Életre kelnek a színek a Mazdánál

Életre kelnek a színek a Mazdánál

hirdetés
Egyetlen autógyártóhoz sem kötődnek olyan elválaszthatatlanul bizonyos tónusok, mint a Mazdához – talán azért, mert tervezői nem látványelemként, hanem művészetként tekintenek a színekre.
Idén nyáron sosem látott sajtóprogramot szervezett a Mazda: független szakértők bevonásával, a márka vezető formatervezőjének irányítása alatt egy színtörténeti utazásra invitálták a látogatókat.

Az esemény ugyanúgy szólt a színek használatáról és a festékanyagok keletkezéséről, mint arról, hogy mit is jelentenek a különböző árnyalatok a Mazda számára, hogyan alkalmazza a színeket az autóiparban, és milyen tónusokra számíthatunk a jövőben.

Takuminuri: így nevezi prémium-színpalettáját a Mazda. A szó csengése vidám és könnyed, pedig jelentése nagyon is komoly tudást és elhivatottságot feltételez.
A takumi (kézműves mester) és nuri (festék) szavakból összetett fogalom egy különleges fényezési eljárást takar, amelyet egy évtizedes kutatással és fejlesztéssel hozott létre a Mazda.
mazda-mx30-soul-red-crystal-modern-confidence-carnet-hir-1
A takuminuri olyasvalamit tesz lehetővé, ami korábban elképzelhetetlen volt nem csak az autógyártásban, de általában az ipari termelésben is: a kézzel megvalósított, különleges megjelenésű felületfestés minőségének sorozatgyártásba történő átültetését.
És hogy hogyan lehet utánozni az utánozhatatlant? A takuminuriszínek speciális, háromrétegű festékszerkezetet alkalmaznak: egy fényvisszaverő rétegből, egy áttetsző festékrétegből és egy átlátszó bevonatból állnak. A fényvisszaverő réteg kivételesen vékony, a beeső fény hatására rendkívül fényes hatást keltő alumíniumpelyheket tartalmaz.
Ezt a réteget rendkívül pontosan kell felhordani az egyenletes bevonat érdekében – itt jön képbe a takumimesterek évtizedek alatt tökéletesített tudása.

A vékony rétegnek kivételesen egyenletesnek kell lennie, mivel a száradás során vastagsága 2,5 mikronra csökken – összehasonlításként: az autóiparban alkalmazott fényvisszaverő rétegek többsége 10 mikron vastagságú.

A hajszálnál negyvenszer(!) vékonyabb rétegben az alumíniumpelyhek egyenletesen szóródnak szét, szabályos távolságokra egymástól – pont úgy, ahogy egy fényező mester által, kézzel kivitelezett festés esetében tennék. Amint fény esik rá, a felület valósággal felrobban – ez teszi egyedülállóvá a Mazdák festését.
A Mazda első takuminuri árnyalata az ikonikus Soul Red volt 2013-ban. Nem véletlenül esett a pirosra a Mazda választása, hiszen fennállása során a színnek több mint száz különböző árnyalatát alkalmazta a gyár, a Sunrise Redtől (Mazda RX-7) kezdve a Burgundy Ice metálfényen (Mazda 323 és 626) át a Classic Red árnyalatig (Mazda MX-5).
A statisztikák szerint is a piros a Mazda színe: míg a modern európai vásárlók átlagosan 8-10 százalékban választanak piros autót, a Mazda ügyfeleinek a körében ez az arány lenyűgöző 33 százalék!
Nem lehet persze egyetlen színre feltenni egy márka sorsát és életét, ezért a Mazda tervezői folyamatosan új színekkel kísérleteznek, hogy bővíthessék a takuminuripalettát. Ez jelenleg négy tónusból áll: a második generációs Soul Red Crystal mellett megjelent a Rhodium White (fehér) és a Machine Gray (szürke), valamint egy másik különleges piros tónus, az Artisan Red.
Hamarosan megjelenik azonban egy ötödik is: a Melting Copper. Az elnevezés szó szerinti fordításban olvadó vörösrezet jelent, és pontosan ennek a hatását kívánja visszaadni a CX-80 bevezetésével együtt érkező ragyogó fényezés. A tervezők finom fémszemcséket elegyítettek fekete, vörös és sárga pigmentekkel, így nyertek egy olyan, telített rézszínt, amely egyszerre idézi az emberiség bölcsőjét, a természetközeliséget és a kézműves minőséget.

És hogy mit tartogat a távolabbi jövő? A Mazda jelenleg az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező japán színezőanyag, a mintegy 800 éves múltra visszatekintő aizome, azaz az indigókék pigment autóipari megvalósításán dolgozik.

A tervezők számtalan mintát kevertek ki, keresve azt, amelyik nem egyszerűen szépséges kék, de a festett kelme légies színhatását is képes visszaadni anélkül, hogy súlytalannak, erőtlennek tűnne.

Annyit már most elárulhatunk, hogy a válogatási folyamat véget ért, a Mazda rátalált arra a mélykék színre, amely alkalmas lehet a takuminuris fényezésre.
Ennek a részleteit azonban egyelőre ugyanúgy hétpecsétes titokként kezeli a gyár, mint azt, hogy mikor és melyik modellen találkozhatunk először az új színnel sorozatgyártásban. Az eddigiek alapján látatlanban ki merjük jelenteni: akármilyen lesz, érdemes lesz várni a Mazda-kékre!