A legkívánatosabb Mazda Wankel-motorral

A legkívánatosabb Mazda Wankel-motorral

hirdetés
A Mazda RX-7 három generáción át tartotta lázban a világ sportautó-rajongóit. A Wankel-motoros ikon pályafutása végéig folyamatosan fejlődött – olyannyira, hogy az utolsó hónapokban ért fel az abszolút csúcsra.
Huszonnégy év alatt több mint 800 ezer példány készült a Mazda RX-7-esből, egytől egyig vonzó, különleges műszaki megoldásai miatt nagy becsben tartott darabok.

Az elhivatott rajongók és a komoly gyűjtők azonban egybehangzóan állítják, hogy mind közül messze kimagaslik az az ezerötszáz darabos széria, amelyet a gyártás utolsó évében hoztak forgalomba, és kizárólag Japánban árulták – értelemszerűen csakis jobb oldali kormánnyal.

Az RX-7 három generációt élt meg, ám ezen belül is markáns eltérésekkel bíró sorozatokat különböztetünk meg. Az utolsó, 8. széria már csak Japánban volt kapható; a gyártás utolsó négy évében elérhető kivitelnél érte el csúcspontját az 1,3 literes, kétkamrás turbómotor: kiviteltől függően akár 280 lóerőt adott le.
Ehhez az erőforráshoz már módosított kipufogót, átdolgozott sebességváltót, nagyobb fékeket, Bilstein felfüggesztést társított a Mazda – ekkor úgy tűnt, a modellsorozat felért a csúcsra.
mazda-rx-7-spirit-r-type-carnet-hir-2
A Mazdának azonban még ott volt az ingujjában az aduász, amit 2002 tavaszán húzott csak elő. Ez volt a Spirit R, az RX-7 esszenciája. A limitált széria összesen 1500 példányban készült, méghozzá három kivitelben. A Type A (az RM Sotheby’s aukciós ház egyik árveréséről származó fényképeinken ez látható) manuális váltóval, kétüléses kivitelben készült, a Type B két hátsó ülést is adott az ügyfélnek, a Type C pedig automata sebességváltót társított a 2+2 üléselrendezéshez. A Type C-ből készült a legkevesebb, mindössze 40 darab, így papíron ez lehetne a gyűjtők kedvence, de nem így van: a rajongók számára nincs értékesebb, tökéletesebb az 1044 példányban gyártott Type A-nál.
A 280 lóerős motorblokk felett pirosra festett keresztmerevítő támasztotta ki a rugótornyokat, a féknyergeket ugyancsak pirosra festették. Az utastérben Nardi sportkormány várta a pilótát, a volán bőrözését ugyanúgy piros öltésekkel varrták, mint a kézifék és a sebességváltó karját. Az exkluzív emblémák és egyedi műszerezettség is tovább emelte a széria rangját, a legfontosabb extra viszont az a két karbonvázas Recaro versenyülés volt, amelyek – ugye, nem nehéz kitalálni – rikító piros kárpitozást kaptak.
Az RX-7 hattyúdala egyben a Wankel-motor hanyatlását is előrevetítette. Az RX-8 utódmodell motorteljesítménye már meg sem közelítette a 280 lóerőt, a folyamatosan szigorodó emissziós szabályozások nem hagytak életteret a 2+2 ajtós kupénak, így végül 2012-ben lezárult a Wankel-motoros Mazda kupék története. Akkor úgy tűnt, végleg, ám a tavaly év végén bemutatott Iconic SP kupétanulmány ismét felébresztette a reményt: talán visszatér a legenda. 

Képek forrása: RM Sotheby's