Idegen motorral is remekel a konnektorosok királya

Idegen motorral is remekel a konnektorosok királya

hirdetés

Teszt: Ford Kuga ST-Line X 2,5l Full Hybrid 180 LE AT

Négy év után megújult a Kuga, a Ford közepes méretű szabadidő-autója. Full hibrid erőforrása japán technológia, de ezt ne bánja senki, mert az összkép több mint jó.
Négy éve mutatkozott be a Ford Kuga harmadik generációs változata, azaz a mai sztenderdekkel számolva elérkezett életútjának feléhez. Szokássá vált ilyenkor hozzányúlni a modellekhez, hogy frissen tartsák azokat, hogy nőjjön irántuk az érdeklődés.

Utóbbi a Kugáról elmondható: egyfelől a Ford egyik legnépszerűbb modelljéről beszélünk, másrészt 2021 óta éves bontásban Európa legkelendőbb konnektoros hibridje a közepes méretű SUV.

Habár a plug-in hibrid verzió az, amellyel előszeretettel dicsekedik a Ford, megtehetné ezt a full hibrid erőforrással szerelt változattal is, hiszen az is remek, amit most mi is teszteltünk.


Terepes autók a Fordnál

Rendkívül népszerűek a vásárlók körében a szabadidő-autók, (aszfalt)terepjárók napjainkban, mérettől és az erőforrás típusától függetlenül. A Ford meg is adja a választás lehetőségét a kínálatával. A család legkisebb tagja a Puma, felette a Kuga áll, a trónra pedig a plug-in hibrid óriást, az Explorert ültethetjük. Ezen a néven érkezik egy új generáció, méretében kisebb, tisztán elektromos hajtással.

Ezeken felül a családba sorolható még a Mustang Mach-E az elektromos teljesítmény megszállottjainak, aki pedig igazi terepre menne, az a Bronco vagy a későbbiekben Ranger segítségével teheti meg.

Ugyanaz másként

Méreteit tekintve nem változott a faceliftes Kuga (4629 mm hosszú, 1883 mm széles és 1666 - 1680 mm magas), mégis alig lehet ráismerni, ha elődjéhez hasonlítjuk. A bakancsforma maradt, de teljesen újraszabták a SUV arcát, hozzáigazítva az új Ford-dizájnhoz. Középpontban a hűtőmaszk áll, mely büszkén viseli a méretes kék ovált.
LED-fényszóróinak sziluettje a második generációs Kuga lámpáit juttathatja eszünkbe. Ezek kaphatják a legtöbb figyelmet a külsőn, köszönhetően annak, hogy egy, az orron végigfutó fénycsík összeköti a két elemet.

Amikor a fényszórók bevilágítanak a kanyarokba, nem a kormány forgatását követik, hanem a navigációs adatok és az útjelzéseket leolvasó kamera segít ebben a rendszernek.

Ezzel kitűnik a versenytársak tőbbsége által használt megoldásoktól, ahol többségében a ködlámpa világítása adja a kanyarfényt, vagy mozdítja a fényszórókat.

Egészen változatos formákat ölthet a Kuga, attól függően, milyen kivitelről van szó.
A tesztünkben szereplő ST-Line X verziót a 19 colos felnik mögül kivillanó piros féknyergek, valamint a hátsó ablak fölé benyúló légterelő teszik sportosabbá, míg az esztétikumot a színre fújt lökhárító javítja. Jól állnak neki a krómozott részek elöl is, de igazán a két csillogó kipufogóvég melengeti a szívet.
Ahogy az autó belseje felé indulunk, máris találkozunk a Kuga kismillió praktikus tulajdonságának egyikével. Mind a négy ajtóból élvédő ugrik elő nyitáskor, melyek teljesen automatikusan működnek, az ajtó mechanikus részeivel összeköttetésben. Apró, de kedves figyelmesség, amely megóvja az autónkat, vagy a mellettünk parkoló autó oldalát egy sérüléstől (széllökés kicsaphatja az ajtót).

Sokat ad a belső

Miután átlépjük az ST-Line felirattal ellátott küszöbbetétet, kifejezetten kényelmes, jó oldaltartású, 12 irányban elektromosan állítható ülésben foglalhatunk helyet, melynek combtámasza is mozgatható. Minőségét jelzi, hogy feltűnik az AGR feliratú címke az üléshez varrva, utalva a hátfájás ellen küzdő német orvosok és terapeuták alkotta szövetség tanúsítványára.

Hangulatos tér veszi körül azt, aki beül a Kuga-ba,, ahol dominálnak az antiallergén műanyag elemek, főleg az ajtókon. A szálcsiszolt hatású, valamint a karbonmintás betétek sokat emelnek a minőségérzeten, illetve finoman megjelenik zongoralakk-felület.
A beltér legnagyobb változásai a fedélzeti rendszer átalakulásához köthetőek. Maradt head-up display és a 13 colos digitális műszeregység, viszont a központi érintőképernyőt 8-asról 13,2 colosra növelték. Újítottak a rendszeren is, a SNYC 3-at a SNYC 4 váltotta,, ami lényegesen jobb élményt nyújt, és vezeték nélküli telefon tükrözésre is képes.

Hatalmas előny a kiemelendő a navigáció vontatási üzemmódja: mivel a Kuga mögé teljes méretű lakókocsi is köthető, a vezető megadhatja az autó és a vontatmány méreteit, és ezután a rendszer kifejezetten olyan útvonalakat választ, ahol nincsenek szűk kanyarok, alacsony aluljárók és egyéb akadályok.

Szintén segít a vontatmány-csatlakoztatási ellenőrző lista, - biztosra lehet menni, hogy jól össze lett-e kötve az autó és a vontatmány.
A nagyobb kijelzőre állandó sávként felköltöztették a klímavezérlést, az üres területre pedig betettek néhány elemet, többek között a vezetési módválasztó gyorsgombját. Ez a megoldás érdekes ugyanis a gombokat fedő panelt bárhol meg lehet nyomni. Nem biztos, hogy minden esetben azonnal teljesíti a Kuga azt, amit kérünk tőle, pusztán azért, mert nem találjuk el a gombot. Odafigyelést igényel, mint a vezetés.

Maradt a jól bevált multikormány, illetve az irányváltó tárcsa környéke pedig csak letisztultabb lett a módválasztó gombok áthelyezésével. Az előtte lévő kis zugban vezeték nélkül is tölthetőek a mobilok, de különféle típusú USB-aljzatok is rendelkezésre állnak, négyet is találunk belőlük a KUGA-ban.
Mint már említettük, rengeteg praktikus megoldással találkozhat úgy a vezető, mint az utasai. Tárolókból nincs hiány, hisz a kesztyűtartó mellett mind a négy ajtóba használható méretű zsebet vájtak, a könyöklőben pedig egy kettéosztott rekeszt találunk. Jópofa megoldás az anyósülésnél lévő hálós zseb is.

A tulajdonosok a legnagyobb hasznát talán a mozgatható hátsó üléssornak veszik, attól függően, hogy éppen több lábtérre vagy nagyobb csomagtartóra van szükségük. A versenytársak némelyikében nem is elérhető funkció.
A hátsó sorban a felnőttek is kényelmesen elférnek a fűthető üléseken (szélső két űlés), miközben legrosszabb esetben is 411 - 581 literes csomagtérbe pakolhatunk – ez 150 literrel növelhető az ülések előretolásával.

A hátsó ülések melletti, valamint a csomagtér oldalfalain lévő karokkal is könnyen síkba dönthető a második sor, így már 1481 literes (a PHEV és FHEV esetén defektjavító készlettel) rakteret kapunk.

Kézhasználat nélkül is nyitható a csomagtérajtó, bent, a tálca alatt pedig egy teljes értékű pótkerék is lapul ami ma ritkaságszámba megy, hisz vagy úgynevezett virslikereket vagy kompresszoros javítókészletet ajánl a márkák többsége. Igazán felhasználóbarát megoldások.

Külső forrásból

Habár a Kuga a legnépszerűbb konnektorról is tölthető hibird Európában, jó tudni, hogy hagyományos hajtáslánccal is elérhető. Motorkínálatában megtalálható az 1,5-ös, háromhengeres EcoBoost is hatfokozatú kézi váltóval (150 LE) vagy nyolcsebességes automatával (186 LE) társítva.

A hibridrendszer alapja nem a Ford sajátja, a Toyotától érkezik közel 30 éves hybrid tapasztal a háta mögött, ezt adaptálták autójukba. Nem akarták újra feltalálni a spanyolviaszt, inkább a több évtizedes tapasztalatra építettek, és ezzel mind a vásárlók, mind a márka elégedett lehet. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne fejlesztenék tovább az erőforrást.
Mind az öntöltő, mind a konnektoros hibrid esetében 2488 köbcentis, Atkinson-ciklusban működő négyhengeres szívó benzinmotor a hibrid hajtáslánc alapja, amelyhez egy vagy két villanymotor is csatlakozhat.

Elsőre fura, hogy az átdolgozott öntöltő hibridek rendszerteljesítménye minimálisan csökkent, az elsőkerék-hajtású Kugáknál 190-ről 180 lóerőre, az összkerekes verziónál 183-ra, ugyanakkor a visszalépésnek hangzó módosítás valójában előrelépést jelent, mert a villanymotorok vezérlését a jobb gyorsítás, direktebb reakció érdekében változtatták meg. Így pl. az összkerékhajtású modell 9,5 helyett (nagyobb nyomaték / kg)8,3 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, ráadásul többet is vontathat, mint korábban. Tesztautónkban az öntöltő hibridrendszer dolgozott fronthajtással. Ezzel a specifikációval 9,1 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára a Kuga, végsebessége 196 km/óra.
Lassításkor a visszatermelt energiát 1,1 kWh kapacitású akkumulátorba küldi egy generátoron keresztül az öntöltő a rendszer. A konnektoros hibrideknél az akksi 14 kWh kapacitású, az autó ezzel akár 69 kilométert is képes megtenni tisztán elektromosan. Mindkét esetben fokozatmentes az erőátvitel az e-CVT-nek nevezett bolygóműves megoldásnak köszönhetően.

Futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul torziós felfüggesztést alkalmaztak, de az összkerekes verziókban kettős keresztlengőkaros rendszer dolgozik a hátsó tengelyen.

Tudja, hol járunk, úgy világít

Vezetéstámogatók és egyéb segédek terén is fejlődött a Kuga. Az új generációs adaptív sebességtartó automatika immár automatikusan fékez a kanyarok és kereszteződések előtt, a 360 fokos kamerarendszer pedig teljes felülnézeti képet ad a jármű környezetéről 10 km/órás sebességig. Külön rendelhető a dinamikus LED fényszóró, mely a navigációs adatok és az útjelzéseket leolvasó kamera információi alapján változtatja a fényvetítést kanyarokban, kereszteződésekben és körforgalmakban. Minden Kuga alapfelszereltségének része a kameraalapú ütközésmegelőző rendszer, a parkolóradarok elöl-hátul, a tolatókamera és a sávtartó automatika.

Komfortos vezetés

Beletelhet kis időbe, hogy megszokja az ember, hogyan is lendül mozgásba a Kuga. Érzésre kicsit olyan volt, mintha az automata rögzítőfék be lett volna kapcsolva, és emiatt ugrásszerűek voltak az első elindulások. Puhább lábak kellenek az autó vezetéséhez, de miután ráérzünk, már szeretni fogjuk. Döntés szerint töröld, vagy hagyd bent a következőt: A titok a nyomaték, hisz kipörgésgátló nélkül egy komoly gázadásnál füstölő abroncsokkal lehetne elindulni, mint a sportautók esetében.

Erőforrása kifejezetten csendes, nincs a hibridekre jellemző, időnként indokolatlanul magas fordulatszámon forgó motor által keltett hangos motorhang, jól dolgozik az e-CVT. Az összképhez hozzátartozik, hogy az ST-Line X kivitelnél az első ablakok valamivel vastagabbak az átlagnál és kifejezetten jobban szűrik a zajt. Erőforrása nemcsak hosszú távon remekel, sőt, városban még inkább kijönnek a hibridre jellemző pozitív tulajdonságai.
Városon belül az útszakaszok jelentős része megtehető elektromosan, pedig öntöltő hibridről beszélünk. Elképesztően hatékony az energia-visszatermelés, és elég csak egy kicsit figyelnie a gyorsításoknál a sofőrnek, hogy a kilométerek akár több mint felét villanyhajtással tegye meg. Ebben segít menet közben egy grafika, mely mutatja, mennyire gyorsíthatunk, hogy tisztán elektromosan guruljon a Kuga.

Ha csak ezt követnénk, városi csúcsforgalomban araszolás esetén dugókban közlekedve kb. 25 km/óráig biztosít dinamikusnak nevezhető haladást. Viszont azzal, hogy ebben a tartományban nem jár a motor, rengeteg üzemanyagot spórolhatunk. A teszt során 6,5 liter üzemanyaggal beérte 100 kilométeren a Kuga, ráadásul úgy, hogy a fogyasztást növelte a nyári hőséget enyhítő kétzónás klíma folyamatos működése.
Kormányzása az SUV-kra általában jellemző színtelenmegnyugtató érzést ad, de a vezetési módok változtatásával szerezhetünk valamivel több visszajelzést, sportmódban mintha egy kicsit nagyobb ellenállása lenne a Kuga volánjának. Azért teszi, hogy nagy sebességnél vagy erőteljes gázadásnál is biztosan tudja a vezető a járművet irányban tartani.

A több mint 4,6 méteres hosszával és 11,7 méteres fordulókörével a Kugával már odafigyelősen lehet közlekedni akár az egyirányú szűk városi utcákban. Szerencsére jól kilátunk belőle minden irányba, dolgunkat radarok és jelen esetben 360 fokos kamerarendszer is segíti, sőt, ha megkérjük, még automatikusan le is parkol helyettünk. Bár városban is helytáll, az országúti és autópályás szakaszokon bizonyította igazán meggyőzően, mennyire jó utazóautóról is van szó. Kellően rugalmas nagyobb sebességnél is.

Kellően rugalmas, nagyobb sebességnél is.

Mint már említettük, a hátsó tengelyen torziós felfüggesztéssel van dolgunk, mely egyben kombinálja a független és a fix felfüggesztések tulajdonságait, kompakt mérete miatt pedig a múltban többen, többször is alkalmazták. A Kugánál ez feszesebb összképet eredményez, mely a magyar utakon nem mindig kifizetődő, az úthibák többségével azonban egészen jól leszámol.

Versenyben van

13 610 000 forintos listaárral indul a Ford Kuga kínálata. A CarNetnél még néhány darab erejéig a nyári ajánlatunk 10 990 000 Ft! Ennyiért cserébe az alapfelszereltségű kivitel (Titanium) jár alapmotorral (1,5 l EcoBoost hatfokozatú kézi váltóval). A 2,5 literes öntöltő hibrid rendszerrel szerelt, elsőkerék-hajtású Ford Kugához 16 310 000 forintos listaáron juthatunk hozzá.A CarNet nyári ajánlata 12 990 000 Ft. javasoljuk, használják ki.
Tesztautónk az ST-Line X felszereltségi szintet képviselte, ez a középkategóriának felel meg. További extrák nélkül, ezzel a motorral 18,29 millió a Kuga listaára, ehhez azonban jelen esetben hozzájön a 19 colos felni (235 ezer Ft), a továbbfejlesztett fényszórók (500 ezer Ft), az ülés- és kormányfűtés a Téli csomag részeként (200 ezer Ft), valamint a csomagtértálca (33 ezer Ft).

Jelenleg a piacon nincs sok alternatíva, ha hasonló erőforrással szerelt és ilyen teljesítményre képes szabadidő-autót keres az ember. A Toyota RAV4-ben szintén ez a hibridrendszer dolgozik, ott az elsőkerék-hajtású modell 218 LE-s rendszerteljesítmény mellett 15,8 millió forintról indul. Érdekes opció lehet még az 1,6 literes benzinmotorra épülő, 210 LE rendszerteljesítményű hibrid Kia Sportage is. Ennek indulóára ugyan 14,65 millió forint, de fél mérettel kisebb a Kugánál.
Nehéz a Ford Kugában egyetlen kiválóságot kiemelni, a hajtáslánc, a helykínálat, valamint a praktikum terén is jól teljesít, és igazi gyenge pontja nincs. Ennyi éppen elég egy olyan kocsitól, ami a család első számú autója szeretne lenni. Sokan szerették eddig is, és ez a frissítés után sem lesz másképp.