A hibrideknél tisztább, a villanyautóknál praktikusabb

A hibrideknél tisztább, a villanyautóknál praktikusabb

hirdetés
Az egy dolog, hogy az átlagautós rácsodálkozik a Mazda MX-30 R-EV fedélzeti áramfejlesztővel felszerelt elektromos hajtásláncára, de még a tapasztaltabb szakembereket is meglepte, milyen átgondolt konstrukcióról van szó.
A Green NCAP nemzetközi szervezet a személyautók károsanyag-kibocsátását méri egy sor szempont alapján. Módszertanuk nem csupán az elfogyasztott üzemanyagot vagy elektromos energiát veszi figyelembe, de egy sor további olyan tényezőt is, amelyek a tudatos vásárlók számára befolyásolhatják a vásárlási döntést.

Így tettek annak idején a Mazda első tisztán elektromos típusával, az MX-30 ferdehátúval, majd annak hatótávolság-növelő rendszerrel felszerelt változatával, a Mazda MX-30 R-EV kivitellel is.

Ez utóbbi különösen lenyűgözte a szervezet szakembereit, akik szerint a konstrukció a mindennapi használat során kiváló alternatívát jelent a tisztán elektromos járművekkel szemben.
Noha ők hálózatról tölthető (plug-in) hibrid járműként kategorizálták a modellt, ez nem változtat az eredményeken. Egyébként is szűk, bár eltéveszthetetlen a választóvonal a kettő között: míg a klasszikus PHEV-modellekben a belső égésű motor is részt vesz a jármű mozgatásában, egy hatótávolság-növelővel szerelt villanyautóban kizárólag a villanymotor hajt – ezért ha hibridnek szeretnénk hívni, leginkább soros plug-in hibridnek nevezhetjük.
green-ncap-mazda-mx-30-r-ev-2025-ger-exclusive-line-src-carnet-hir-2
A Green NCAP saját mérései szerint a 17,8 kWh kapacitású akkumulátor 81 kilométerre elegendő energiát képes tárolni – ez lenyűgözően közel áll ahhoz a 85 kilométeres hatótávolsághoz, amelyet a hivatalos szabvány szerint elvégzett gyári mérések állapítottak meg. Ezt követően a különleges bolygódugattyús áramfejlesztő biztosít további csaknem 550 kilométernyi utazótávolságot.
green-ncap-mazda-mx-30-r-ev-2025-ger-makoto-carnet-hir-4
green-ncap-mazda-mx-30-r-ev-2025-ger-makoto-carnet-hir
A konfiguráció sajátosságaiból adódóan áramfejlesztős üzemmódban kénytelen folyamatosan működtetni benzinmotorját a rendszer, ami a világ legfejlettebb hibridjeihez képest valamivel magasabb üzemanyag-fogyasztást jelent, ám „az elektromos üzemmód kiválósága bőven ellensúlyozza a hibrid üzem gyengéit” – írja összegzésében a Green NCAP jelentése. Az eredmény 3,5 csillag az 5-ből (64% összpontszám), amivel a Mazda MX-30 R-EV a Green NCAP történetének második legtisztább üzemű plug-in hibrid modellje.
„Ha valaki alternatív megoldást keres a villamosított járművek piacán, abbahagyhatja a keresést: a Mazda MX-30 R-EV ideális ajánlat.” – összegezte a testület véleményét Dr. Alekszender Damjanov, a Green NCAP műszaki vezetője. „A Green NCAP rendszeresen kéri az autógyártókat, hogy vegyék figyelembe azoknak a vevőknek az igényeit, akik szeretnék ugyan csökkenteni közlekedésük környezeti hatásait, ám a rendelkezésre álló autók többsége nem felel meg életstílusuknak.
A Mazda MX-30 R-EV a mindennapokban felmerülő feladatok többségét képes elektromos üzemben teljesíteni, ugyanakkor megadja azt a biztonságot, hogy szükség esetén hibridként folytassuk az utunkat. Az egyedülálló benzinmotor és a kedvező pontszámok miatt abszolút figyelmet érdemel a Mazda, ami különösen nagy szó annak fényében, hogy ezt olyan autók ellenében mondjuk, mint a Mercedes-Benz GLA 250e, az Opel e-Corsa, az új Tesla Model 3 vagy a Hyundai Kona – a Mazda mérnökei büszkék lehetnek magunkra!”