A formatervezés Oscar-díjában részesült a Ford

A formatervezés Oscar-díjában részesült a Ford

hirdetés
Az ipari formatervezési szakma egyik legrangosabb elismerésével tüntették ki a tisztán elektromos Ford Explorert.
Nem először nyert a márka a Red Dot-szavazáson.
Formabontó külső, kifinomult belső: röviden összefoglalva ennek a párosításnak köszönhette az idei Red Dot-szavazáson elért sikerét a Ford Explorer, a patinás nevet vadonatúj koncepció szerint épült, tisztán elektromos modellként újraértelmező, kifejezetten az európai piacra szánt szabadidőjármű. A Red Dot az egyik legrégebben fennálló, legnagyobb presztízsű elismerés a formatervezés világában. Szakmai gyökerei 1955-ig vezethetők vissza, de mai nevén és formájában az 1990-es évek legelején jött létre – ugyanakkor egyébként, mint az eredeti Ford Explorer, amelyet modern, családbarát opcióként vezettek be a kínálatba. A Red Dot – amely szó szerint egy piros pöttyről, a díjat kezelő Észak-Rajna Vesztfáliai Formatervezési Központ frissen bevezetett logójáról kapta a nevét – fejlődése az autóiparban is ismert fokozatosságot követte: az eredetileg csak termékeket elismerő szakmai kitüntetés 1993-tól a kommunikációs dizájnt, majd 2005-től a prototípusok és koncepciók dizájnját is felvette portfóliójába.
Noha központja Németországban található, a Red Dot az egyik leginkább nemzetközi formatervezési fórum a világon. Évről évre két tucat országból hívnak meg professzorokat, dizájnereket, újságírókat és egyéb, az ipari formatervezés terén tevékenykedő szakértőket, hogy egy sor szempont alapján egyenként értékeljék a több ezer nevezett tárgyat, koncepciót, dizájnt. Figyelembe veszik az innováció mértékét, a funkcionalitást és az ergonómiát, a tartósságot és persze a környezeti kompatibilitást.
A Ford Explorer lendületes, tudatosan futurisztikus, erőtől duzzadó vonalai egyszerre állítanak párhuzamot a Ford klasszikus SUV-hagyományaival és mutatnak követendő példát a folytatásra, szem előtt tartva az elektromos mobilitásban rejlő szerkezeti lehetőségeket. A belső térben megismétlődik az ablakfelületeken megjelenő lendületes, körülölelő dizájn, az eltérő szerepeket betöltő elemek egyetlen, összefüggő felületben egyesülnek. A formai egységet a kötelező funkciók – a légbeömlők, a hangszórók – sem bontják meg.
Nem az Explorer az első Ford-termék, amely az évek során Red Dot-díjban részesült. 2009-ben a Ford Fiesta, 2021-ben pedig a Ford Mustang Mach-E B&O audiorendszere nyerte el a zsűri elismerését. 2023-ban pedig a Ford kínai részlege részesült kettős kitüntetésben a Redwood infotainment-rendszer, valamint és egy 3D-megjelenítésű, hangvezérelt kezelőfelület jóvoltából.
A Ford Explorer háromféle hajtáslánccal készül: az egy villanymotoros, kis akkumulátoros belépőmodell 125 kW (170 LE) csúcsteljesítményével 160 km/óra végsebességre és 8,7 másodperces 0-100 km/óra gyorsulásra képes. A következő szinten 77 kWh-s akku, egy darab 210 kW (286 LE) csúcsteljesítményű villanymotor, 180 km/óra végsebesség és 6,4 mp-es gyorsulás szerepel a kínálatban.
A csúcsmodell a nagy akkumulátor mellé két motort (azaz összkerékhajtást) társít, ezek kombinált összteljesítménye 250 kW (340 LE), és bár a végsebesség marad 180 km/óra, az autó álló helyzetből 5,3 mp alatt gyorsul 100 km/órára.