Az ENSZ éghajlatváltozási konferenciáján mintegy ötven vállalkozás, valamint városi és regionális önkormányzat csatlakozott ahhoz a RouteZero kezdeményezéshez, amelynek keretében vállalták, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy 2040-től kizárólag helyi károsanyag-kibocsátástól mentes könnyű járművek – személyautók és haszongépjárművek – közlekedjenek a világ közútjain. A Ford magabiztosan írhatta alá ezt a vállalást, hiszen saját villamosítási stratégiája ennél is gyorsabb ütemű emissziócsökkentést vázol fel: a cég 2025-ig 30 milliárd amerikai dollárt fordít a villanyautó-technológiák fejlesztésére, és várhatóan már 2030-ra globális járműflottájának 40%-át teszik ki a tisztán elektromos személyautók és haszonjárművek.
A Ford tehát készen áll a lépésváltásra, amelyet Stuart Rowley, a márka európai elnöke „az elmúlt 100 év legradikálisabb eredményeket hozó átalakulásaként” aposztrofált, de vajon a cég ügyfelei is támogatják a belső égésű motorok elektromos hajtásláncokkal történő, folyamatos kiváltását? A jelek szerint igen, méghozzá teljes mellszélességgel, derül ki a Ford megbízásából elvégzett páneurópai felmérésből.
A nyolc vizsgált ország mindegyikében a megkérdezettek körülbelül 90 százaléka vallotta úgy, hogy személyes felelősséget érez a környezet védelméért. Az Európára váró legfontosabb kihívások sorában a koronavírus után rögtön a klímakatasztrófa elhárítása állt; az emberek 29 százaléka szerint elengedhetetlen egy hosszú távú klímavédelmi stratégia kidolgozása, és ugyanennyien gondolták úgy, hogy azonnali, szigorú intézkedésekre van szükség.
A nyolc vizsgált ország mindegyikében a megkérdezettek körülbelül 90 százaléka vallotta úgy, hogy személyes felelősséget érez a környezet védelméért. Az Európára váró legfontosabb kihívások sorában a koronavírus után rögtön a klímakatasztrófa elhárítása állt; az emberek 29 százaléka szerint elengedhetetlen egy hosszú távú klímavédelmi stratégia kidolgozása, és ugyanennyien gondolták úgy, hogy azonnali, szigorú intézkedésekre van szükség.
Elméletben könnyen áll ki persze az ember a környezet védelme mellett, ám a Ford felméréséből azt derült ki, hogy többségünk aktívan tesz is a klímaválság elhárításáért. A megkérdezettek 45 százaléka hajlandó kizárni az életéből a műanyagokat, ugyanannyian csökkentenék energiafelhasználásukat, és a helyben megtermelt vagy előállított áruk vásárlása (35%) is szimpatikus vállalás sokak számára. Vannak, akik még drasztikusabb változtatásra is készen állnak: száz emberből harmincnégy hajlandó kevesebb új ruhát vásárolni, ugyanennyien csökkentenék az autóhasználatukat, és minden negyedik megkérdezett belemenne, hogy a környezet védelméért cserébe nem utazik repülőgéppel.
Száz megkérdezettből mindössze négyen mondták azt, hogy egyáltalán nem hajlandóak változtatni az életmódjukon. Szinte mindenki (87%) úgy gondolja ugyanakkor, hogy elsősorban szénsemleges működésű vállalatoktól szeretnének vásárolni. Ami a tisztán elektromos autókat illeti, minden harmadik megkérdezett (37%) szerint ezek jelentik a közlekedés jövőjét, ugyanakkor akadnak, akik aggódnak a töltés lehetőségei miatt: 39 százalékuk nem tudja, hol töltené az autóját, 30 százalékuk pedig úgy véli, le kellene mondania a hosszabb utazásokról.
A gyors- és villámtöltők Európa-szerte folyamatosan bővülő hálózata, a Magyarországon is egyre nagyobb számban elérhető nyilvános töltőpontok, no meg az otthoni töltésre kínált, változatos megoldások fényében ezek az aggályok hónapról hónapra veszítenek a jelentőségükből. Ami pedig a hatótávolságot illeti, ott sincs miért aggódni: a Ford Mustang Mach-E szabványos hatótávolsága eléri a 610 kilométert, 10 percnyi gyorstöltéssel pedig kiviteltől függően 107-119 kilométerre elegendő energiát vehet magához az autó. A tisztán elektromos Ford E-Transit akkumulátorának egy feltöltésével akár 350 kilométert tehet meg, ami az átlagos európai flottajárművek napi futásteljesítményének háromszorosa, miközben az elektromos hajtáslánc nem csupán teljesen zaj- és emissziómentes közlekedést tesz lehetővé, hanem akár 40 százalékkal kedvezőbb költségekkel tartható üzemben, mint egy hasonló dízelmotoros modell.