mazda-100-years

Trombita, napocska és szuperhős – jelek, amelyek a Mazdát jelentik

hirdetés
Akár M-betűként, akár magasba törő szárnyként értelmezzük (egyébként mindkettő helyes), a Mazda logója legalább annyira egyedi és karakteres, mint a hirosimai márka gyártmányai. Ahogy az adott korszakban megjelenő autóknak úgy a változó emblémának is megvan a története. Elmeséljük.
Amikor Macuda Dzsudzsiro 1920 januárjában, Hirosimában megalapította a Toyo Cork Kogyo vállalatot, még nem tudhatta, hogy a cég száz év elteltével a világ egyik leginkább nagyra becsült autógyártójaként végzi majd tevékenységeit. Ez persze nem jelentette azt, hogy ne lettek volna ambíciói: onnantól fogva, hogy 1927-ben a parafa tömítő- és szigetelőanyagok előállításáról áttért az ipari gépek gyártására – hiszen végzettségét tekintve mérnök volt –, arra törekedett, hogy a világot technológiai fejlesztésein keresztül jobbá tegye, és hogy soha ne elégedjen meg a már elért eredményekkel. Ezeket az értékeket volt hivatott képviselni az ekkor már Toyo Kogyo néven tevékenykedő cég egyszerű, de annál erőteljesebb logója. A piros kör a folytonosságot, a felezőjénél húzott két, egymás felé tartó, de nem találkozó vonal a szüntelen fejlődést jelképezte.
Ez az embléma önmagában soha nem jelent meg gépjárművön: amikor a vállalat felvette a harmónia, az intelligencia és a bölcsesség istenének, Ahura Mazdának a nevét – amely nem mellékesen a Macuda családnévvel is összecsengett –, az egyszerűség kedvéért latin betűkkel írták fel a szót a Mazda Go triciklik üzemanyag-tartályának az oldalára, illetve később, az ötvenes évek kezdetén a (szintén háromkerekű) teherautók orrára. A tipográfia folyamatosan változott, a stilizált kézírástól kezdve a grafikus elemekké torzított szóképig széles volt a paletta. A japán autóiparban évtizedeken át uralkodó szokás, azaz, hogy minden típus saját emblémát kap, a Mazdánál is érvényesült. A harmincas években alkalmazott, három vonalból álló logóban elvileg a Hirosima városát átszelő Ota folyó hullámai keltek életre, ám ennél fontosabb, hogy itt jelent meg először együtt a Mazda kezdőbetűje és a felemelkedést szimbolizáló szárnymotívum…
Az ötvenes évek végéig párhuzamosan használták ezt a logót és az egyszerű feliratot. Ekkor azonban valami nagyon fontos dolog történt: az addig haszonjárművekre koncentráló Mazda megtervezte és gyártásba vette első személyautóját. Az 1960-tól forgalmazott Mazda R360 a korabeli japán piac egyik legmodernebb, legtágasabb, és tagadhatatlanul legnépszerűbb mikroautója (kei car) volt; bevezetésének évében az ország teljes újautó-forgalmának egyhetedét tudhatta magáénak. Ez az autó pedig különleges, elegáns, modern logót érdemelt: így született meg a körbe zárt M betű, amelynek első és utolsó szára fölfelé, illetve lefelé meghosszabbítva keltette szárnyak hatását – még ha a nagyközönség leginkább trombitának nézte is az emblémát. Az 1975-ig használatban tartott logó a korabeli japán autógyártás legnagyszerűbb modelljeit díszítette, beleértve a Mazda korai Wankel-motoros típusait, az R130 Lucétól kezdve az RX-3-ig. A forgótárcsás motorral szerelt modelleken egy extra grafikai elemmel tették még különlegesebbé az emblémát: a kört a bolygódugattyú kontúrjait idéző keretbe foglalták bele.
A nyolcvanas években aztán megint fordult a széljárás, a grafikus emblémák kifinomultsága helyett visszatért az erőteljes tipográfiájú szöveges logók kora. A név mértani középpontját, a Z betű keresztvonalát elkülönített grafikus elemként alkalmazó, a maga nemében zseniális Mazda-logót olyan feledhetetlen modellek tették halhatatlanná, mint az RX-7, a 323 és a 626. Ez a letisztult névkép markáns változtatásokkal, de a mai napig azonosítja a márkát – habár az autók orráról az ezredfordulót megelőzően eltűnt, a cég kommunikációjában fontos szerepet játszik.
Jóval rövidebb életűnek bizonyult a Mazda eddigi legabsztraktabb grafikus logója. A napot az immár elmaradhatatlan szárnymotívummal együtt fénykörbe foglaló embléma a kilencvenes évek elején tűnt fel az MX-5 roadsteren, a Xedos családon és más, emblematikus típusokon, majd 1997-ben átadta a helyét egy jóval konkrétabb, letisztultabb ábrázolásnak – annak, amit ma is ismerünk. Ezen a térhatású oválba zárt szárnyak rajzolják ki a Mazda stilizált M-betűjét. Ám ha gyermekeink mindenáron szuperhősmaszkot szeretnének belelátni a családi autó orrát díszítő emblémába, hagyjuk rájuk: végső soron ők is ugyanazokat az értékeket – az erőt, a nemességet, a társadalom iránti elkötelezettséget, a magasba törő, folyton új kihívásokat kereső szemléletet – képviselik.
Nagy utat járt be a Mazda arculata azóta, hogy Macuda Dzsudzsiro kiválasztotta a Toyo Kogyo szimbólumát. Habár logója egyetlen gépjárművön sem jelent meg, a Mazda dizájnerei 2020-ban megtalálták a módját annak, hogy méltóképpen emlékezzenek meg a márka alapításának századik évfordulójáról. Jubileumi márkajelzésükön először találkozott egymással az eredeti és a modern embléma, jelképesen is megjelenítve azt, amit a Mazda ügyfelei nap mint nap megtapasztalnak: a hagyományok és a fejlődés, a múlt és az innováció erőteljes, előremutató harmóniáját.