Ha azt mondjuk, Wankel-motor, minden autórajongó hezitálás nélkül vágja rá, hogy Mazda. A bolygódugattyús erőforrás nem csak eszköze, de jelképe is volt a márka felemelkedésének: az az innovatív mérnöki szemlélet, lehetetlent nem ismerő eltökéltség és a tökéletesség iránti, szüntelen elhivatottság, amely lehetővé tette a különleges koncepció megvalósítását, azóta is tetten érhető a Mazda minden fejlesztésében.
A hatvanas években persze mindezt nem lehetett előrelátni. Azzal viszont tisztában voltak a Mazda mérnökei, hogy a forgótárcsás Wankel-motor speciális konstrukciójánál fogva jobb hatásfokra, ezért tisztább üzemre képes a hagyományos, dugattyús erőforrásoknál. Amikor tehát a cég egy másik részlege tökéletesíteni kívánta egy népszerű termékét, gondoltak egy merészet, és olyasvalamit tettek, amit sem azelőtt, sem azóta nem kísérelt meg senki.
A Mazda 1960-ban kezdett közepes méretű buszokat építeni. A konstrukciót folyamatosan tökéletesítették, mígnem 1972-ben bemutatkozott a Mazda Parkway 26: egy áramvonalas, kényelmes és biztonságos midibusz, amely gazdag felszereltségével és igényes kidolgozásával tette kellemessé az utazás perceit. Jóformán semmi nem hiányzott a huszonhat személyes járműből – tökéletes alany volt a selymesen finom járású, halk üzemű, takarékos motorkonstrukció befogadására. A mérnökök nem csak jobb vezethetőséget, de kedvezőbb károsanyag-kibocsátást is vártak a Wankel-motor beépítésétől, ami plusz előnyt jelentett az egyre inkább környezettudatos szemléletű ügyfelek szemében.
A Mazda 1960-ban kezdett közepes méretű buszokat építeni. A konstrukciót folyamatosan tökéletesítették, mígnem 1972-ben bemutatkozott a Mazda Parkway 26: egy áramvonalas, kényelmes és biztonságos midibusz, amely gazdag felszereltségével és igényes kidolgozásával tette kellemessé az utazás perceit. Jóformán semmi nem hiányzott a huszonhat személyes járműből – tökéletes alany volt a selymesen finom járású, halk üzemű, takarékos motorkonstrukció befogadására. A mérnökök nem csak jobb vezethetőséget, de kedvezőbb károsanyag-kibocsátást is vártak a Wankel-motor beépítésétől, ami plusz előnyt jelentett az egyre inkább környezettudatos szemléletű ügyfelek szemében.
Fogták tehát a kompakt Mazda Savanna (a legendás RX-7 elődje) bámulatosan tiszta üzemű 13B motorját, és beépítették a Parkway 26-ba. A motornak nem okozott gondot a busz háromszor nagyobb tömege, a járművet eleve népszerűvé tevő, opciós légkondicionáló berendezéssel azonban már nem bírt. A Mazda úgy döntött, egy másodlagos Wankel-motorról hajtja meg a klímakompresszort – így viszont elfogadhatatlan magasságokba ugrott a modell fogyasztása. A dupla motorhoz extra üzemanyagtartályt kellett beépíteni, ami még tovább növelte a tömeget, az pedig a fogyasztást…
A koncepció, bármilyen ígéretes volt, zsákutcának bizonyult. Mindössze 44 példány után le is állították a különleges széria gyártását, így a Parkway 26 Rotary ma igazi különlegességnek, a gyűjtők féltve őrzött kincsének számít. Ami a Wankel-motort illeti, a Mazda az RX-8 2012-es nyugalmazásával félretette a konstrukciót, és más, innovatív belső égésű motortechnológiák fejlesztésére összpontosított. Ma ennek a munkának a gyümölcsét élvezhetjük minden benzin- és dízelmotoros Mazdában - sőt, hamarosan az elektromosban is. A Mazda ugyanis még 2022-ben bemutatja az MX-30 fedélzeti áramfejlesztővel (szakszerűbb néven hatótávolság-növelővel) szerelt változatát, amelyben egy apró Wankel-motor hajtja meg az akkumulátort menet közben töltő generátort. És hogy miért Wankel-motor? Mert helytakarékos, csendes és rezgésmentes, valamint tiszta üzemű - és persze azért is, mert Mazda.