Teszt: Toyota Prius PHEV
Hatékonyság helyett vezetési élmény – a Toyota állítja, a Prius körül minden megváltozott. Kipróbáltuk, mit tud a hibridtörténelem legendája 2023-ban.
Az autós közösség egy része mindig is csodálta a Toyotát, ugyanis a japánok már 1997-ben a hibrid technológia felé kacsintgattak. Céljuk kizárólag a takarékos, környezetbarát, hatékony négykerekű megtervezése volt egy olyan időszakban, amikor még nemigen volt előtérben ez a téma. Hozzáállásuk szinte kompromisszummentes volt, a külsőt illetően ugyanis a szépség és a kifinomultság felett győzedelmeskedtek a műszaki irányelvek. Épp ez volt az, ami miatt az autós közösség másik része furcsán nézett a Toyotára: a Prius külseje ikonikus lett, de nem pozitív értelemben.
Az elmúlt negyed évszázad során persze sokat változtak a dolgok, például a Toyotánál is, ahol egy évtizeddel ezelőtt elhatározták, hogy izgalmas autókat építenek. A 2022 decemberében debütált ötödik generációs Prius abszolút illik ebbe a sorba, a modellfrissítéssel több területen is alapvetően megújult az autó.
Kezdjük is a külsejével: sziluettje egyértelműen jelzi, hogy egy Priusszal van dolgunk, még úgy is, hogy az autó arányai változtak az előző generáció képviselőjéhez képest: hossza három centivel 4,6 méterre nőtt, a tengelytáv is nyúlt 5 centit (275 cm), miközben magassága öt centit csökkent (142 cm). Kaptunk tehát egy picit hosszabb, laposabb és picivel szélesebb (178,2 cm) kocsit. 0,24-ről 0,27-re romlott az aerodinamikai alaktényezője, de egyértelműen szemrevalóbb, sportosabb.
Mind közül kedvenc részletem az első fényszóró, mely bizonyos szögekből úgy néz ki, mintha letakarták volna. A világítás így is tökéletes a bi-LED-es rendszernek köszönhetően. Ez a dizájn az orr alsó részére tolt hűtőráccsal, a hátsó, fekete lámpaszigettel, illetve a meredeken futó szélvédővel kiegészítve a 80-as évek stílusvilágát juttatja eszembe, amikor több gyártó is megpróbálta akkori szemmel futurisztikusra szabni autóját.
Mind közül kedvenc részletem az első fényszóró, mely bizonyos szögekből úgy néz ki, mintha letakarták volna. A világítás így is tökéletes a bi-LED-es rendszernek köszönhetően. Ez a dizájn az orr alsó részére tolt hűtőráccsal, a hátsó, fekete lámpaszigettel, illetve a meredeken futó szélvédővel kiegészítve a 80-as évek stílusvilágát juttatja eszembe, amikor több gyártó is megpróbálta akkori szemmel futurisztikusra szabni autóját.
Számomra mindig is tetszettek a korszak autói, és az új Prius is nagyon bejön, még úgy is, hogy innen minden szögletesség hiányzik, a törések élei is kisimulnak. Egyedül talán a Comfort csomag részeként járó 17 colos felni érződik kicsinek az autóhoz képest, egy 19-eset elbírna a Prius – ekkora tartozik a Prestige és Executive csomagokhoz.
Alacsonyan foglal az ember helyet a Priusba ülve, a vezetőülés magassága azonban gombnyomásra állítható, és jár állítható deréktámasz is. Jólesett néha kiemelni a derekam a puha szék háttámlájából. A tesztautó szövetborítású ülései sportosan néznek ki, de hosszabb távon is kényelmesek.
Tekintetemet hamar magára vonja a kormány, illetve annak monolitszerű közepe, valamint a digitális műszeregység. Előbbi kialakítása nekem nagyon tetszett, a gombok kézre esnek, semmit sem kell hosszasan keresgetni vezetés közben.
Tekintetemet hamar magára vonja a kormány, illetve annak monolitszerű közepe, valamint a digitális műszeregység. Előbbi kialakítása nekem nagyon tetszett, a gombok kézre esnek, semmit sem kell hosszasan keresgetni vezetés közben.
Kiemelt dicséret járhat a műszeregységnek is, amely az elődök középre beépített rendszerei helyett immár a vezető előtt kapott helyet. Rengeteg autónál problémám, hogy a kormányon kell átnézni, hogy lássam a kijelzőt, és ilyenkor akaratlanul is kitakarom annak egy részét. A Priusnál a távolra és magasabbra helyezett 7 colos panellel nem volt ilyen gondom, ráadásul pozíciója kiváltotta a head-up displayt, ugyanis szinte az úttest mellett jelent meg a sebesség, illetve az általam kiválasztott adatok sora.
Látványos műszerfalborítás veszi körbe a Prius utasait, mintás műanyaggal és díszfénnyel. Ezek elegendő színt visznek az autóba, nem unalmas a beltér. Vége azonban a korábbi modellek futurisztikus megoldásainak, az új Prius hagyományosabb belsőt mutat.
Látványos műszerfalborítás veszi körbe a Prius utasait, mintás műanyaggal és díszfénnyel. Ezek elegendő színt visznek az autóba, nem unalmas a beltér. Vége azonban a korábbi modellek futurisztikus megoldásainak, az új Prius hagyományosabb belsőt mutat.
Középen 12,3 colos érintőképernyő villan fel az ajtó nyitásakor. Az autó indítása után egy pillanat alatt feláll a rendszer, és így tesz az Android Auto is, miután rádugtam a megfelelő aljzatra a mobilomat. Az Apple CarPlay vezeték nélkül is működik, az iPhone 15-öket pedig a 12 V-os aljzat mellett további 5 USB-C csatlakozóról tölthetjük: egy még a klímapanel alatt, kettő a könyöklő alatti rekeszben, kettő pedig a hátsó sorban található.
A Prius kilapítása és megnyújtása a hátsó fejtérnél némi kompromisszummal jár, de a lábtérre nem lehet sokaknak panasza. A tárolóknál próbált trendi lenni a Toyota: a pohártartók előtti kis tálca kivehető, egy rejtett rekesz található alatta, ahová bele is írták ezt angolul: #hiddencompartment. A kesztyűtartó hátfalán is feltűnik a #glovebox felirat, fokozva a játékosságot.
Nagyobb holmijaink tárolására 276 literes csomagtartót kapunk. Ez nem túl nagy, még jó, hogy síkba dönthető hátsó üléssor. Kedvelem a Toyoták azon tulajdonságát, hogy „megfogják” a biztonsági öveket, így amikor visszaállítjuk alaphelyzetbe a hátsó üléssort, nem kell a széksor mögül kibányászni azokat. Egyszerű és praktikus.
Nagyobb holmijaink tárolására 276 literes csomagtartót kapunk. Ez nem túl nagy, még jó, hogy síkba dönthető hátsó üléssor. Kedvelem a Toyoták azon tulajdonságát, hogy „megfogják” a biztonsági öveket, így amikor visszaállítjuk alaphelyzetbe a hátsó üléssort, nem kell a széksor mögül kibányászni azokat. Egyszerű és praktikus.
Az újjászületett hibrid – ezzel a mondattal kezdtük tesztünket, de bevalljuk, hogy ezt a Toyotától kölcsönöztük. Ezt a két szót olvashatjuk a Prius felirat felett, amikor felnyitjuk a gépháztetőt. Európában egyféle hajtáslánccal kapható az autó: sima öntöltő hibrideket nem vehetünk az öreg kontinensen, csak a konnektoros hibrid változatot.
Ennek alapját egy négyhengeres, kétliteres, Atkinson-ciklusban működő szívó benzinmotor adja 151 LE-s teljesítményével. A 120 kW-os (163 LE) állandó mágneses szinkronmotorral együtt az erőforrás 223 LE csúcsteljesítményre képes, melyhez 208 Nm nyomaték társul. Óriási teljesítménynövekedés ez a korábbi modellekhez képest, ami a dinamikán is látszik.
Ennek alapját egy négyhengeres, kétliteres, Atkinson-ciklusban működő szívó benzinmotor adja 151 LE-s teljesítményével. A 120 kW-os (163 LE) állandó mágneses szinkronmotorral együtt az erőforrás 223 LE csúcsteljesítményre képes, melyhez 208 Nm nyomaték társul. Óriási teljesítménynövekedés ez a korábbi modellekhez képest, ami a dinamikán is látszik.
0-ról 100 km/órára 6,8 másodperc alatt gyorsul az 1545 kilós autó. Tisztán elektromosan 135 km/óra a Prius végsebessége, benzint is fogyasztva 177-nél szabályoz le az elektronika.
Az energiát a 72 modulos, 51 Ah kapacitású akkupakk tárolja a hátsó üléssor alatt, egy töltéssel pedig akár 72 km-t is elmegy a kocsi tisztán elektromos hajtással. Jelentős előrelépés ez: konnektoros hibrid verzióban ez a harmadik Prius a sorban, és sokat fejlődtek, ha azt nézzük, hogy az első plug-injükkel még csak 25 kilométert lehetett megtenni elektromos üzemmódban. Ehhez nem kellett jelentősen növelni az akksi méretét, a cellák energiasűrűségének növelése itt a kulcs.
Otthon, a konnektorra dugva is négy óra alatt feltölthető a Toyota akkumulátora, de adott esetben a napra is bízhatjuk magunkat. Ehhez a Priushoz is kínálnak ugyanis napelemes tetőt, mellyel napi szinten 8 km hatótávot lehet nyerni – ez évente 1200 km ingyenutat jelent.
Az energiát a 72 modulos, 51 Ah kapacitású akkupakk tárolja a hátsó üléssor alatt, egy töltéssel pedig akár 72 km-t is elmegy a kocsi tisztán elektromos hajtással. Jelentős előrelépés ez: konnektoros hibrid verzióban ez a harmadik Prius a sorban, és sokat fejlődtek, ha azt nézzük, hogy az első plug-injükkel még csak 25 kilométert lehetett megtenni elektromos üzemmódban. Ehhez nem kellett jelentősen növelni az akksi méretét, a cellák energiasűrűségének növelése itt a kulcs.
Otthon, a konnektorra dugva is négy óra alatt feltölthető a Toyota akkumulátora, de adott esetben a napra is bízhatjuk magunkat. Ehhez a Priushoz is kínálnak ugyanis napelemes tetőt, mellyel napi szinten 8 km hatótávot lehet nyerni – ez évente 1200 km ingyenutat jelent.
Nincs könnyű dolgom, ha a Prius vezethetőségét egy szóval kell jellemeznem, de talán a videojátékba illő az, ami a legközelebb áll ehhez. Mindezt a proaktív vezetési asszisztens miatt mondom, melynek kormányasszisztense és fékrásegítése úgy lépett be a vezetésbe, mint amikor az autóversenyes videojátékokban minden segítséget bekapcsol a játékos. Piros lámpánál álló kocsisor végéhez közeledve, felengedett menetpedálnál a rendszer elkezdi finoman lassítani az autót, de a feladatot nem végzi el helyettünk. Hasonló a helyzet kanyaríveken is. Egy szó persze nem írja le a Prius vezetési élményét.
223 lóerejét alapesetben nem is érezni hagyományos igénybevétel során, de számíthatunk rá, amikor tempósabb előzésekbe megyünk bele, az elektromos részleg pedig gondoskodik az ülésbe süppedősen kilövős rajtokról.
223 lóerejét alapesetben nem is érezni hagyományos igénybevétel során, de számíthatunk rá, amikor tempósabb előzésekbe megyünk bele, az elektromos részleg pedig gondoskodik az ülésbe süppedősen kilövős rajtokról.
A Toyota Priust használhatjuk tisztán villanyautóként, hagyományos hibridként, illetve úgy is, hogy a benzinmotor visszatöltse az akkumulátorokat. A hibrid rendszer utazás közben akár néhány másodpercenként is képes váltani a hajtás módja között (csak a benzinmotor hajtja az autót, beszáll a villanymotor is, vagy csak a villanymotor felel a haladásért, miközben a benzinmotor áramot tölt vissza). Mindezt zökkenőmentesen teszi, nincs átmenet, jól összehangolták működésüket. Zajjal, hanggal mindez csak akkor jár, ha mi is erre törekszünk: elég hirtelen kell tövig taposnunk a menetpedált, hogy felpörgessük a benzinmotort.
Kormányzása komfortos, sportmódban sem próbál sportos lenni, de nem is ezt várjuk a Priustól, hanem a kiszámíthatóságot és a kényelmet, melyeket meg is ad. Remekül szűri az úthibákat az elöl MacPherson-, hátul kettős keresztlengőkaros futómű, de a húsos gumik is kiveszik ebből a maguk részét. Nem viselkedik sportautóként, de gyorsabb kanyarban sem fog szégyenkezni.
A meredek első szélvédő miatt változott az A oszlop helyzete is, ami a kilátás szempontjából fontos. Hosszabb területet takar az elem, viszont ezeket a részeket félfedésben is látjuk. Így például észrevehető marad a gyalogos lába a sarkon, ha adott esetben ki akar lépni elénk, ugyanis nem takarja ki a tér egy részletét teljesen, szemben a hagyományosabb állású A oszlopokkal. A hátsó visszapillantóban látottakat pedig kiegészíti a tolatókamera képe hátramenetben, már Comfort felszereltségi szinten is. A Prius fordulóköre 10,5 méter.
A meredek első szélvédő miatt változott az A oszlop helyzete is, ami a kilátás szempontjából fontos. Hosszabb területet takar az elem, viszont ezeket a részeket félfedésben is látjuk. Így például észrevehető marad a gyalogos lába a sarkon, ha adott esetben ki akar lépni elénk, ugyanis nem takarja ki a tér egy részletét teljesen, szemben a hagyományosabb állású A oszlopokkal. A hátsó visszapillantóban látottakat pedig kiegészíti a tolatókamera képe hátramenetben, már Comfort felszereltségi szinten is. A Prius fordulóköre 10,5 méter.
A zöld rendszámos Prius akár emissziómentesen is közlekedhet rendszeres töltéssel, így sem kevés az ereje. Tesztünk során azonban jártunk vele országúton és autópályán is. Főként hibridként használtuk a Toyotát, mely 3,5 liter benzinnel is beérte 100 kilométeren. Talán javíthattam volna ezen a MyT alkalmazás segítségével, mely a vezetési adatok elemzését követően javaslatokat ad a sofőrnek, hol változtasson vezetési stílusán a fogyasztás csökkentésének érdekében. (Az appon emellett figyelemmel követhetjük a töltöttségi szintet, előhűthetjük, bezárhatjuk az autót vagy megnézhetjük, hol parkol).
A Prius online kapcsolattal is rendelkezik, így a jövőben szoftverfrissítéssel javulhatnak a vezetéstámogató és biztonsági szolgáltatások. Van benne ütközést megelőző, sávtartó, az első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer is.
A Prius online kapcsolattal is rendelkezik, így a jövőben szoftverfrissítéssel javulhatnak a vezetéstámogató és biztonsági szolgáltatások. Van benne ütközést megelőző, sávtartó, az első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer is.
18,5 millió forintról indul 2023 őszén a Toyota Prius ára a CarNetnél. A Comfort felszereltségi szint tartalmazza többek között a gyalogos- és kerékpáros-felismerő rendszert, a kormány mögötti szenzoraival a vezetőt figyelő, valamint a hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszert is a tesztben említett egyéb rendszereken és funkciókon felül.
Kettőt léphetünk még innen felfelé: a Prestige felszereltségű (listaár: 19,45 millió forint) Prius már 19 colos felniken gurul, kap digitális belső tükröt, motoros csomagtérajtót és adaptív fényszórókat. Ehhez a csomaghoz rendelhető még üvegtető 250 ezer forintért. A kínálat csúcsát az Executive szint jelenti 21,9 millióért, memóriaülésekkel, szolártetővel, hátul ülésfűtéssel, elöl szellőztetéssel is, szintetikusbőr-kárpitozással.
Kettőt léphetünk még innen felfelé: a Prestige felszereltségű (listaár: 19,45 millió forint) Prius már 19 colos felniken gurul, kap digitális belső tükröt, motoros csomagtérajtót és adaptív fényszórókat. Ehhez a csomaghoz rendelhető még üvegtető 250 ezer forintért. A kínálat csúcsát az Executive szint jelenti 21,9 millióért, memóriaülésekkel, szolártetővel, hátul ülésfűtéssel, elöl szellőztetéssel is, szintetikusbőr-kárpitozással.
Mindent egybevetve még mindig megállja a helyét a címben említett mondat, de a hibrid újjászületése valószínűleg már nem hoz akkora forradalmat az autózás világába, mint amikor a Toyota Prius megszületett. A modell ötödik generációja egy alapból sem rossz recept finomítása, melynek megalkotásánál a japánok nem féltek a komolyabb alakításoktól sem. Elnézve, illetve vezetve a végeredményt, örülhetünk ennek.