A féléves eredményeket figyelembe véve a Ford továbbra is magasan vezeti az európai haszonjármű-eladásokat. Emellett nyolc nemzeti piacon, így Magyarországon is a Ford könnyű áruszállítóiból adták el a legtöbbet az év első hat hónapjában. Azt mondják, az elsőséget megszerezni jóval könnyebb, mint megtartani, a Ford azonban olyan, az iparágban ma még nem általános irányokban fejleszti termékeit, amelyekkel közép- és hosszú távon nem csak megőrizni, de növelni is fogja előnyét.
A recept egyszerű, ugyanakkor rendkívül összetett és komoly erőfeszítéseket kíván. A Fordnál ugyanis egyrészt a haszonjárművek is megkapják gyakorlatilag ugyanazokat a technológiákat és újításokat, amelyek a márka személyautó-palettáján megjelennek. Másrészt olyan területeken végez kiterjedt kutatásokat a vállalat, amelyekkel hagyományosan nem az autógyártók, hanem a flottakezelők szoktak foglalkozni: az így szerzett tapasztalatokat közvetlenül a fejlesztésbe integrálva viszont felgyorsítható és hatékonyabbá tehető ezeknek a megoldásoknak a gyakorlati alkalmazása.
Csak ebben az évben számos olyan megoldást vezettek be vagy irányoztak elő, amelyek a műfajban nem megszokott funkcionalitással ruházzák fel a járműveket. A legnyilvánvalóbb ilyen fejlesztés a különböző hibrid, illetve legújabban tisztán elektromos hajtásláncok bevezetése és elterjesztése. Ezek izgalmas alternatívái a dízelmotoroknak, tudatos, megtervezett használattal pedig kiemelkedően gazdaságossá és környezetkímélővé tehető a használatuk.
Ennek a lehetőségeit kutatta a Ford egy több éves projekt keretében, amely egy olyan rendszer kidolgozására törekedett, mely a környezeti légminőségtől és a jármű pillanatnyi tartózkodási helyétől függően automatikusan aktiválja a plug-in hibrid hajtáslánc tisztán elektromos üzemmódját. A számos európai nagyvárosban zajló kutatás eredményei alapján hamarosan még takarékosabban, még jobb üzemi hatásfokkal működhetnek a Ford hálózatról tölthető hibrid haszonjárművei. Hasonló célokat tűzött ki maga elé a Ford egy másik projektje, ahol egy intelligens szoftver, a MoDe:Link alkalmazásával optimalizálható, hogy a csomagszállító jármű a város mely pontján adja át a küldeményeket a futároknak. A program nem csak a kiszállítás gyorsaságát és szénlábnyomát veszi figyelembe, hanem olyan, rendszerint mellőzött szempontokat, mint a változatos munkavégzés – azaz hogy az autóval, kerékpárral vagy gyalog közlekedő munkatársak napi rutinja minél kevésbé legyen monoton. Ezen a területen egy újabb fontos lépcsőfokot jelent majd az autonóm (azaz emberi sofőr nélkül közlekedő) furgonok megjelenése; ezen a téren a Ford ugyanazzal a kereskedelmi szolgáltatóval folytat előrehaladt kísérleteket, amellyel a MoDe:Link projektben értek el sikereket.
Az optimális kihasználhatóság minden haszonjármű gazdaságos üzemeltetésének a kulcsa, a kényszerű állásidő pedig minden logisztikus és flottakezelő rémálma. A Ford ezért a személyautóinál már sikerrel alkalmazott online kommunikációs technológiákat a haszonjárművekbe átültetve olyan rendszer kidolgozását kezdte meg, amely a meghibásodások és szervizlátogatások ritkításával, a karbantartások felgyorsításával gondoskodik a járművek lehető legjobb kihasználhatóságáról.
A FordPass Connect modemeket alkalmazó technológia a gépkocsi tényleges igénybevételét figyelembe véve rugalmasan, intelligens módon ütemezi a karbantartásokat, amivel a fejlesztők szerint akár 60%-kal csökkenthető az állásidő. Ugyanez a technológia egyébként kiterjesztett telematikai szolgáltatások (például a jármű műszaki állapotának távolból történő lekérdezése) megvalósítására is alkalmas. 2022 derekára mintegy egymillió olyan Ford haszonjármű üzemel majd Európa-szerte, amely támogatja ezt a rendszert. És ha már online hálózatba kapcsolt haszonjárművekről beszélünk, említést érdemel a FordPass Pro okostelefonos alkalmazás, amely intelligens, alkalmazkodó módon gondoskodik a járművek lopásvédelméről, beleértve akár az utánfutó védelmét is.
Persze nincs mindig szükség bonyolult, kifinomult távközlési és számítástechnikai rendszerekre ahhoz, hogy hatékonyabban dolgozhassunk. Vegyük például azt az intelligens visszapillantó rendszert, amely nagy felbontású kamerával és a belső visszapillantó tükör helyére szerelt, azzal azonos, megszokott formátumú képernyővel biztosítja, hogy a dobozos áruszállítók vezetőinek se kelljen vakon, érzésből manőverezniük. Az így elkerülhető koccanások, balesetek nem csupán az imént említett állásidő minimalizálásához járulnak hozzá, hanem a kerékpárosok, gyalogosok biztonságát is növeli. A technológia külön előnye, hogy utólag is beépíthető, és akár régebbi modellekkel is kompatibilis.
A modern technológia rohamléptekben fejlődik, így hiába vezetünk be egy izgalmas új funkciót, ha az már akár néhány hónap múlva elavulttá válhat. A Ford ezért folyamatosan frissíti elektronikus rendszereit – a meglévőket egyre inkább vezeték nélküli kapcsolatokon keresztül, de magát a hardvert, azaz a kezelőfelületeket, illetve a rendszereket vezérlő számítógépeket is gyakran aktualizálják. Legutóbbi 2021 augusztusában jelentették be a negyedik generációs Sync rendszer bevezetését, amely nemcsak 12 colos érintőképernyőjével, hanem az előző generációs rendszernél mintegy kétszer gyorsabb számítási kapacitásával is új korszakot ígér a Ford haszonjárművek telematikai és vezetőtámogató szolgáltatásaiban. A legújabb modellek olyan fejlett funkciókkal segítik a sofőr munkáját, mint a tolatáskor észlelt akadály előtt automatikusan lefékező rendszer, a 360 fokos panorámakamera. És hogy végül valami kézzel foghatóbbat említsünk, ott a természetes beszédet felismerő hangvezérlés, vagy a teljes körű okostelefon-integráció, amelyek segítenek a vezetőnek, hogy figyelmét teljes egészében az útra és a forgalomra összpontosítsa.