Denevérek kerülnek a legmodernebb Ford-gyárba

Denevérek kerülnek a legmodernebb Ford-gyárba

hirdetés
Szinte napra pontosan egy évvel a megnyitását követően Európa egyik legmodernebb üzemében megkezdődött a tisztán elektromos Ford Explorer gyártása. A kölni villanyautó-központ nem átlagos autóipari létesítmény.
Amikor a Ford az 1930-as évek végén helyszínt keresett európai üzemének, állítólag Henry Ford személyesen ragaszkodott ahhoz, hogy az akkor már Kölnhöz tartozó, egykori idilli halászfaluban, a Rajna partján fekvő Niehlben építsék fel a gyárat.

Ez a döntés alapvetően határozta meg nem csak a város, de az egész régió életét és fejlődését.

Most, csaknem száz évvel később a történelem ismételni készül önmagát: az az üzem, amely annak idején megteremtette az európai Fordot, most kulcsszerepet vállal abban, hogy az autógyártó hatékonyan és versenyképesen lépjen át az autóipar új korszakába.
A vállalat az elmúlt évek során több mint kétmilliárd eurót fordított arra, hogy a történelmi helyszínen kialakítsa azt az üzemet, amelyet házon belül csak úgy emlegetnek: a jövő autógyára.
Nem túlzás ez az elnevezés: a kölni elektromosjármű-központban mesterséges intelligencia által vezérelt ipari robotok – szám szerint több mint hatszáz darab! – végzik a komplex gyártási folyamat számos fázisát. Hegesztenek, vágnak, tisztítanak, fényeznek, összeszerelnek. A gépi tanulásra képes robotok munkáját, az önvezető szállító rendszerek működését, a kiterjesztett valóságot alkalmazó ellenőrző-mechanizmusokat, valamint az üzem összes egyéb berendezésének működését egy rendkívül bonyolult, nagy tudású számítógépes modell felügyeli valós időben.
Ez a gyár „digitális ikertestvére”, de nevezhetnénk virtuális tükörképnek is, amelyben az utolsó csavarig le van modellezve az üzem, és amely így aztán a legapróbb részletekig tisztában van azzal, hogy hol mi történik, és hogy az megfelel-e a terveknek. A személyzet egy hatalmas érintőképernyőn keresztül tudja felügyelni, és szükség esetén azonnal módosítani a történéseket, de valójában nem feltétlenül van szükség emberi beavatkozásra. A rendszer észleli és azonosítja a hibákat, ám ennél is fontosabb, hogy képes akár menet közben optimalizálni a folyamatokat. Használatával így nem csak áttekinthetőbbé és szervezettebbé válik a termelés, de hosszú távon gyorsabbá, gazdaságosabbá, biztonságosabbá is tehető a gyártás, és soha nem látott szintre emelhető a minőség.
Ehhez a bizonyos minőséghez persze megfelelő termék is kell, a kölni villanyautó-központ pedig a lehető legalkalmasabb típussal kezdi meg működését. Ez a vadonatúj Ford Explorer, egy olyan, új generációs akkumulátoros elektromos modell, amelynek fejlesztésénél a Ford már bizonyított elektromos típusaival – a Mustang Mach-E crossoverrel, az F-150 Lightning pick-uppal, és az e-Transit furgonnal – szerzett tapasztalatokat ötvözték a legújabb akkumulátor- és motortechnológiákkal. Az Explorer kétféle akkumulátormérettel, három teljesítményszinten, hátsó- és összkerékhajtással lesz elérhető – ebből a kettő nagyobb már a bevezetéskor szerepel a kínálatban, míg a mindenből a legkisebbet nyújtó belépőmodell egy későbbi időpontban jelenik meg a palettán.
Az akár 185 kW teljesítményű gyorstöltésre képes, konfigurációtól függően akár több mint 600 kilométeres hatótávolságot kínáló Explorer hagyományos autós értékekben is bővelkedik. A tárolást átgondolt rekeszek és üregek, az ellazulást alapáron kínált vezetőoldali masszázsülés, a biztonságot opciós mátrix-LED fényszórók és számtalan vezetőtámogató funkció segítik elő. Egyedülálló ajánlat a több mint 30 fokos tartományban állítható, 14,6 colos központi érintőképernyő. A végsebesség villanyautós körökben kifejezetten jónak számító 180 km/óra, a csúcsmodell 5,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára – csak hogy ezt perspektívába tudjuk helyezni, 25 éve hasonló dinamikával szerzett örömet pilótájának a Porsche 911 Carrera 4…
Egészen más szinten okoz elégedettséget a tény, hogy a Ford Explorer nem csak használata közben kíméli a környezetet, hanem gyártása során is a lehető legkisebb terhelést jelenti a természetnek. A kölni gyártóüzem ugyanis hét mérföldes léptekkel halad a teljes szénsemlegesség felé. Már most kizárólag megújuló, illetve fenntartható forrásból származó elektromos energiát, illetve földgázt használ a gyár, a külső szolgáltató által biztosított hőenergia (fűtés) szénlábnyomát 100 százalékban ellensúlyozzák, illetve folyamatosan – 2026-ra 60, 2025-re pedig 100 százalékkal – csökkentik, azaz tíz éven belül az üzem hőellátása is emissziómentessé válik. Emellett az üzem nem termelő területeit ökológiailag kiegyensúlyozottabbá teszik: évelő növényeket telepítenek, a füves területeket vadvirágos rétekkel váltják ki, valamint rovar-, denevér- és madárélőhelyeket alakítanak ki.