A Mazda fogta a világ legkülönlegesebb generátoros elektromos hajtásláncát, több mint megduplázta a teljesítményét, majd beépítette egy olyan tanulmányautóba, amiért sokan a lelkünket eladnánk, hogy vezethessük. Talán egyszer még össze is jöhet.
Az autógyártók folyamatosan keresik az egyensúlyt a hagyományok és a jövő, az ügyfelek vágyai és a realitás, a jogszabályi korlátozások és a vezetés élménye között. Ezt az egyensúlyt meg lehet teremteni kompromisszumok árán – vagy úgy, ahogy most a Mazda tette. Bár az Iconic SP egyelőre csupán tanulmányautó, már most látszik rajta, hogy nem nélkülözheti a világ, hiszen nem egy, hanem két olyasvalamit is kínál, amit máshol még, illetve már nem találunk meg. Ráadásul mindkettő a hajtásláncához kapcsolódik, amelyben két erőforrás is dolgozik…
A Mazda Iconic SP ugyanis azt a hatótávolság-növelővel kiegészített elektromos erőforrást kapta meg, amely az MX-30 fedélzetén mutatkozott be. Ebben a kerekeket egy villanymotor hajtja, a generátort pedig egy forgótárcsás motor. Az idén épp fontos mérföldkövet ünneplő technológia visszatérésére régen vártak a márka rajongói, és bár itt csak áttételesen felel a dinamikáért, már maga a tudat kellemes bizsergéssel tölti el az embert, hogy egy Wankel-motor dolgozik az autójában.
Azt már a Mazda MX-5-ből megtanultuk, hogy nem feltétlenül a nagy teljesítmény a vezetési élmény záloga, ezzel együtt az Iconic SP tervezői úgy gondolták, megkettőzik az elektromos ferdehátúból kölcsönzött hajtásláncot. Nem egyszerűen a csúcsteljesítményt növelték több mint kétszeresére (a névleges teljesítmény 170-ről 370 lóerőre ugrott), hanem magát a Wankel-motort is: egy helyett két tárcsát kapott, így aztán gond nélkül szolgálja ki a nagyobb energiaigényű villanymotort.
Azt már a Mazda MX-5-ből megtanultuk, hogy nem feltétlenül a nagy teljesítmény a vezetési élmény záloga, ezzel együtt az Iconic SP tervezői úgy gondolták, megkettőzik az elektromos ferdehátúból kölcsönzött hajtásláncot. Nem egyszerűen a csúcsteljesítményt növelték több mint kétszeresére (a névleges teljesítmény 170-ről 370 lóerőre ugrott), hanem magát a Wankel-motort is: egy helyett két tárcsát kapott, így aztán gond nélkül szolgálja ki a nagyobb energiaigényű villanymotort.
Lehet ezt még fokozni? Természetesen – például azzal, hogy a forgótárcsás motort középre építették be, így jobb a tömegeloszlás, mélyebbre került a tömegközéppont, az orr kialakításában pedig teljesen szabad kezet kaptak a tervezők. És ha még ennyi sem volna elég, az Iconic SP sportautóktól szokatlan módon a környezetre is ügyel. A Wankel-motor elvileg hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal is táplálható (természetesen megfelelő felkészítés után), az utastérben bioszövettel, valamint karbon helyett lenrostból készített felületekkel találkozhatunk.
Ezek tehát a tények, amelyek a Mazda Iconic SP mellett szólnak – de valljuk be, az esztétikai megfontolások is rendkívül erősek. Az egyedi piros fényezéstől kezdve a hátsó lámpatest egymásba fonódó fénykörein át a szárnyas ajtókig sok olyan részlettel találkozhatunk, amellyel örömmel találkoznánk sorozatgyártásban is.
Ezek tehát a tények, amelyek a Mazda Iconic SP mellett szólnak – de valljuk be, az esztétikai megfontolások is rendkívül erősek. Az egyedi piros fényezéstől kezdve a hátsó lámpatest egymásba fonódó fénykörein át a szárnyas ajtókig sok olyan részlettel találkozhatunk, amellyel örömmel találkoznánk sorozatgyártásban is.