A Mazdák legfontosabb alkatrésze: a lélek

A Mazdák legfontosabb alkatrésze: a lélek

hirdetés
Minden autógyártó igyekszik az embert állítani a tevékenységei középpontjába, vagy legalábbis ezt hirdetni. Divatosság, biztonság, kényelem: mérhető, rangsorolható értékek. A Mazda más szinten igyekszik megragadni az ügyfeleit.
A márkák személyisége folyamatosan változó, állandóan mozgásban lévő valami, amelynek kialakításához innovatív és együttműködő szemlélet szükséges: a formatervezőknek, mérnököknek, de a gazdasági döntéshozóknak és a kereskedőknek is alkalmazkodniuk kell, ha sikeressé kívánják tenni a márkát, és rajta keresztül saját erőfeszítéseiket. Vegyük csak a Mazdát, amely az elmúlt több mint száz év alatt folyamatosan változásban volt, odafigyelve a pillanatnyi és távlati értékekre, igényekre és divatáramlatokra. Ezeket a hullámokat követve változott meg a márka logója, formai filozófiája, technológiai tartalma. Ebben nincs semmi különleges, hiszen minden autógyártó – sőt, minden gazdasági szereplő – így működik. Jóval kevesebben vannak, akik a folyamatos változások során is képesek következetesen, hajthatatlanul ragaszkodni néhány alapvető értékhez.
Olyan értékekről van szó, amelyek nem feltétlenül követik a piac pillanatnyi irányát, ellenben sziklaszilárdan jelölik ki azt a pontot a látóhatáron, amelyhez minden körülmények tartja magát a márka. Hogy mi ez az érték, az már az adott társaságon múlik – a Mazda a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy minden szinten emberi termékeket alkosson.
2024-mazda-cx-80-carnet-hir-2
A Mazda járművei felszabadítják a testet és a lelket, emberek tervezik őket emberek számára, és legapróbb részleteikben is érzelmi kapcsolatot kívánnak teremteni utasaikkal. Mindez közhelyesen hangzik, és akinek nem nyílik lehetősége megismerni a háttérben zajló folyamatokat, akár ennyiben is hagyhatja a kérdést.
Pedig a Mazdánál valóban, minden szinten és munkakörben azon dolgoznak, hogy a márka nevét viselő járművek méretüktől, erejüktől és karakterüktől függetlenül ugyanúgy érintsék meg az ügyfelek szívét és lelkét. Kavaszumi Takaja annak a formatervezési részlegnek a rangidős kreatív szakértője, amely a márka digitális tevékenységeiért felel. Ők keltik életre azokat az álmokat, amelyek fizikailag még nem léteznek: munkájuk lehetővé teszi, hogy a világ azelőtt megismerhesse a Mazda jövőbeli irányát, hogy testet öltenének ezek az elképzelések.
A mindennapok hozzászoktattak bennünket ahhoz, hogy ami virtuális, az egyben személytelen is, a Mazda esetében azonban már ez a kezdeti munkafázis is tele van érzelmekkel, emberi plusszal. „Pályafutásomat agyagmodellezőként kezdtem, ezért a mai napig szenvedélyesen rajongok az analóg, emberi, kézzel fogható dolgokért” – meséli Takaja szan.

„A Mazda az elsők között vezetett be digitális fázisokat a fejlesztési folyamatban. Ez egyesek szerint lélektelenné teszi a végterméket. A számítógép azonban csak segédeszköz, amely felgyorsítja a munkánkat, és megkönnyíti, hogy a rajzolók, a modellezők és a mérnökök hatékonyan dolgozzanak együtt.”  A technológia nem helyettesíti, hanem kiegészíti az embert: ahogy régen, Takaja szan és társai most is összedugják a fejüket, és az egyéni kreativitást kollektív szintre fejlesztve teremtenek utánozhatatlan, mély emberi értékkel bíró termékeket.
Amit a digitalizáció ehhez hozzátesz, az a lehetőségek és a korlátok azonnal megjelenítésének a képessége. Akár a lemezek domborulatain végigfutó fénysugár, akár a balesetbe kerülő autó karosszériájának a töréséről van szó, a számítógép megmutatja, hogy melyek azok az irányok, amelyeket nem célszerű követni.
2025-mazda-stories-human-by-design-carnet-hir-14
2025-mazda-stories-human-by-design-carnet-hir-13
2025-mazda-stories-human-by-design-carnet-hir-11
„Ma már a formatervezés első pillanatától fogva igazodhatunk a nemzetközi és helyi adottságokhoz” – hangsúlyozza ki Takaja szan, emlékeztetve arra, hogy egy autótervező kreativitását így vagy úgy, de mindenképpen behatárolják a törvényi és gazdasági korlátok. Persze nem csak a jogszabályokról van szó: ha a tervezők képesek elhelyezni a leendő típust különböző piaci környezetekben – mondjuk egy európai vagy észak-amerikai utcaképben –, pontosan látni fogják, hogy milyen értékekhez kell igazodniuk, és melyek azok a pontok, ahol el szeretnének térni az átlagos megoldásoktól.
2025-mazda-stories-human-by-design-carnet-hir-8
A digitális világok teremtése nem csak a tervezés fázisában segíti a dizájnerek munkáját. „A tokiói autószalonon magával ragadó virtuális környezetet teremtettünk az Iconic SP tanulmányautó számára. Ez lehetővé teszi, hogy a potenciális ügyfelek egyszerre több szinten találkozzanak azzal az értékrenddel, amelyet a típus szándékaink szerint közvetíteni hivatott.”

Ebben a munkában felbecsülhetetlen előnyt jelent, hogy a Mazda – az autóiparban jóformán egyedüliként – a formatervezéshez kapcsolódó összes folyamatot, így a márkastílus-menedzsmentet is házon belül intézi. Ez állandó együttműködést és kölcsönös visszajelzést tesz lehetővé, a végeredmény pedig egy minden apró részletében optimális, tökéletesen harmonikus autó lesz.
Macui Takahiro ennek a márkastílus-részlegnek a rangidős kreatív munkatársa. Maga is elismeri, hogy furcsán cseng az osztály neve, hiszen a feladatkörük sem átlagos: ők azok, akik összefogják a testet öltő dizájn aspektusait és leendő felhasználási területeit, a két- és háromdimenziós megjelenítéseket – ha úgy tetszik, felépítik a jármű körüli világot. Televíziós reklámok, óriásplakátok, brosúrák, makettek és minden, amivel az átlagos felhasználó otthonában, az utakon vagy egy márkakereskedésben találkozhat, az ő kezükben fut össze, méghozzá a tervezés kezdeti fázisától fogva.
2024-mazda-cx-80-carnet-hir-3
„Ha két szóval kellene jellemezni a munkánkat, a precizitást és az érzelemgazdagságot említeném” – mesél a tíz évvel ezelőtt létrehozott részlegről Takahiro szan, rávilágítva, hogy a tökéletesség objektív és szubjektív viszonylatai nem választhatók el egymástól. „A Mazda formatervezési filozófiája, hogy élettel töltsünk meg minden járművet. Ez a takumimesterek szakértelménél, a hibátlanul megformált részleteknél, a gondosan fejlesztett műszaki tartalomnál kezdődik, de ne felejtsük, hogy tervezőink és mérnökeink is emberek, akik a szívüket és lelküket öntik bele minden projektbe.”
Mindez persze nehezen megfogható, és még nehezebben megvalósítható, Takahiro szan és munkatársai azonban egy ősi receptet alkalmaznak: beszélgetnek. A fejlesztésben részt vevő egyéb részlegek munkatársaival közösen igyekeznek szavakba önteni, pontosan megfogalmazni azokat az egyébként elvont értékeket, amelyek Mazdává tesznek egy Mazdát. „Ha verbálisan ki tudjuk fejezni az elképzeléseket, akkor jöhet a következő lépés: megkíséreljük átültetni azokat a formák világába. Fontos, hogy az alkotás minden pillanatában szem előtt tartsuk azokat az érzelmeket, amelyeket végső soron ki szeretnénk váltani azokból, akik megpillantják vagy vezetik autóinkat.”

Ami pedig a digitális világ és a kézzel fogható valóság közötti kapcsolatot illeti, váratlan és hatékony támogatást biztosítanak a tervezőknek a közösségi csatornák, ahol azonnali és kétirányú visszajelzésre nyílik lehetőség.
2025-mazda-stories-human-by-design-carnet-hir-5
„A végső célunk több annál, mint hogy az autók elnyerjék az ügyfelek tetszését: arra törekszünk, hogy a Mazda általános világszemléletét, értékrendjét honosítsuk meg bennük. Fontosak a vélemények és az elvárások, ugyanakkor többre törekszünk annál, mint hogy megfeleljünk ezeknek: olyan világot kívánunk teremteni a Mazda körül, amelyben minél többen szeretnének élni.”
2024-mazda-stories-carnet-hir
Mindezt persze el kell kezdeni valahol: a leginkább kézenfekvő hely erre egy Mazda-szalon, ahol a modellpaletta mellett a márka értékeivel is megismerkedhet a látogató. A CarNet Mazda kereskedései Budapesten a 3. és 11. kerületekben, illetve Győrben is örömmel várják Önöket, hogy megismerjék a Mazda világát.