toyota-hidrogen-hajtas-teherauto

Európát is meghódítják a Toyota hidrogénüzemű járművei

hirdetés
Úttörő jelentőségű megállapodást kötött a Toyota Motor Europe egy holland specialistával, hogy közös erővel megkezdjék nehéz teherjárművek hidrogén-üzemanyagcellás hajtásra történő átépítését.
Amikor egy autógyártó úgy dönt, nullára csökkenti tevékenységeinek szénlábnyomát, magától értetődően kell mérsékelnie, majd teljesen megszüntetnie modellportfóliója károsanyag-kibocsátását. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy ügyfelei számára megújuló forrásból származó üzemanyagot tegyen elérhetővé – ez rendszerint áttételes formában valósul meg, és a zöld elektromos energiától kezdve a bioüzemanyagokon át a tiszta hidrogénig számos formát ölthet. Fontos még aztán, hogy szénsemleges működésű üzemekben gyártsák az autókat, valamint azok alkatrészeit – és ezeken túl gondoskodni kell mindezen köztes és végtermékek zéró emissziójú szállításáról. Sziszifuszi feladat az összes részterületet megtisztítani a károsanyag-kibocsátástól, ezért a legtöbb autógyártó, így a Toyota is specialisták széles körével köt megállapodást, hogy kiaknázhassa azok tapasztalatát és szaktudását az egyes részfolyamatok emissziómentesítésében.
Ezúttal a holland központú családi vállalkozás, a VDL Groep lépett be a Toyota stratégiai partnereinek körébe. A cégcsoporthoz tartozó VDL Special Vehicles több mint két évtizede foglalkozik gépjárművek villanymotorossá történő átalakításával. A VDL a hagyományos, akkumulátoros energiatároló rendszereket éppúgy kínálja és alkalmazza, mint az előremutató hidrogén-üzemanyagcellás technológiákat, így tökéletes partner ahhoz, hogy rajta keresztül a Toyota szélesítse üzemanyagcellás járműveinek portfólióját.
A VDL Groep által átalakítandó nehéz teherjárműveket egyelőre nem széles vevőkörnek szánják: a Toyota Motor Europe saját logisztikai feladataiban kívánja munkára fogni ezt a járműflottát, azaz az üzemanyagcellás nyerges vontatók a TME kontinentális szállítmányozási tevékenységeit fogják kiszolgálni, alkatrészeket és járműveket szállítanak emissziómentesen. Az első jármű már idén nyáron elkészülhet, majd ősztől további teherjárműveket gyártanak és vetnek be a Toyota Európát behálózó szállítási hálózatán belül. A projekt a technológiaváltásra vonatkozó, hosszú távú stratégiai elképzelések egyik első lépése: a Toyota az itt szerzett tapasztalatok alapján tovább szélesítheti hidrogénüzemű modellpalettáját.
Az újonnan bejelentett projektben maga a Toyota is számos korábbi tapasztalatára építhet. Észak-Amerikában hosszú éveken át zajlott az a Kenworth teherjármű-gyártóval karöltve megvalósított kísérleti projekt, amelyben kikötői konténermozgató nyerges vontatókat alakítottak át dízelről hidrogénüzeműre, és amelynek eredményeként még az év vége előtt megkezdődik az utólag beépíthető hajtómodulok gyártása és kereskedelmi forgalmazása.
A hidrogén mint üzemanyag logisztikai célú felhasználása az iparági vélekedés szerint jóval gyorsabban és hatékonyabban hozhat áttörést az üzemanyagcellás hajtástechnológiák, illetve az ezek használatához szükséges töltőinfrastruktúra széles körű elterjedésében. A fuvarozásban ugyanis nagyságrendekkel jobban érvényesülnek a technológia előnyei az akkumulátoros elektromos hajtással szemben: egy nehéz teherjármű nagy távolságokon történő mozgatásához olyan méretű és tömegű akkumulátorcsomagra volna szükség, ami jelentősen csökkentené a szerelvény hasznos terhelhetőségét. Ráadásul egy ilyen akkumulátormonstrum feltöltése hosszú időt és nagy teljesítményt igényel – amellett, hogy ez elfogadhatatlanul megnövelné az állásidőt, a Toyota kalkulációi szerint egy kamionparkolónyi elektromos nyerges vontató feltöltéséhez annyi energiára volna szükség, mint egy közepes városnak. A hidrogéntartályok ezzel szemben ugyanolyan gyorsan feltölthetők, mintha gázolajat tankolnánk, a kapacitás növelése pedig nem jár együtt a tömeg kontrollálatlan növekedésével. A szakértők szerint ezért a következő fél-, egy évtizedben elsősorban a szállítmányozásban terjed majd el a hidrogén-üzemanyagcellás technológia, az ennek támogatására kiépülő töltőhálózat pedig a személyautókat is kiszolgálhatja majd, így segítve elő azok térnyerését.
A Toyota jelenleg egyetlen hidrogén-üzemanyagcellás modellt gyárt és forgalmaz. A második generációs Toyota Mirai szedán a cégcsoport legnagyobb, hátsókerék-hajtású padlólemezére épül. Csaknem ötméteres hosszával és 2,9 métert meghaladó tengelytávjával főúri kényelmet kínál utasainak, három szénszálas tartálya 650 kilométerre elegendő hidrogént képes tárolni, majd néhány perc alatt ismét újratölthető – mégis, menetkész tömege nem éri el a 2 tonnát, így akár 500 kilóval is könnyebb, mint egy hasonló méretű és hatótávolságú akkumulátoros elektromos jármű volna. A 134 kW (182 LE) teljesítményű,300 Nm nyomatékú villanymotor 175 km/óra végsebességet és 9,0 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást tesz lehetővé. A hajtástechnológia teljes mértékben moduláris: jól mutatja ezt, hogy a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű üzemanyagcellás haszonjárművében is ugyanezek a komponensek dolgoznak.