanyautók létjogosultságát Európában a Nissan. A V2G technológia jóvoltából az elektromos járművek túllépnek alapvető funkciójukon, és életünk szerves részévé válnak – akár még a családi költségvetéshez is hozzájárulhatnak.
Ez tesz lehetővé egy sor olyan szórakoztató és biztonsági megoldást, amelyek folyamatos nagy teljesítményfelvétele egy belső égésű motorral szerelt járműben csak kompromisszumok árán volna biztosítható. Jelen cikkben mégsem ezekkel szeretnénk foglalkozni, mint ahogy a villanyautók szélesebb körű elterjedését és elfogadását sem a fejlett önvezető képességek vagy az előklimatizáló rendszerek tudnák (fogják) elősegíteni. Sokkal egyszerűbb dologra tessék gondolni: a villanyautó révén egy nagy adag biztonságosan tárolt, pontosan szabályozható elektromos energia áll rendelkezésünkre, amelyet a közeljövőben nemcsak közlekedésre, masszázsülés-működtetésre vagy a fedélzeti konnektorba dugott hordozható számítógép töltésére használhatunk, hanem bármire. Bármire.
A Nissan nemcsak a mindennapokban jól használható villanyautó fejlesztésében és gyártásában járt élen az autóiparban, de az elsők között ismerte fel azt is, amiről most beszélünk: hogy tudniillik egy modern villanyautó olyan mennyiségű elektromos energiát hordoz magával, amivel már van értelme egyéb felhasználási területeket keresni. A földrengésektől gyakran sújtott Japánban ez évek óta kötelező elvárás, az ottani BEV-tulajdonosok mozgó áramfejlesztőként tekintenek villanyautójukra.
Európában azonban lassan indul be ez a fajta gondolkodás, mivel sem az autógyártók, sem a hálózati szolgáltatók nem szorgalmazzák azt, hiszen nincs ilyen irányú törvényi előírás. Ismét a Nissan lehet az, amely megtöri a jeget: a vállalat idén ősszel bejelentette ugyanis, hogy 2026-tól megfizethető kétirányú töltőrendszerrel szereli fel elektromos flottájának egy részét. Az autógyártó alaposan előkészítette ezt az ambiciózus kezdeményezést: az elmúlt tíz évben világszerte mintegy negyven kísérleti projektet bonyolítottak ebben a témában.
Európában többek között Németországban és Dániában – utóbbi országban például már 2016-ban üzembe állították a világ első olyan V2G (vehicle-to-grid – járműből a hálózatra) rendszerét, ahol a helyi energiaszolgáltató kifejezetten ebből a megfontolásból vásárolt elektromos haszonjárművekkel egyensúlyozta ki a hálózat csúcsterheléseit.
A 2026-ban útjára induló, immár nem kísérleti, hanem piaci alapú szolgáltatás közvetlen hátterében az az egy éven át zajló nagy-britanniai előkészítő projekt áll, amelynek során a Nissan az autóiparban elsőként megszerezte az ahhoz szükséges tanúsítványokat, hogy villanyautóinak saját elektromos hálózatáról megfelelő paraméterekkel rendelkező váltóáramot vezethessen ki, és azt visszatáplálhassa a brit nemzeti energiahálózatba.
A technológia önmagában nem jelent persze anyagi előnyt a felhasználóknak, ám intelligens, tudatos villanyautó-használat és pontosan megtervezett vezérlés mellett lehetőséget kínál arra, hogy a csúcsidőn kívül felvett, fel nem használt elektromos energiát a közműhálózat csúcsidőben átvegye az autótól, amely a következő kedvezményes időszakban pótolja az adott mennyiségű energiát.
A technológia önmagában nem jelent persze anyagi előnyt a felhasználóknak, ám intelligens, tudatos villanyautó-használat és pontosan megtervezett vezérlés mellett lehetőséget kínál arra, hogy a csúcsidőn kívül felvett, fel nem használt elektromos energiát a közműhálózat csúcsidőben átvegye az autótól, amely a következő kedvezményes időszakban pótolja az adott mennyiségű energiát.
Ez komoly anyagi hasznot hozhat a felhasználóknak: az előzetes számítások szerint az Angliában 2026-tól üzembe álló rendszer akár 50 százalékkal csökkentheti az elektromos járművek éves töltési költségeit, ami minden támogatásnál és kedvezménynél meggyőzőbb érv lehet az elektromos átállás mellett.
Nem az anyagi haszon a megoldás egyetlen előnye: mivel az energiamennyiségek járművek és hálózat közötti, rugalmas mozgatása lehetővé teszi a fenntartható energiaforrások hatékonyabb kihasználását, akár 30 százalékkal csökkenthető így a töltéssel járó szénlábnyom, ami kulcsfontosságú elemnek bizonyulhat az autógyártó környezetvédelmi célkitűzéseinek megvalósításában. Nem véletlen, hogy a Nissan globális stratégiájának szerves részeként tekint erre a projektre, és a brit indulást követően további európai országokban, majd egyéb régiókban is be kívánja vezetni technológiáját.