Öt betű, amitől gyorsabban ver a szív
Idén lesz harminchét éve, hogy a Nissan létrehozta önálló motorsportmárkáját, a Nismót. A döntés nem csak bajnoki címek tucatjait hozta a japán gyártónak, olyan közúti sportautóprogramot is megalapított, amelynek fénye minden Nissant beragyog.
A Nismo szellemisége már évekkel azelőtt megszületett, hogy maga a szervezet létrejött volna – sőt, azelőtt, hogy a Nissan létrehozta volna saját motorsportágazatát. A gyökerek egészen 1964-ig nyúlnak vissza, amikor egy Prince Motor Company nevű autógyártó egy kompakt szedánba beépítette egy jóval nagyobb típusának az erőforrását, hogy azzal autóversenyeken induljon. Az így megalkotott, túlmotorizált modell rögtön első futamán hatalmas diadalt aratott (öt autójuk a másodiktól a hatodik helyig ért célba). Két évvel később a Nissan megvásárolta a Prince-t, és ezzel kezdődött meg a Skyline – mert hiszen így hívták a merész modellt – valódi diadalmenete. A könnyű, de erős autó receptje továbbra is verhetetlennek bizonyult; 1969 és 1972 között félszáz versenyen diadalmaskodott az ekkor már Skyline GT-R néven ismert modell. A Nissan két vasat tartott a motorsport tüzében: külön részleg kezelte a privát versenyzőknek szánt autókat, egy másik stáb felelt a hivatalos gyári csapatok kiszolgálásáért. 1984-ben aztán ezt a két osztályt összevonták: így jött létre a Nissan Motorsports International Co. Ltd, avagy röviden a NisMo.
Az önálló vállalati egységként működő szervezet hamarosan átesett a tűzkeresztségen: a Nissan 1986-ban első ízben állt rajthoz a Le Mans-i 24 órás versenyen, majd innentől fogva egymást követték a kihívások, a sikerek és a legendák.
A Nismo első saját típusa egy barátságos, nyitott tanulmány volt: a Saurus. Ez kulcsfontosságúnak bizonyult a vállalat fejlődése szempontjából: egyrészt márkakupát szerveztek köré, másrészt ez adta annak a versenyautónak az alapjait, amellyel a Nissan versenyző-iskolájának végzős hallgatói tökéletesíthették képességeiket: az 510 kilogrammos együléses autónak bőven elegendő dinamikát kölcsönzött a korabeli Primera 150 lóerős, 1,8 literes motorja.
A Nismo első saját típusa egy barátságos, nyitott tanulmány volt: a Saurus. Ez kulcsfontosságúnak bizonyult a vállalat fejlődése szempontjából: egyrészt márkakupát szerveztek köré, másrészt ez adta annak a versenyautónak az alapjait, amellyel a Nissan versenyző-iskolájának végzős hallgatói tökéletesíthették képességeiket: az 510 kilogrammos együléses autónak bőven elegendő dinamikát kölcsönzött a korabeli Primera 150 lóerős, 1,8 literes motorja.
A Saurus ragyogását elhomályosította azonban egy másik típus: az 1988-ban bemutatott Nissan Skyline R32. A mérnökök nagy vonalakban a két évtizeddel korábbi receptet alkalmazták, de nem elégedtek meg azzal, hogy nagyobb motort építettek be az autó orrába: az R32 GT-R összkerékhajtást és négykerék-kormányzást kapott, és ezzel négy évre bebetonozta a helyét a japán GT-bajnokság A csoportjának élén: 29 futamon egyetlen egyszer sem talált legyőzőre a kupé. Hasonlóan ellenállhatatlan volt az autó az ausztrál túraautó-bajnokságban, ahol egy helyi újságíró a természetfeletti erejű japán szörny nyomán Godzillának keresztelte el – ez a név azután rajta ragadt a típuson, és utódai is megörökölték. A versenyautó homologizációs utcai verziója világszerte elérhető volt – ez volt az első utcai Nissan, amelyet a Nismo neve alatt értékesítettek. Utódja, az R33 kódjelű Skyline GT-R (1993–1996) másféle elsőséggel írta be a nevét a történelemkönyvekbe: a sorozatgyártású személyautók közül elsőként futotta nyolc percen belül a németországi Nordschleife északi nagykörét.
A győzelmek diadalmámora a marketingosztályt is megihlette: az R34-esből elkészítették a győzelmi felszereltségű (victory specification, röviden V-Spec) kivitelt. A Nissan jó érzékkel kötötte össze a túraautók sikerét a Z könnyű kupécsalád legendájával: a Nismo fogott néhány bejáratott, újszerű R34-est, motorjukat egy csaknem 500 lóerős, 2,8 literes egységre cserélte, és már készen is volt a közúti sebességrekordokra tervezett, mindössze húsz példányban készült Z-Tune modellváltozat.
A közúti modellek népszerűségét továbbra is sportsikerekkel alapozta meg a Nismo: a Skyline GT-R versenyautók Európától Észak-Amerikáig leiskolázták a konkurenciát, győzelmek és dobogós helyezések követték egymást a világ legismertebb hosszútávú futamain, miközben Japánban változatlanul bajnoki címek kísérték a típusok pályafutását.
Eljött az ideje, hogy a márka ismertségére építve a Nismo a motorsport új területein kamatoztassa tapasztalatát. A Skyline mellett mindig is jelen voltak a kínálatban a cég kevésbé előkelő típusai, a Nissan Sunnytól a Bluebirdig, ezek azonban nem léptek túl a szigetország határain. Aztán a 2004-es év két szenzációs újdonságot hozott: a Nismo Fairlady Z (vagy ahogy az exportpiacokon ismerték, 350Z) a japán Super GT-szériában, a Nismo Raid Truck pedig a Dakar-ralin állt rajthoz és ért el látványos sikereket – utóbbi fényét kétségtelenül emelte, hogy a zseniális Colin McRae ült volánja mögé. Ennél is fontosabb volt, hogy a Nismo az átlagemberekhez is elért: Japánban tuningalkatrészek gazdag katalógusával álltak azok rendelkezésére, akik örömmel látták volna autójukban viszont a motorsportból átemelt fejlesztéseket.
A Nissan Motorsport közel huszonöt éves munkássága az R35 sorozatú Nissant GT-R 2008-as bemutatásában csúcsosodott ki. A Skyline szériától különvált, teljesen önálló szupersportkocsi a versenypályán és a közúton egyaránt elképesztő népszerűségre tett szert, sikere pedig a márka egészére kisugárzott: hirtelen kézzelfoghatóvá, jól láthatóvá tette a Nismo minden addigi erőfeszítését, és az átlagember számára is a világ legsportosabb, leghitelesebb márkái közé emelte a Nissant.
A GT-R legendája azóta is él, a Nismo pedig folytatta a piac meghódítását: egymás után mutatta be innovatív termékeit, a semmihez sem fogható, elképesztően áramvonalas DeltaWing versenyautótól kezdve a Nissan Leaf versenypályára optimalizált kivitelén át az olyan utcai sportautókig, mint a Nissan Juke vagy a Nissan Note Nismo-kiadása. Japánban nincs olyan Nissan modell, amelyhez ne készített volna optikai és/vagy teljesítménynövelő tuningcsomagot a Nismo, a szerény Serena kisbusztól az X-Trail középkategóriás crossoverig. Japánban és Észak-Amerikában évente szervezett örömünnepeken adnak találkozót egymásnak a Nismo-tulajdonosok és a márka képviselői, ami pedig a motorsportprogramot illeti, a hagyományos Super GT és egyéb túraautó-bajnokságok mellett a Forma-E elektromos világbajnokságban is aktív a Nismo, így teremtve meg fennállása következő harmincöt évének alapjait.