ford-police-us

A Ford bemutatta a rendőrautók jövőjét

Gyors, tiszta, csendes, gazdaságosan üzemeltethető, és jó benyomást tesz a környezetére: ezek a jellemzők mind szerepet játszanak olyankor, amikor valaki a villanyautók mellett teszi le a voksát. Egy hatósági jármű esetében szintén fontosak ezek a szempontok – nem utolsósorban az a társadalmi megbecsülés, amelyet egy felelősségteljesen használt elektromos jármű és annak üzemeltetője élvez. Ezért is meglepő, hogy a világ rendőri erői nem járnak élen flottáik villamosításában. Akadnak azért úttörők, mint például most, amikor Nagy-Britanniában és az USA Michigan tagállamában egyaránt megkezdték az elektromos rendőrautók tesztelését.
Ami összeköti a két, egymástól egyébként független rendőrségi programot az, hogy a brit és az amerikai rendőrök egyaránt a Ford elektromos szabadidőjárművét, a Mustang Mach-E modellt választották jövőbeli emissziómentesen vezethető járőrautójuk alapjául. Persze nem eszik olyan forrón a kását: ahhoz, hogy egy új típus egyáltalán szóba jöhessen mint rendőrségi gépkocsi, átfogó és igen szigorú teszteken kell megfelelnie. Ezek során felmérik a járművek gyorsítóképességét és végsebességét, lassulását; megvizsgálják, alkalmas-e a nagy sebességű üldözés vagy konvojkíséret végrehajtására, illetve hogyan viselkedik forgalmi vészhelyzetben, például kikerülő vagy vészfékező manőverek esetén. Amennyiben a műszaki és vezethetőségi paraméterek megfelelők, akkor kezdődhet meg a második fázis: a költségek és egyéb járulékos fenntartási feltételek vizsgálata.
Nos, a jelek szerint a Ford Mustang Mach-E kiemelkedően teljesített a Michigan állambeli rendőrségi felvételin – ahol egyébként korábban soha egyetlen villanyautót sem engedték még át. A végső döntést még nem hozta meg a hatóság; a tesztek eredményeit késő ősszel teszik közzé, ám a villanyautók járulékos előnyeinek – így a rendkívül kedvező karbantartási és üzemeltetési költségeknek, vagy a zéró helyi károsanyag-kibocsátásnak – ismeretében rendkívül jók az esélyek arra, hogy hamarosan hivatalos rendőrségi „egyenruhát” ölthet a Mustang Mach-E.

Erre már nem kell várnia a modell jobbkormányos kivitelének: Nagy-Britanniában ugyanis eleve a szolgálathoz szükséges megkülönböztető jelzésekkel és fedélzeti berendezésekkel felszerelve adták át a Mustang Mach-e tesztpéldányait a rendőrségnek. Eddig hét megyében próbálták ki az autókat, és mindenütt elismerően nyilatkoztak képességeikről.
Míg az amerikai tesztautó műszaki adatait nem közölte a Ford, brit kollégáik elárulták, hogy egy normál hatótávolságú, összkerékhajtású kivitelt bocsátottak a rendőrség rendelkezésére. Ennek 68 kWh kapacitású akkumulátora 400 kilométeres hatótávolságot engedélyez, a két villanymotor kombinált csúcsteljesítménye 269 lóerő, a maximális rendszernyomaték 580 Nm. Az autó 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, elektronikusan szabályozott végsebessége 180 km/óra. A későbbiekben szó lehet a nagyobb, 88 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt Mustang Mach-E hátsó- és összkerékhajtású változatainak rendőrségi alkalmazásáról is. Ezek végsebessége ugyanúgy 180 km/óra, 0-100 km/óra gyorsulásuk 6,2, illetve 5,1 mp, teljesítményük 294/351 lóerő, maximális rendszernyomatékuk 430/580 Nm. A nagyobb akkumulátorral az összkerékhajtású variáns 540, míg az egy villanymotorral szerelt változat elképesztő 610 kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel. A normál akkumulátor 115, a nagy hatótávolságú variáns 150 kW teljesítménnyel tölthető; az előbbi 38, az utóbbi 45 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra.