Már Magyarországon is vezethetünk elengedett kormánnyal

Már Magyarországon is vezethetünk elengedett kormánnyal

hirdetés
Kibővítette a BlueCruise önvezető funkció területi lefedettségét a Ford. A frissítés nyomán immár tizenöt európai országban, így hazánkban is használható a kéz nélküli robotpilóta.
Másfél évvel ezelőtt hatalmas szenzációként számolhattunk be arról, hogy a Ford megkezdte a BlueCruise önvezető technológia európai bevezetését. Akkor Nagy-Britannia főútjain vált elérhetővé a rendszer, amely megengedi, hogy a sofőr elengedje a kormányt, ugyanakkor szemét nem veheti le az útról: folyamatosan figyelnie kell a forgalmat, készen arra, hogy visszavegye az irányítást.

Ez nevezzük kettes szintű autonóm mobilitásnak. Az autó fejlett szenzorai és érzékeny vezérlőrendszerei alkalmasak arra, hogy bizonyos, meghatározott útszakaszon önállóan gyorsítsanak, fékezzenek és kanyarodjanak. A felelősséget viszont nem vállalják át a sofőrtől: arra a négyes szinten kerül sor, ahol már akár szundíthatunk is – de ilyen fejlett autók ma még csak kísérleti szinten működnek, nem utolsósorban azért, mert a navigációs térképek nem eléggé részletgazdagok ahhoz, hogy az autó néhány centiméteres pontossággal meg tudja határozni a helyzetét.
De kanyarodjunk vissza a Ford BlueCruise rendszeréhez, amely Észak-Amerikában már komoly karriert futott be, mire eljutott Európába. Így bevezetése óta mostanra világszerte több mint 3,1 millió üzemórát regisztrált a rendszer, a felhasználók mintegy 342 millió kilométert tettek meg elengedett kormánnyal – ez akkora távolság, mint ha elautóznánk a Napig, aztán onnan haza a Földre, majd innen ismét visszafordulnánk, és eljutnánk a Vénusz keringési pályája közelébe.
A Ford BlueCruise Nagy-Britanniában és Spanyolországban egyaránt elsőként kapott hatósági engedélyt a közúti üzemelésre; ezen a két országon kívül Németország is ott volt az elsők között, ahol megkezdhette működését a rendszer.
Ezt bővítették 2024 nyarától további tizenkét országgal – hazánkon kívül Ausztriában, Belgiumban, a Csehországban, Dániában, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Lengyelországban, Olaszországban, Portugáliában és Svédországban vezették be idén nyáron a rendszert. Ezzel Európában összesen valamivel több mint 133 135 kilométernyi útszakaszon használható a technológia. A támogatott útvonalakat a BlueCruise weboldalán található térkép mutatja; itt egyszerűsített útvonaltervezést is kérhetünk, amely megmutatja, hogy két tetszőleges európai helyszín között hány kilométeren át utazhatunk a kormányt elengedve, és hogy ez a teljes út hány százalékának felel meg.
Magyarországon cikkünk írásakor a BlueCruise segítségével juthatunk el Budapestről Győrbe, Miskolcra, Nyíregyházára, Debrecenbe, Szegedre és – egy rövid megszakítással – Pécsre. Emellett számos fontos határátkelőhely is megközelíthető elengedett kormánnyal, ami egyértelműen arra utal, hogy a Fordnak szándékában áll záros határidőn belül tovább bővíteni a BlueCruise üzemi tartományát.
A BlueCruise a kormányzást, a gázt és a féket vezérelve ügyel a jármű sávon belüli pozíciójára, a követési távolságokra, valamint – kameraalapú táblafelismerést alkalmazva – a sebességhatárok betartására. Élőben nyomon követi a forgalom alakulását, az autópályán megengedett tempóról állóra tud fékezni, majd onnan ismét elindulni. A sofőr elengedheti a kormányt, viszont nem fordíthatja el a fejét, és nem nézhet más irányba, csak előre – ezt kamera segítségével felügyeli a rendszer, és még a napszemüveg sem akadályozza a működését.