Teszt: Ford Capri Premium Extended Range AWD

Teszt: Ford Capri Premium Extended Range AWD

hirdetés

Fiúk kedvencéből apák kedvencét faragta a Ford

Feltámasztotta legendás kupéját a Ford. A név azonos, a részletek hasonlóak, de a hajtás elektromosra váltott, az ajtók száma megnőtt. Kipróbáltuk az új Caprit.
Mostanság több márka játszadozik azzal, hogy a régen bejáratott modelljeik nevét ilyen-olyan formában feltámasztják.

Vannak, akik az eredeti koncepciót viszonylag hűen lekövetve próbálkoznak (pl. Renault 5), de vannak szabadabb értelmezések is. Utóbbi kategóriára remek példa a Ford, akik már több modelljükkel megcsinálták ezt (Puma, Mustang Mach-E, Explorer).

A kék oválosok ezen sora nemrég a Caprival bővült. Talán ezzel voltak a legmerészebbek, lévén, hogy évtizedekkel ezelőtt egy kétajtós kupét illettek ezzel a névvel, ám napjaink Caprija egy ötajtós SUV-kupé, tisztán elektromos hajtással.

Nem sokat örökölt az új Capri a régitől

Tekintve, hogy két, teljesen eltérő koncepcióról van szó, a névrokonságon kívül csak néhány részlet közös bennük. Az adaptív mátrix-LED fényszórók sziluettje, az azokat összekötő sötét sáv, a C oszlop formája, és hátul, a plexi alatt olvasható modellnév betűtípusa azok, amelyek visszaköszönnek 50 évvel ezelőttről. Ha azonban ezeket nem nézzük, bárhogy hívhatnák a 4634 mm hosszú, 1872 mm széles és 1626 mm magas autót.
Annyiban azért „jogos” a névadás, hogy a fentebb említett sajátosságok adnak megjelenésében karaktert a Ford villanyautójának. Ezen a ponton azt is el tudjuk képzelni, hogy előbb létezett az SUV-kupé ötlete, és csak aztán szedte elő a Ford a régi Capri kellékeit, hogy ezzel próbáljon egyedibb külsőt adni autójának. Bár látszólag egy sportos kupénak és egy családi crossovernek kevés köze van egymáshoz, a Ford szerint, ha a Capri anno tovább élt volna, akkor az autóipari fejlődése során saját jogán is ide fejlődött volna.
Amennyire szemmel meg lehet állapítani, az autót kifejezetten hatékonyra tervezték aerodinamikai szempontból. Elöl csak a rendszám alatt, szinte rejtve vannak rajta hűtőnyílások, a sárga kasztnifelületek pedig csak az első kerekek körüli örvényeket javító légterelő miatt lyukasak. A szélvédő is lankás, ezek eredménye pedig a kedvező, 0,26-os alaktényező. Feltűnhet még kívül a 20 colos felni. Ez nem a legkisebb a kínálatban, 19-től 21-ig terjed a választék, a képeken is látható darab azonban csak a Premium felszereltségi szinten elérhető.

Ötletes megoldások a beltérben

Az ajtónyitás utáni első gondolatok abszolút pozitívak lehetnek a Ford Capri belterét látva. A két eltérő színtónus életet visz az autóba is, láthatunk még karbonmintás részeket, nem beszélve a változtatható színű hangulatvilágításról. Közelebbről megnézve látszik azért, hogy ezek az anyagok, betétek nem a legfelső polcról kerültek elő, de az összeszerelés minősége rendben van.
Amivel kevésbé lehetnek elégedettek a vásárlók, azok az érintésérzékeny felületek, gombok. Egyfelől ezek legtöbbször valamiféle fényes, zongoralakkszerű borítást kapnak, így egy idő után már tapogatni sem gusztusos, ha nem takarítja őket rendszeresen az ember. Másrészt használatukat is gyakorolni kell, hogy menet közben – sőt, olykor még álló helyben is – be tudjuk állítani velük például a hangerőt, vagy eltaláljuk, mégis milyen hosszan, milyen erővel kell őket nyomni a kívánt eredmény eléréséhez.

A kormányon lévő panelek alatt érzésre gombok lehetnek, de ezek használata sem a legegyszerűbb, ugyanis a panelek láthatatlanná teszik a fizikai gombok közötti határokat. Jópofa dolog viszont a volán alsó küllője, a lyuggatott rész a régi Caprikat idézi.
A Premium kivitelhez tartozó tíz hangszórós B&O hangrendszer ugyan negyedmilliós extra, de már önmagában a műszerfalra felfekvő, elegáns soundbar miatt megéri, mely szólóban is remekül szólna, összességében pedig igazi zenei élmény várja az utasokat. Az említett gyengeségeket más kiváló részletek ellensúlyozzák a Capriban, például a fűthető, a sofőrnél 12 irányban motorosan állítható masszázsfunkcióval is rendelkező ülések, amelyek jó tartást biztosítanak és kényelmesek is. Jó érzés, hogy az autó körbeöleli az embert, hiszen a műszerfal betétei folytatódnak az ajtókon is. Elöl kellően tágas az utastér.
A futurisztikus, pilótafülkeszerű élményt a kijelzők is fokozzák. A kormány mögé jelen esetben csak egy aprócska, 5,3 colos egység került, de erről is pillanatok alatt leolvasható minden lényeges infó. Menet közben sokkal inkább hagyatkoztunk a head-up displayre. A vetített kép helyzete, dőlésszöge és fényereje is gyorsan változtatható az álló tájolású, 14,6 colos középső érintőképernyő menürendszerében. A főkijelző hatalmas, egy része azonban minden esetben a klímakezelésé, így fizikai gombok nélkül is állandóan biztosított a hozzáférés, ráadásul késlekedés nélkül reagál a kérésekre. Legnagyobb extrája azonban mégis az, hogy változtatható a helyzete: ha feljebb toljuk, megjelenik mögötte egy rekesz, mely egy apró tárolót és két USB-csatlakozót is rejt. A Capri képes vezeték nélkül is az Apple CarPlay vagy az Android Auto-kapcsolatra, így tükrözve a telefont az autó képernyőjére. A merülő mobilok indukciós felületen tölthetők.
Igazán példaértékű lehet a szegmens minden szereplője számára a Capriban található rekeszkínálat. A menetválasztó kormányra költöztetésének is köszönhetően a középkonzolban 17 liternyi tárolót tudtak kialakítani a tervezők, ráadásul cserélhető betétekkel ezek személyre is szabhatóak. Ha kell, lehet a könyöklő előtt pohártartó vagy kisebb tálca, a könyöklő alatti mélységben pedig szeparálóelemekkel lehet rendezni a teret. A középső rekeszen kívül ott van még a kesztyűtartó, de minden ajtóba jutott használható méretű zseb is.
Persze az utasokról se feledkezzünk meg: a hátsó sor hatalmas lábtérrel vár, a fejtér pedig úgy is kényelmes a nagy átlagnak, hogy a panoráma-üvegtető lényegében a hátul ülők fejéig ér. A komfortot légbeömlő, valamint USB-csatlakozók növelik. A Ford Capri dupla padlós csomagtere a szegmens élmezőnyébe tartozik. Premium kivitelnél 622 literrel gazdálkodhatunk, és ha ledöntjük a hátsó üléssort, a raktér 1505 literre nő. E mellé lényegében már nem is kell a villanyautókban előforduló első rekesz, a frunk: de egyes Capri-változatokban az elektromos rendszerek fölé kerülhet egy hálós tartó.

Ha mindez továbbra sem lenne elég, utánfutó is csatlakoztatható az autóhoz: a Capri rendelkezik vonóhoroggal is, mely gombnyomásra kibillenthető. Fékezett utánfutóval az összkerékhajtású Capri 1200 kilót is vontathat, fékezetlennél ez a villanyautó is a standardnak mondható 750 kg-ot tudja.

Többféle hajtáslánccal kapható

Mindig elektromos és alapvetően hátsókerék-hajtású autóként kell kezelni a Ford Caprit. A legolcsóbb kivitelnél 170 LE-s teljesítménnyel, 310 Nm nyomatékkal és 52 kWh-s akkumulátorral. Az erősebbik változat 286 LE-s, 545 Nm áll rendelkezésre, energiát pedig már a 77 kWh-s nikkel-mangán-kobalt telepből nyer. Tesztautónknál az első tengely is kapott egy villanymotort, így összkerékhajtású, rendszerteljesítménye 340 LE, a csúcsnyomaték 679 Nm. Ezzel mindössze 5,3 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, kihasználva a 79 kWh-s akkupakkban rejlő energiát. A Capri végsebessége az elektromos autóknál szokásosnál magasabb, 180 km/óra.
A különböző kivitelek közül a legerősebb, összkerékhajtású változat tölthető a leggyorsabban, a maximális töltési teljesítmény 185 kW. Ezzel a 10-80 százalékos töltési idő 26 percre is leszorítható. Váltóáramról a maximális töltési teljesítmény 11 kW. Elöl MacPherson-rendszerű, hátul négy lengőkaros az autó futóműve. Az összkerékhajtás ugyan nagyobb teljesítménnyel, de nagyobb fordulókörrel is jár jelen esetben: az érték 11 méter, de 9,7 méter is lehet a kör átmérője csak hátul hajtó Caprinál, ami több mint remek egy ekkora autóval.
Alapáron is elképesztően bőséges a Ford Capri által kínált biztonsági és vezetéstámogató arzenál. 12 ultrahangos érzékelő, 5 kamera és 3 radar segíti többek között a holttérfigyelő, az ajtónyitásra figyelmeztető, a keresztirányú forgalomfigyelő, az éberségfigyelő, a kikerülő kormányzási asszisztens, az intelligens adaptív sebességtartó, a sávtartó, a táblafelismerő és a rossz irányra figyelmeztető rendszerek működését. A parkolásban elöl-hátul radarok, valamint egy tolatókamera segítenek alapból, de ha ez nem elég, kérhető a Capri 360 fokos kamerarendszerrel, aktív parkolóautomatikával, de elérhető a sávközéptartó rendszer is.

Milyen vezetni?

Mostanság egyre több villanyautóban felejthetjük el, hol is van a start-stop gomb. A Ford Capriban is elég volt a fékre lépni ahhoz, hogy életre keljen az autó, és eleinte nem is vettük észre, hogy tényleg ott a start-stop gomb a kormányoszlop jobb oldalán. Azért sem zavart a láthatatlansága, mert a leállításhoz is elég volt csak a P-t megnyomni a menetválasztón. Furcsa volt megszokni, hogy az elinduláshoz előre kellett forgatni a kart (feltéve, ha nem tolatni akarunk), de van ebben logika, hiszen előre indulunk. A menetválasztón a D mellett a B betűt is feltüntették, jelezve a Capriban elérhető összes manuálisan állítható rekuperációs lehetőséget.
Jól indít a Capri az első métereken, ugyanis remekül szabályozható a haladás kívánt mértéke a menetpedállal. Padlóig taposva megkaphatunk tőle azonnal mindent, de finoman is megindulhatunk vele, ami barátságos családi autóvá teszi. Érezni a fékeknél is, hogy családbarátra tervezték, a pedálnyomás mértékére haraphatna egy kicsit jobban is. Defenzíven autózva alapvetően nincs baj ezzel, de egy vészfékezésnél számítani kell arra, hogy a megszokottnál mélyebbre kell nyomni a pedált a fokozott lassításhoz. A fékrendszer effajta hangolása összefügghet azzal, hogy az autó adott esetben magától is lassításba kezd.
Amikor aktív a hatékony vezetési mód funkció, akkor a Capri egyrészt a forgalmi, másrészt a navigációs adatok alapján erősebb motorféket alkalmaz bizonyos helyzetekben. Ha például bekerülünk egy másik jármű mögé, a sebességet ahhoz igazítja, és megpróbál biztonságos követési távolságot kialakítani, ha hagyjuk neki, és nem gyorsítunk. Ugyanígy játszik a rekuperációval a sebességkorlátozó tábláknál, valamint kereszteződések, körforgalmak előtt.

Kormányzása kellemesen könnyed, ahogy az a szegmens legtöbb szereplőjére jellemző. Sportmódba kapcsoláskor sincs jelentősebb változás a kormányerőben, noha a legerősebb Caprinál talán ez beleférhetne. De nem bánkódunk, mert így is pontosan kezelhető az autó, és hiába nagy a ménes, tulajdonságai a nyugisabb kilométerfalásra ösztönöznek.
Így van ez a futóművel is, amelyet remekül hangoltak a Ford mérnökei. Jól csillapítja, a magyar úthálózat hibáit, miközben a 2190 kg-os Capri kanyarokban is stabil marad, a nagyobb tempó sem teszi bizonytalanná. További erénye, hogy autópályás tempó mellett is nyugodt körülményeket biztosít, nem jellemző a zavaró szél- vagy más zaj az utastérben. A tesztautó több ezer kilométeres „történelmi” adatai szerint a 17,2 kWh/100 km-es fogyasztással működtethető a modell. Ez az érték jónak nevezhető, ezzel kalkulálva 460 km-es hatótávot kapunk.
Caprit vezetőknek azonban arra figyelni kell, hogy a fedélzeti rendszer a töltöttségi szint mellé nem a mi fogyasztásunkkal kalkulál, ezért mindig nagyobb hatótávot ír ki, mint a valóság. Tesztünk során a fogyasztást azzal sikerült „feltornázni” 19,5 kWh/100 km-re, hogy egy-két forróbb nyári napon applikációval arra kértük az autót, hogy hűtse le magát a következő utunk előtt.

Tény, hogy ez a megtehető kilométerek rovására ment, de kárpótolt, amikor a panorámatető ellenére sem kellett tűzforró autóba ülnünk.

Az energiaköltségeket ez nem dobta meg jelentősen: 100 kilométerre vetítve (némi veszteséggel is számolva) így is kb. 1500 forintért feltölthető otthoni áramról az autó – ez mindössze 2,5 liter benzin ára.

Mennyibe kerül?

17 050 000 Ft a belépőszintű Ford Capri listaára a CarNetnél, Style felszereltséggel, 170 LE-s villanymotorral és 52 kWh-s akkumulátorral. Mint korábban írtuk, ezért az árért is rengeteg vezetéstámogató rendszert kap a vásárló, lényegében csak a Mátrix LED fényszórók (sima LED jár helyettük), a panoráma-üvegtető, a head-up display és a fűthető-masszírozó ülés hiányzik ebből a csomagból a fontosabb tételek közül.
A nagyobb teljesítményre és hatótávra vágyóknak a Select felszereltségű, 77 kWh-s, 286 LE-s modell jelentheti a következő lépést 19,85 millió forintért. A legolcsóbb összkerékhajtású Capri listaára 21,35 millió forint, a Premium felszereltségű változatért pedig 23,3 milliót kérnek. A csúcsverziót is lehet még extrázni: tesztautónkban például a vonóhorog felára 500 ezer, az üvegtető 550 ezer, a 10 hangszórós B&O hifi 250 ezer forintba került.

Összegzés

Az új Ford Caprinak nincs sok köze névrokonához. Viszont ha ettől elvonatkoztatunk, akkor láthatjuk, hogy ez egy korrekt elektromos SUV-kupé érdekes részletekkel. Formavilága kellemesen semleges, vezethetősége, kedvező fogyasztással társuló hatótávja és tágas beltere megfontolandó választássá teszik.