ford-puma-rally

Hibridként is nyerő a Ford WRC-versenyautója

hirdetés
A 2022-es évadtól hibrid hajtáslánccal szerelt autók versenyeznek a ralisport királykategóriájában, a WRC-ben. A rali-világbajnokság ötvenedik évadában érvényesített változás annál is radikálisabb, mint amikor 1982-ben bevezették a B csoportos fenevadakat, egyik évről a másikra megduplázva a legerősebb autók motorteljesítményét. A párhuzamot erősíti, hogy a csúcsteljesítmény ismét meghaladja az 500 lóerőt, akárcsak negyven évvel ezelőtt; a hajtásláncok technológiája azonban merőben eltér minden eddig ismerttől.
A belső égésű motorok alapvetően ugyanazok az 1,6 literes turbós erőforrások, mint amelyekkel a tavalyi szezonban is versenyeztek a csapatok. A különbség, hogy ezeket 2022-től egy hálózatról tölthető hibrid komponens egészíti ki. Ez az egység mindegyik istállónál azonos, beleértve annak 3,9 kWh-s akkumulátorát és 100 kW-os (136 LE) villanymotorját, a teljesítménykifejtés karakterét azonban egyedileg határozhatják meg a csapatok. Szabályozva van viszont, hogy mikor engedélyezett a villanymotor extra teljesítményének mozgósítása – egyszerre például legfeljebb három másodpercen keresztül működhet a villanymotor. Egyrészt a rendszernek gondoskodnia kell a fékezéskor vagy lassuláskor (gázelvételkor) felszabaduló mozgási energia visszanyeréséről (ugyanígy működnek a közúti hibrid és elektromos hajtásláncok), másrészt bizonyos összekötő szakaszokon kötelező tisztán elektromos üzemben, azaz káros anyagok kibocsátása nélkül haladni – erre egy huzamban 20 kilométeren át képesek a versenyautók. A szakaszok közötti szervizpontokon alig 25 perc alatt teljesen feltölthetők az akkumulátorok.
A módosítás célja kettős: egyrészt tisztábbá kívánják tenni a ralisportot (ehhez a 100%-ban fenntartható forrásból származó, szintetikus és biológiailag lebomló komponensekből álló üzemanyag alkalmazása is hozzájárul), másrészt az új technológia révén ismét szoros lehet a kapcsolat a versenyautók és a közúti modellek között. Az autóipar egyértelműen a villamosítás irányába fejlődik, a hibrid és elektromos hajtásláncok évről évre nagyobb arányban képviseltetik magukat az eladásokban. Nem kevésbé hangsúlyos a szabadidőjárművek térnyerése; így a két trendet összegezve érthető, hogy a rali-világbajnokságban a Fordot 25 éve képviselő, 2017-ben és 2018-ban a Ford Fiestával világbajnoki címet szerző M-Sport a mild hibrid kivitelben is elérhető Ford Pumából építette meg 2022-es versenyautóját.
Az új szabályrendszerben nem csak erősebbek és tisztábbak a mostantól Rally 1 néven jegyzett csúcskategória versenyautói, de biztonságosabbak is. Az új előírások szerint robusztus acél térvázra épülő járművek nagyságrendekkel jobban védelmezik utasaikat – a pilótát és a navigátort –, mint a korábbi konstrukciók. A hibridelemek, beleértve a nagyfeszültségű akkumulátort is, tökéletesen védettek: konstrukciójuk és elhelyezésük révén akár 70 g negatív gyorsulásnak is ellenállnak. A további módosítások sorában említést érdemel az aerodinamikai elemek alkalmazásának korlátozása – az új szabályrendszerben mintegy 15%-kal csökken a maximálisan elérhető leszorítóerő –, a szabályozható helyett fix nyomatékmegosztású összkerékhajtás, a 270 mm-re redukált rugóutak, valamint az új összetételű abroncsok, amit részben a hibrid komponensből adódóan nagyobb (akár +70 kg) tömeg indokol.
Az állandóságot a versenyzők képviselik az M-Sport Ford World Rally Team életében. Az évek óta Ford-színekben versenyző Gus Greensmith a veterán navigátorral, Jonas Anderssonnal az oldalán küzd idén; szintén régi fordos a francia Adrien Fourmaux, akinek Alex Coria diktálja a tempót. A csapat új reménysége az ír Craig Breen/Paul Nagle páros: ők az első számú autóban kezdik fordos karrierjüket.
A szezonnyitó Monte-Carlo-ralin egy negyedik autót is rajthoz állított a Ford. Ezt minden idők legsikeresebb raliversenyzője, Sébastien Loeb vezette, navigátora ezúttal Isabelle Galmiche volt. A Ford Puma hibátlanul teljesített a hétvégén, így Loeb 10,5 másodperces előnnyel megnyerte a világ egyik legpatinásabb – idén kilencvenedik alkalommal megrendezett – raliját. Közel 48 évesen Loeb a valaha volt legidősebb versenyző, aki rali-világbajnoki futamot nyert, megszerezve 80. WRC-sikerét. Mi sem bizonyítja jobban a Ford Puma képességeit, hogy francia pilóta, aki utoljára 2013-ban nyert rali-világbajnoki futamon, most először vezette a kék oválos versenyautót.
A többi Ford sem tétlenkedett azonban: Greensmith pénteki szakaszgyőzelmével, Breen pedig összesített harmadik helyezésével erősítette meg, hogy a Ford 2022-ben is tényező lesz. Ami Fourmaux-t illeti, neki és navigátorának egészen más oka volt az örömre: egy rosszul vett kanyarban felborultak, és egy több méteres szakadékba zuhantak autójukkal. A Puma gyakorlatilag megsemmisült, ám az utascella (és benne a versenyzők) sértetlenül vészelte át a balesetet, igazolva, hogy milyen biztonságosak az új Rally 1-es versenyautók.
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 műszaki adatok:
Belső égésű motor adatai
Ford 1.6 EcoBoost turbótöltésű, soros négyhengeres benzinmotor
Max. teljesítmény (LE)
380
Max. forgatónyomaték (Nm)
420
Szűkítő (mm)
36
Max rásegítés (kW)
100
Max. energia-visszanyerés
30
Rásegítés max. időtartama (mp)
3
Max. energiatöbblet gyorsításonként (kJ)
250 (a szakasz hosszától és az útburkolat jellegétől függően)
Tömeg (kg)
95
Hűtés
Folyadék- és léghűtés
A benzinmotor és az elektromos rendszer együttes adatai
Max. teljesítmény: > 500 LE
Max. rendszerteljesítmény (LE)
> 500
Max. rendszernyomaték (Nm)
> 500 Nm
Erőátvitel
Ötfokozatú szekvenciális manuális sebességváltó
Összkerékhajtás
50/50 nyomatékmegosztás
Differenciálmű, első/hátsó
Mechanikus, részlegesen önzáró
Differenciálmű, középső
Zárható
Tengelykapcsoló
Kéttárcsás, szinterezett
Fékek
Léghűtésű féktárcsák, négydugattyús féknyergek
Murva (mm)
300
Aszfalt (mm)
370
Gyorsulás (0-100 km/óra), mp
kb. 3,2 (aszfalton és murván egyaránt)
Min. tömeg (kg)
1260
Tengelytávolság (mm)
2600