Gigantikus spórolással újít a Mazda

Gigantikus spórolással újít a Mazda

hirdetés
A Mazda soha nem állt be a sorba, tucatmegoldások helyett mindig egyedi technológiákat keresett és valósított meg. Így tesz most is, amikor elkötelezi magát az emissziócsökkentés mellett.
mazda-mx-30-r-ev-2025-emissziocsokkentes.carnet-hir
A Wankel-motortól kezdve az MX-5 négy generációján át a benzin- és dízelmotorok előnyeit ötvöző Skyactive X erőforrásokig a Mazda története tele van útkereséssel – olyan utak keresésével, amelyekre más autógyártók is rálelhettek volna, ha nem kényelmesednek bele a bevált megoldásokba.

A Mazda ehelyett rendre bebizonyította, hogy máshogy is lehet csinálni a dolgokat, és ennek köszönheti, hogy viszonylag kis mérete ellenére a globális autóipar fontos szereplőjének, meghatározó technológiai szakértőjének számít.

Ezek az értékek köszönnek vissza abban az ambiciózus középtávú villamosítási tervben is, amelyet márciusban ismertetett az autógyártó. A 2030-ig tartó időszakra felállított stratégia három alapvető elemből áll.
Az egyik, hogy a Mazda okosan aknázza ki a rendelkezésére álló erőforrásokat, és gondosan megválogatott együttműködéseket hoz létre. Ennek köszönhetően úgy válik lehetségessé a legkiválóbb minőségű elektromos és elektronikai architektúrák, hibrid hajtási rendszerek, valamint akkumulátorvezérlő és hőgazdálkodási technológiák megvalósítása, hogy az eredetileg tervezett 2 helyett mindössze másfél billió japán jent (4,9 helyett 3,7 billió Ft) kell ezekre fordítani – azaz 500 milliárd jenes (1,24 billió Ft) megtakarítással lehet számolni.
Felismerve, hogy az elektromos hajtástechnológia nem az egyetlen üdvözítő megoldás a károsanyag-kibocsátás hathatós csökkentésére, a Mazda a jövőben is a multitechnológia mellett teszi le a voksát, azaz termékeit mindig az ügyféligényeknek, környezeti és piaci körülményeknek leginkább megfelelő hajtáslánccal szereli, legyen az belső égésű, hibrid vagy akkumulátoros elektromos.
Mivel pedig a modern technológiák fejlődése egyre gyorsabb ütemben történik, a termékek pedig egyre összetettebbek, a Mazda bevezeti a monozukuri innováció 2.0 stratégiáját. A modellalapú fejlesztés evolúciója lehetővé teszi, hogy a cég rugalmasabban, gazdaságosabban és gyorsabban tudjon reagálni a változásokra. Ennek példája a belső égésű motorok és a villamosított technológiák kombinációja, amely 2030-ra hatékonyabbá teszi a vállalat működését.

Eddig az elmélet, de mit jelent ez a gyakorlatban? Nos, egyrészt a Skyactiv-Z motorcsalád megjelenését – ez egy olyan, kis lökettérfogatú erőforrás, amelyet kifejezetten villamosított felhasználásra szánnak, és amely teljesíti az Euro7-es emissziós normákat, valamint a kifejezetten takarékos üzemet kiemelkedő menetdinamikával társítja. A motort a 2027-ben bemutatkozó, új generációs Mazda CX-5 fedélzetén, a házon belül fejlesztett hibrid rendszer elemeként használják majd elsőként.
mazda-emisssziocsokkkentes-carnet-hir
A multitechnológia jegyében dedikált BEV-platformot is fejleszt a Mazda, amely azonban az átlagosnál is rugalmasabban tud majd alkalmazkodni az egyedi modellek igényeihez, szoftveres és hardveres szinten egyaránt, így akkumulátorrendszerek és járművek széles skálája építhető fel rá. A most bemutatott Mazda6e után a következő két éven belül egy új, tisztán elektromos szabadidőjárművel jelentkezik a Mazda.
A monozukuri innováció 2.0 jóvoltából a leendő akkumulátoros elektromos modelleket a belső égésű modellekkel közös gyártósoron fogják tudni készíteni, ami a kezdeti tőkeberuházási szükségletet 85, az előkészítés időtartamát 80 százalékkal fogja csökkenteni – más szóval gyorsabban és olcsóbban vehetők majd gyártásba az elektromos Mazdák, mintha új üzemet létesítenének erre a célra. A kulcs a „gyár, amely nem ver gyökeret” – azaz amelyben telepített gyártósorok helyett automatizált, mozgó platformok szállítják az összeszerelés alatt álló járművet az egyes állomások között. A beszállítói láncon belüli készletezést nagy mértékben leegyszerűsíti a vezeték nélküli szoftverfrissítés lehetősége, ami rugalmasabbá teszi és felgyorsítja a gyártást.