Teszt: Toyota Aygo X
A szabadidő-autók minden kategóriában tarolnak, ahol csak megvetik a lábukat, legyen az luxusra épülő hétszemélyes csapatszállító vagy kompakt méretű, családi mindenes. A városi miniautók között viszont eddig nem honosodott meg a stílus, de a Toyota újdonsága, az Aygo X megtörheti a jeget.
A városi miniautók között mindig praktikus ötletekkel, jó térkihasználással vagy menő, fiatalos, vidám megjelenéssel lehet tarolni. A Toyota által idén bemutatott harmadik generációs Aygo az utóbbi kategóriára erősít rá, a játékos belső megoldások, érdekes színek mellett feltűnően divatos, szabadidő-autós vonásokkal.
Az új típus sokat változott elődjéhez képest, az európai tervezésű és gyártású városi mini minden dimenzióját tekintve növekedett. 3,7 méteres teljes hossza szabad szemmel is jól látható, 235 milliméteres növekedést jelent, magassága 50 milliméterrel nőtt, szélessége pedig 125 milliméterrel bővült. Ezekkel az értékekkel már nagyobbnak számít az első generációs Toyota Yarisnál, de az aktuálisnál épp kisebb – ennyit nőtt minden autó az elmúlt két évtizedben.
Az új típus sokat változott elődjéhez képest, az európai tervezésű és gyártású városi mini minden dimenzióját tekintve növekedett. 3,7 méteres teljes hossza szabad szemmel is jól látható, 235 milliméteres növekedést jelent, magassága 50 milliméterrel nőtt, szélessége pedig 125 milliméterrel bővült. Ezekkel az értékekkel már nagyobbnak számít az első generációs Toyota Yarisnál, de az aktuálisnál épp kisebb – ennyit nőtt minden autó az elmúlt két évtizedben.
Az új Yarisszal közös, TNGA-B platformra épülő kisautó arányai is változtak: a magas, keskeny kialakítás helyett inkább egy szélesen terpeszkedő, magabiztos kis hasáb benyomását kelti az Aygo X. Aprósága és olcsósága ellenére tele van látványos megoldásokkal, lendületes ívek, domborulatok végig a karosszérián, ami optikailag az első kerekein ül. Markáns, nagy méretű hűtőrácsa elfoglalja a lökhárító alsó szegmensét, a szabadidő-autókra emlékeztető fekete műanyag borítás pedig végigfut a kerékjárati ívek mentén egészen a farrészig.
Ezek minden Aygo X-en megfigyelhetőek, magasabb felszereltséggel viszont az Toyota kisautója kéttónusú fényezést is kaphat, de nem a megszokott elrendezésben. Itt az eltérő színű tető helyett a C oszloptól hátrafelé kap más fényezést a kocsi, ami rögtön felismerhető, vidám jelenséggé teszi a városi közlekedésben. A színek szó szerint megfűszerezik az autó megjelenését, mivel a fényezések fantázianeveit fűszerek (chilivörös, gyömbérbézs, kardamomzöld, borókakék) ihlették.
Ezek minden Aygo X-en megfigyelhetőek, magasabb felszereltséggel viszont az Toyota kisautója kéttónusú fényezést is kaphat, de nem a megszokott elrendezésben. Itt az eltérő színű tető helyett a C oszloptól hátrafelé kap más fényezést a kocsi, ami rögtön felismerhető, vidám jelenséggé teszi a városi közlekedésben. A színek szó szerint megfűszerezik az autó megjelenését, mivel a fényezések fantázianeveit fűszerek (chilivörös, gyömbérbézs, kardamomzöld, borókakék) ihlették.
A megváltozott arányokkal, a 11 milliméterrel megnövekedett hasmagassággal, és főleg a nagy méretű, akár 18 colos kerekekkel ma már nem az a keskeny bevásárlókocsi az Aygo X, ami egykor volt. Sikerült egy maszkulinabb, feltűnőbb formát összehozni a városi minik között, ami úgy passzol a nagyobb szabadidő-autókhoz, hogy kisebb mérete folytán sem tűnik paródiának.
Belül is akad hangulatjavító apróság bőven, a szellőzőnyílásokba, akárcsak az első két generációnál, a francia kisautóktól örökölt, forgatható gömbök kerültek, és ez a kerekded játékosság végigfut az egész műszerfalon. A központi kijelző is egy ilyen íves, lakkozott fekete műanyag fészekben ül, ide kerülhetnek a 7, 8, illetve 9 hüvelyk átlójú érintőképernyők.
Belül is akad hangulatjavító apróság bőven, a szellőzőnyílásokba, akárcsak az első két generációnál, a francia kisautóktól örökölt, forgatható gömbök kerültek, és ez a kerekded játékosság végigfut az egész műszerfalon. A központi kijelző is egy ilyen íves, lakkozott fekete műanyag fészekben ül, ide kerülhetnek a 7, 8, illetve 9 hüvelyk átlójú érintőképernyők.
A tesztautóba a legnagyobb méretű került, ami hozza az összes kötelező digitális funkciót, könnyen tükrözhető rá a mobiltelefon képe az Android Auto vagy az Apple Carplay segítségével.
Igaz, van már fejlett, felhőalapú gyári navigáció is, de a mobilokra fejlesztett applikációk még jobban teljesítenek a mindennapokban.
A Toyotánál érzik ezt a folyamatot, és inkább a maguk javára fordítják az élet minden területét behálózó mobilos applikációkat. Készítettek egy sajátot MyT néven: ezzel az alkalmazással az autó több fontos funkcióját is elérhetjük, látjuk a vezetési adatokat, az üzemanyagszintet, de akár nyomon követhetjük a jármű mozgását is.
Műszerfalán a sebességjelző analóg, a fordulatszámjelző és üzemanyagszint-jelző LED-ekkel kommunikál, de akad egy kis digitális kijelző is, ami a fedélzeti számítógép adatait mutatja.
Igaz, van már fejlett, felhőalapú gyári navigáció is, de a mobilokra fejlesztett applikációk még jobban teljesítenek a mindennapokban.
A Toyotánál érzik ezt a folyamatot, és inkább a maguk javára fordítják az élet minden területét behálózó mobilos applikációkat. Készítettek egy sajátot MyT néven: ezzel az alkalmazással az autó több fontos funkcióját is elérhetjük, látjuk a vezetési adatokat, az üzemanyagszintet, de akár nyomon követhetjük a jármű mozgását is.
Műszerfalán a sebességjelző analóg, a fordulatszámjelző és üzemanyagszint-jelző LED-ekkel kommunikál, de akad egy kis digitális kijelző is, ami a fedélzeti számítógép adatait mutatja.
A felhasznált anyagok a kategória szintjét hozzák, kemény, könnyen karcolódó műanyagok vesznek körbe, de nem ez határozza meg a beltér hangulatát. A karosszéria élénk színe visszaköszön a váltó mellett, az üléseken, a műszerfalon és az ajtókon, a bőrborítású kormány pár kategóriával feljebb is megállja a helyét, az ülések pedig változatos mintázatú kárpitozást kaptak.
Az első sorban ülve érezhető a karosszéria növekedésének jótékony hatása, főleg vállban tágasabb az új Aygo X, már szinte könyökölve, ellazulva lehet itt utazni, igaz, gyári könyöktámasz nincs. Igen, ez még mindig a személyi közlekedés belépőszintje, a kormány is csak magasságában állítható, de ezzel együtt is könnyű megtalálni a kényelmes üléspozíciót.
A második sor két embernek rövid városi utakra épp megfelelő, de szűkös teret kínál, a nagyobb probléma inkább a bejutás. Az ajtó apró, a nyílás is kicsi, gyakorlatilag oldalazva lehet beszállni, a nagyobb gyerekülések bepréselése pedig ördöglakattal felérő feladvány.
Itt az oldalablak is csak billenthető, és ezek a tulajdonságok mutatják, hogy a Toyota Aygo X fejlesztői inkább két utassal és több csomaggal számoltak. Ez az érzés erősödik az ötödik ajtót felnyitva, hiszen az elődnél 125 milliméterrel mélyebb csomagtér immár 60 literrel nagyobb, összesen 231 literes. Ez a tér a hátsó ülések ledöntésével 829 literre növelhető, tehát két utasnak egy hosszabb kirándulás sem jelenthet gondot.
Itt az oldalablak is csak billenthető, és ezek a tulajdonságok mutatják, hogy a Toyota Aygo X fejlesztői inkább két utassal és több csomaggal számoltak. Ez az érzés erősödik az ötödik ajtót felnyitva, hiszen az elődnél 125 milliméterrel mélyebb csomagtér immár 60 literrel nagyobb, összesen 231 literes. Ez a tér a hátsó ülések ledöntésével 829 literre növelhető, tehát két utasnak egy hosszabb kirándulás sem jelenthet gondot.
Ahogy az autónak sem, az új platform, a szélesebb kialakítás miatt már nem billeg az Aygo sem, ha autópályán haladunk. Stabil az úttartása, a nagy méretű, 17, akár 18 colos kerekek jót tesznek az irányíthatóságnak ilyen körülmények között.
Ami az ilyen jellegű használatot limitálja, az a jelenleg egyetlen elérhető motor. A felszereltségtől függően 940-1015 kilogramm tömegű Aygo X hajtásáról háromhengeres, 72 lóerős, egyliteres blokk gondoskodik. Legnagyobb forgatónyomatéka csupán 93 Nm. Előbbi 6000-es, utóbbi 4400-as fordulatszámon jelentkezik, a haladáshoz tehát komolyan kell forgatni a kis egyliterest, ami karakteres, háromhengeresekre jellemző akusztikai élménnyel jár.
Ami az ilyen jellegű használatot limitálja, az a jelenleg egyetlen elérhető motor. A felszereltségtől függően 940-1015 kilogramm tömegű Aygo X hajtásáról háromhengeres, 72 lóerős, egyliteres blokk gondoskodik. Legnagyobb forgatónyomatéka csupán 93 Nm. Előbbi 6000-es, utóbbi 4400-as fordulatszámon jelentkezik, a haladáshoz tehát komolyan kell forgatni a kis egyliterest, ami karakteres, háromhengeresekre jellemző akusztikai élménnyel jár.
Így autópályán már csak erős motorhang kíséretében tartható a 130 km/órás tempó, városban viszont pont elég ez a teljesítmény, és bár 15,6 másodpercig tart elérni a 100 km/órát, a könnyű, jól manőverezhető autóval mégis problémamentes a zsúfolt utakon való előrejutás. Kormányzása könnyű, fordulóköre a méreteihez méltóan apró, mindössze 9,4 méteres átmérőjű körön fordul az Aygo X, a magas üléspozíció, a tolatókamera képe pedig a tájékozódást, parkolást könnyíti meg.
Városban gyakran kell használni az átlagos kapcsolási érzetű, ötfokozatú kézi váltót, aki ennél kényelmesebb megoldást szeretne, az a fokozatmentes automatát választhatja helyette, de a CVT esetén az állandóan magas fordulaton dolgozó motor hangjával kell megbarátkozni.
A vizuális hatást erősítő nagy méretű kerekek a mély kátyúkon, villamossíneken át zötykölődve jönnek jól. Míg az apróbb, 14-15 colos kerekek eltűntek ezekben az akadályokban, és gyakran komoly ütések árán jutottunk tovább, addig a nagyobb átmérővel ezeket zökkenőmentesen veszi az új Aygo X. Hátulról látszik igazán az abroncsok trükkje, ugyanis a méret mellé nem jár megszokott szélesség. A 175/60 R18 méretű abroncs keskeny futófelülete nem növeli a fogyasztást és a gördülési zajt.
Városban gyakran kell használni az átlagos kapcsolási érzetű, ötfokozatú kézi váltót, aki ennél kényelmesebb megoldást szeretne, az a fokozatmentes automatát választhatja helyette, de a CVT esetén az állandóan magas fordulaton dolgozó motor hangjával kell megbarátkozni.
A vizuális hatást erősítő nagy méretű kerekek a mély kátyúkon, villamossíneken át zötykölődve jönnek jól. Míg az apróbb, 14-15 colos kerekek eltűntek ezekben az akadályokban, és gyakran komoly ütések árán jutottunk tovább, addig a nagyobb átmérővel ezeket zökkenőmentesen veszi az új Aygo X. Hátulról látszik igazán az abroncsok trükkje, ugyanis a méret mellé nem jár megszokott szélesség. A 175/60 R18 méretű abroncs keskeny futófelülete nem növeli a fogyasztást és a gördülési zajt.
Az alacsony tömegnek köszönhető, hogy a visszafogott motorral városi használat mellett is rendkívül baráti fogyasztási értékek érhetők el. Gyakorlatilag könnyedén tartható az 5,5-5,8 liter/100 km-es átlagfogyasztás.
Legcsábítóbb hangulatjavító extrája, a teljes nyitható vászontető 450 ezer forintos felárat jelent. Régebben rengeteg ilyen kisautóhoz elérhető volt ez a megoldás, ma már kihalófélben van, pedig minden hétvégi kirándulást feldob a szürke kárpitok helyét betöltő kék égbolt.
Legcsábítóbb hangulatjavító extrája, a teljes nyitható vászontető 450 ezer forintos felárat jelent. Régebben rengeteg ilyen kisautóhoz elérhető volt ez a megoldás, ma már kihalófélben van, pedig minden hétvégi kirándulást feldob a szürke kárpitok helyét betöltő kék égbolt.
A kényelem mellett a biztonságra is gondoltak a Toyotánál, a kategóriában egyedi LED-lámpák mellett elérhető a távolságtartó, adaptív tempomat és a sávtartó automatika is. A minden tekintetben felnőttebb, nagyobb, gazdagabban felszerelt Toyota Aygo X drágább elődjénél, jelenleg 4 980 000 forinttól kapható Active felszereltséggel – a kellemes hangulatú, alaposan felextrázott Executive kivitelért viszont már 6 160 000 forintot kell fizetni.
Még nincs belőle elektromos kivitel, de talán nem is kell, mert a villanyverzió ára még magasabb polcra tenné a típust, és akkor gyakorlatilag kiürülne ez a kategória. Pedig ilyen autókra van szükség igazán, kellően vidám, minimalista, gazdaságos, takarékos gépekre, amelyekkel megoldható akár egy kisebb család mindennapos mobilitása is.
A Toyota Aygo X pont annyit nőtt, hogy ne érje utol a Yarist és még elférjen az európai metropoliszok szűkebb útjain. Bár a szabadidő-autós jegyek modern, divatos hatást kölcsönöznek neki, azért ez egy vérbeli klasszikus városi miniautó, amelynél a költséghatékonyság a fő vezérelv, amibe vidám hangulatot csepegtettek.
Még nincs belőle elektromos kivitel, de talán nem is kell, mert a villanyverzió ára még magasabb polcra tenné a típust, és akkor gyakorlatilag kiürülne ez a kategória. Pedig ilyen autókra van szükség igazán, kellően vidám, minimalista, gazdaságos, takarékos gépekre, amelyekkel megoldható akár egy kisebb család mindennapos mobilitása is.
A Toyota Aygo X pont annyit nőtt, hogy ne érje utol a Yarist és még elférjen az európai metropoliszok szűkebb útjain. Bár a szabadidő-autós jegyek modern, divatos hatást kölcsönöznek neki, azért ez egy vérbeli klasszikus városi miniautó, amelynél a költséghatékonyság a fő vezérelv, amibe vidám hangulatot csepegtettek.