Az új Mazda mindig örül, ha lát

Az új Mazda mindig örül, ha lát

hirdetés
Heteken, napokon belül megérkezik Európába a Mazda új elektromos nagyautója, a Mazda6e szedán.
A vadonatúj konstrukció a legmagasabb szinten gondoskodik a vezető kényelméről.
Omonetasi – a kifejezés nehezen fordítható le, hiszen értelmezéséhez el kell mélyedni a japán kultúrában. Ha mégis megpróbálnánk, talán a figyelmes, előrelátó gondoskodás áll a legközelebb a fogalomhoz. Ezt pedig úgy magyarázhatjuk el, hogy a házigazda elébe megy a vendég kívánságainak, és úgy alakítja a dolgokat, hogy feltűnés nélkül teljesítse azokat, még mielőtt megfogalmazódnának.

Ebben a nehezen megfogható, de könnyen megszokható élményben részesíti vezetőjét és utasait a Mazda6e, a japán gyártó első elektromos felső középkategóriás szedánja. A 492 cm hosszú, elegáns limuzinról korábban már igyekeztünk átfogó képet nyújtani olvasóinknak, a piaci bevezetés küszöbén azonban – a Mazda6e már rendelhető, ám első példányai cikkünk írásakor még úton vannak az európai márkakereskedésekbe – érdemes elmélyedni a prémium-megjelenésű négyajtós finomságaiban.
Még oda sem érünk az autóhoz, az már érzékeli közeledtünket, és megkezdi a köszöntő ünnepséget – a folyamatot tévedés volna ennél egyszerűbb szavakkal jellemezni. Welcome üzemmódban az autó felkészül a használatra – kinyitja behajtott tükreit, kiemeli az ajtólemezbe simuló kilincseket, valamint (beállítástól függően) a hátsó szélvédő folytatásában kialakított légterelő szárnyat. A központi zárat előzékenyen feloldja, és jellegzetes fényjátékkal jelzi a vezetőnek, hogy készen áll a közös élményre.
uj-mazda-6e-carnet-hir-15
Amint a vezető elfogadja a felkérést, és kinyitja az ajtót, az autó előzékenyen hátrahúzza az ülését, mint a főpincér egy Michelin-csillagos étteremben, majd miután effoglalták, gyengéden visszatolja azt eredeti helyzetébe. Kiszálláskor ugyanez megismétlődik – épp csak a karját nem nyújtja oda segítőkészen az autó.
uj-mazda-6e-carnet-hir-6
uj-mazda-6e-carnet-hir-7
Az különbözteti meg egymástól a jó és kiváló szolgáltatásokat, hogy képesek-e az előzetesen magasra emelt elvárásokat következetesen teljesíteni, vagy idővel belekényelmesednek a középszerűségbe. Nos, a Mazda6e intelligens vezetői környezete alapkoncepciójánál fogva alkalmatlan az utóbbira – a kiválóság ugyanúgy genetikailag kódolt a Smart Cockpitben, ahogy egyes ázsiai nyelvek szabályrendszere eleve lehetetlenné teszi, hogy az ember tiszteletlen legyen az idősebbekkel.
A kezelőszervek egyértelműen azonosíthatók, a kijelzők könnyen leolvashatók, ugyanakkor, mivel mindent a vezető látómezejében helyeztek el a tervezők, minden ösztönösen kezelhető, ezáltal nem vonja el a figyelmet a vezetéstől, a külvilágtól. A head-up kijelző a szélvédőre vetíti a legfontosabb menetadatokat – a sebességet, a navigációs utasításokat és a figyelmeztető jelzéseket –, a speciális optikai technológia jóvoltából ezek az információk mintha másfél autóhossznyival előttünk lebegnének – pont ott, ahová tekintetünknek a forgalomban eleve fókuszálnia kell. Három megjelenítési üzemmód áll rendelkezésre, plusz egy téli beállítás, amely úgy módosítja a kijelző színeit, hogy havas környezetben autózva is könnyedén leolvashassuk az adatokat.
A digitális műszeregység 10,2 colos képátlójú – elég nagy ahhoz, hogy informatív legyen anélkül, hogy meresztgetni kellene a szemünket, de eléggé kompakt, hogy elférjen egy hagyományos, dinamikus vonalvezetésű műszerárnyékoló alatt. A Mazda alighanem tudatos döntéssel szállt szembe a szabadon álló kijelzők divatjával, a klasszikus formát előremutató tartalommal társító megoldás közelebb áll ahhoz a jinba ittai szellemiséghez, amely közel négy évtizede meghatározza a márka típusainak vezetési élményét.
Ami ellenben az infotainment-központot illeti, a Mazda ott az all-in elvét alkalmazta. A hatalmas, 14,6 colos, nagy felbontású képernyő kezelése, a menüstruktúra logikája semmi problémát nem jelent annak, aki okostelefont használ – és lássuk be, kicsit annak a valószínűsége, hogy valaki ódzkodik az utóbbiaktól, az elektromos közlekedés iránt ellenben érdeklődést mutat. A widgetek, a gyorselérési parancsok lerövidítik a kezelés idejét, a vezető a forgalomra összpontosíthat. A szórakoztatásról 13 hangszórós Sony audiorendszer gondoskodik, de az autóban 14 hangszóró van – egyet ugyanis kívül helyeztek el, hogy az előírások szerint tájékoztassa a Mazda6e közeledtéről a gyalogosokat.
A fedélzeti rendszerek egy része szóbeli utasításokkal, illetve kézmozdulatokkal is vezérelhető, így hosszú utazások tehetők meg anélkül, hogy a vezető levenné a tekintetét az útról – ez így túlzásnak hangzik, de aki már került hasonló helyzetbe, tudja, hogy elég egy rosszul időzített, fél másodpercnyi figyelemkiesés ahhoz, hogy megtörténjen a baj. A fedélzeti rendszerek – ha úgy tetszik, maga a Mazda6e – természetesen a távolból, okostelefonról is kezelhetők: nemcsak lekérdezhetünk információkat, de parancsokat is adhatunk. Ráadásul a telefonkészülék az autó nyitására és indítására is szolgál, a „virtuális kulcsot” (azaz az indítási engedélyt) pedig megoszthatjuk másokkal – akár a világ másik feléről kölcsönadhatjuk egy családtagunknak, munkatársunknak az autót.
Az omonetasival indítottuk cikkünket, zárjuk is azzal: a Mazda6e ugyanis nem csak az indulást, de a megérkezést is a felhasználó igényeihez képes igazítani. Erre hat különböző üzemmódot kínál fel. Az egyikben álló helyzetben is működteti a klímaberendezést, az érintőképernyőre pedig kiírja, hogy hamarosan visszatér a vezető – ez az üzemmód olyankor nélkülözhetetlen, ha rövid időre(!) kisállatot vagy gyermeket hagyunk magára az autóban.
Ha a kocsiban pihennénk, két üzemmód közül választhatunk – az egyik rövid ejtőzéshez optimalizálja a hangulatot, a világítást és a hőmérsékletet, a másik akár hosszabb szundításokra is alkalmas környezetet teremt. Ott van aztán az autómosó üzemmód, amelynél az autó behúzza fülét-farkát – akarjuk mondani, légterelőjét és tükreit –, míg a frisslevegő-üzemmód egy villámgyors átszellőztetést követően különösen hatékony szűrőrendszeren vezeti át az utastéri levegőt.
És végül ott a magánbeszélgetés üzemmód, amelynél a telefonkihangosító kizárólag a vezető fejtámaszába beépített hangszórókból szólal meg, így menet közben is szabályosan és biztonságosan bonyolíthatunk diszkréciót igénylő hívásokat. Érdemes ellátogatni a CarNet Mazda márkakereskedésébe, ahol nemcsak előzékenységgel, de szakmai hozzáértéssel is találkozhat, akár a Mazda6, akár más modell kelti fel érdeklődését a szalonba lépve.