Távozott a világ legnépszerübb roadsterének atyja

Távozott a világ legnépszerübb roadsterének atyja

hirdetés
Matano Cutomu, avagy ahogy mindenki ismerte, Tom Matano, pár nappal 78. születésnapja előtt örökre lehajtotta a vászontetőt. Nélküle nem létezne az MX-5, ahogy ma ismerjük.
1970-ben egy japán fiatalember érkezett Amerikába. Annyira szegény volt, hogy egy rokonának a teherhajójára kéredzkedett fel, de eltökélt volt, hogy az USA-ban építse karrierjét, amelynek egyébként nem sok köze volt korábbi mérnöki tanulmányaihoz, amelyeket félbe kellett hagynia. Formatervezéssel akart foglalkozni, noha korábban soha nem rajzolt, de fiatal korában mély benyomást tettek rá a szülőhazájába beáramló importautók, valamint ezek japán gyártók által épített másai.

Ez nem akadályozta meg abban, hogy rövid időn belül rendkívül keresetté váljon szakmai körökben.  Először egy helyi márkánál kezdett dolgozni, majd Ausztráliába, végül Európába szólították a megbízások. 1983 terén tért vissza az USA-ba, hogy a tervezői csapat vezetőjeként csatlakozzon a Mazda észak-amerikai tevékenységeihez.
A stáb ekkor már gőzerővel dolgozott azon az LWS (lightweight sports, azaz könnyű sportkocsi) projekten, amelyet még 1976-ban vázolt fel a cég vezetésének Bob Hall autós újságíró, aki később maga is csatlakozott a fejlesztőcsapathoz. Az elképzelés annyira észszerű volt, hogy Matano szant azonnal elvarázsolta: a klasszikus európai sportautók összes szubjektív és objektív erénye, a japán megbízhatósággal és precizitással kombinálva.
2019-mx-5-generaciok-carnet-hir
Volt azonban egy gond: az amerikai tervezőknek ezen a ponton fogalma sem volt arról, hogy mi a nagybetűs sportautózás lényege. Matano ezért írt egy kézikönyvet, amiben közérthető módon megfogalmazta az autóval szembeni elvárásokat. Egy későbbi interjúban így foglalta ezeket össze: „Legyen mentes mindenféle felületi sallangtól, és legyen teljesen harmonikus, következetes és egyértelmű: az első pillantásra árulja el, hogy mi a lényege.” Ez volt a szakmai változat, de létezett egy egyszerűbb útmutatás is: legyen olyan, mint amikor a fiú megpillantja a lányt, a lány pedig a fiút.
mazda-mx-5-tortenelem-carnet-hir
mazda-mx-5-na-2001-carnet-hir
mazda-mx-5-2005-carnet-hir
Tom Matano 2002-ig dolgozott a Mazdánál, ahonnan alelnökként vonult vissza, ám előtte még beletette tudását a harmadik generációs RX-7-esbe, a cég utolsó klasszikus Wankel-motoros sportkupéjába. Az autók iránti rajongása azonban egy percre sem lankadt, lelkesen járt találkozókra, és ipari formatervezést oktatott egy rangos San Franciscó-i egyetemen. Hitvallását egyetlen mondatban foglalta össze: ‘Always Inspired”, amit hevenyészve úgy fordíthatnánk le, hogy „mindenben találj ihletet!”
1989-es bemutatkozása óta négy generációt élt meg a Mazda MX-5, amely sokat fejlődött, de egy valamiben sosem változott: ma is a vezetési élmény alapvető szinonimája.