A dermesztő hideg sem állja útját a fejlődésnek

A dermesztő hideg sem állja útját a fejlődésnek

hirdetés
A Mazda különleges kísérlettel bizonyította az alternatív üzemanyagok széles körű alkalmasságát: 2000 kilométeres sarkköri expedícióra küldött 100% biobenzinnel feltankolt flottát.
Bár a természetes, szerves alapanyagokból készülő bioüzemanyagok fogalma régóta tudott, az autóipar csak az utóbbi években ismerte fel, mekkora szerepet játszhatnak a kitűzött emissziócsökkentési célok megvalósításában.

A fosszilis energiahordozókkal szemben ugyanis a növényi nyersanyagból gyártott üzemanyag karbonmínuszban kezdi karrierjét (hiszen előző „életét” azzal töltötte, hogy csökkentette a légkör CO2-tartalmát), azaz a motorban elégetve összességében kedvezőbb szénlábnyom érhető el a használatával.

A Mazda korán felismerte az ebben rejlő lehetőségeket, és széles körű kutatásokat végez a biodízelek, illetve biobenzinek terén egyaránt.
A márka brit importőre évek óta ilyen, fenntartható üzemanyaggal tankolja veterán sajtóflottáját – ez különösen fontos, hiszen a világ tele van koros, de jó állapotú autókkal, amelyeket vétek volna kidobni csak azért, mert nem elektromosak, így viszont egy csapásra töredékére szorítható vissza környezeti hatásuk –, és időről időre közúti túrát szervez, hogy demonstrálja a bioüzemanyagok életképességét.
mazda-biobenzin-sustain-sarkkori-expedicio-carnet-hir-9
Egy évvel ezelőtt a Brit-szigeteken hajtottak végig négy MX-5-össel – ami önmagában is egy bakancslistás túra – most viszont egy jóval keményebb fába vágták a fejszéjüket. Mivel a CX-30-ast a közelmúltban szerelték fel az egyébként már jól bevált 140 lóerős, 2,5 literes Skyactiv G motorral, észszerűnek tűnt az ötlet, hogy ebből a kompakt szabadidőjárműből állítsanak összes egy flottát, és megnézzék, hogyan viselkedik a fenntartható üzemanyag a mild hibrid hajtáslánc üzemi körülményei között.
mazda-biobenzin-sustain-expedicio-carnet-hir-4
mazda-biobenzin-sustain-expedicio-carnet-hir-3
mazda-biobenzin-sustain-expedicio-carnet-hir-cx-30
És ha már nehezített pályára küldték a biobenzint, kellemetlen (de gyönyörű) útvonalat választottak a flottának: A Svédország déli részén fekvő Malmö városából 2100 kilométeres úton hajtottak el Finnországon keresztül Észak-Norvégiába, a sarkkörnél is 320 kilométerrel északabbra található Tromsø városába, amely az idei tavaszon a szűnni nem akaró havazások miatt egyfajta sztárstátuszra tett szert a közösségi médiákban.
Egy tucat autó indult útnak, hogy igazolják a Mazda bioüzemanyag-partnere, a Sustain által gyártott, fenntartható benzin téli alkalmasságát. Talán nem árulunk el meglepetést azzal, hogy a flottát a legcsekélyebb mértékben sem viselte meg a hideg – legalábbis nem nagyobb mértékben, mintha hagyományos, ásványi olajból finomított benzinnel tankolták volna az autókat. A demonstrációban részt vevő autók teljes mértékben szériaállapotúak voltak, és 7 liter /100 km alatti átlagfogyasztással teljesítették a dermesztő túrát, amely során – mert ezt is kiszámolták – 317 kg-mal (igen, 317 kilónyi!) kevesebb szén-dioxidot bocsátottak a légkörbe, mintha hagyományos üzemanyagot tankoltak volna az autóba.