Sok magyarnál a szatyor is az autó része

Sok magyarnál a szatyor is az autó része

hirdetés
Az autóipar gazdasági és foglalkoztatási szempontból egyaránt a világ egyik legfontosabb, legnagyobb ágazata. De vajon valóban nélkülözhetetlen az életünkből a gépkocsi? Többek között erre keresett választ a Magyar Suzuki tavaszi felmérése.
Az utóbbi években számos olyan, érdekfeszítő kutatással találkozhattunk, amelyekben a Magyar Suzuki igyekezett körbejárni autóhasználati szokásainkat. Ezekből kiderült, hogy távolról sem vagyunk egyedül, ha családtagként gondolunk az autónkra, beszélünk hozzá, becézgetjük, vagy akár még közös szelfit is készítünk vele.

Akár a leghosszabb utakra is szívesebben indulunk autóval, mint más közlekedési eszközzel: nemcsak a költségek, de a szabadság és a megszokott kényelem miatt is leginkább kocsival megyünk családi nyaralásra.

Arra is fényt derített a Suzuki, hogy a magyarok többsége a közvélekedéssel ellentétben ügyesen és magabiztosan parkol, de nem bánja, ha ebben segítséget kap autójától.
Ezekből a felmérésekből könnyű leszűrni azt a következtetést, hogy az automobil meghatározó szerepet játszik az életünkben. De vajon indokolt, hogy ez így legyen? Töltünk elég időt ahhoz a kocsiban, hogy már-már családtagként tekintsünk rá? Többek között ez a dilemma is felmerült a Suzuki legújabb közvélemény-kutatásában.
Ahhoz nem kell felmérést végezni, hogy lássuk: hazánkban folyamatosan nő az autók száma. Ez nem magyar specialitás, világszerte ez a helyzet. Ugyanakkor sem útjaink szélessége, sem a parkolóhelyek száma nem gyarapszik hasonló mértékben, ennek köszönhetők azok a forgalmi torlódások és dugók, amelyek ma már a hazai nagyvárosokban is állandósulni látszanak. A legfrissebb adatok szerint 4,2 millió személyautó van forgalomban Magyarországon, miközben a háztartások száma 4,1 millió: statisztikailag tehát minden családra valamivel több mint egy autó jut. Ez így megfogalmazva viccesen hangzik, ugyanakkor jól mutatja, hogy az autó valóban mindenkit érintő kérdés, az pedig, hogy hogyan használjuk azt, egész társadalmunkra hatással van.
A jó hír, hogy többségünk nem dísznek tartja az autót: ténylegesen használjuk azt, azaz nem feleslegesen foglalja a helyet. A megkérdezettek több mint 70 százaléka számára mindennapos rutin, hogy autóba ülnek, ezzel együtt távolról sem töltjük a volán mögött az egész napunkat, még ha néha úgy is érezzük. A Magyar Suzuki megbízásából elvégzett kutatásban részt vevő autósok 38 százaléka hetente tíz, 42 százalékuk pedig csupán öt órán át autózik – az már más kérdés, hogy a szubjektív tapasztalatok szerint ez az öt óra mindenkinek pont ugyanarra az időszakra esik…
Bizony: a megkérdezettek több mint fele autóval jár munkába, és négyből egy magyar a bevásárlást is saját négy kerekén intézi. Ezért is tartunk mindig egy-két tartalék bevásárlószatyrot a kocsiban – a „kötelező tartozékok” sorában ezt a papír zsebkendő, a telefontöltő kábel, illetve a kézfertőtlenítő követi.

Viszonylag kevesen, 10 százalék alatt vannak azok, akik mindenhová autóval mennek, legyen szó rövid vagy hosszú távról, egyszemélyes vagy családi programról, bel- vagy külföldi úti célról. Ugyanakkor ezt nem feltétlenül lustaságból, inkább praktikus megfontolásból teszik: minden negyedik autós számára magától értetődő, hogy alternatív közlekedési módot vegyen igénybe, ha azzal gyorsabban, hatékonyabban, kevesebb fejfájással tudja megközelíteni úti célját.
A felmérés talán legtanulságosabb eredménye, hogy az autó használatát kevéssé befolyásolják anyagi körülményeink, mint más szokásainkat. A megkérdezettek egyharmada választotta azt, hogy takarékossági okokból ritkítja az autózást, a többiek viszont az autózáson kezdenek a legkésőbb spórolni, inkább más területeken igyekeznek megfogni a pénzt. Ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy meggondolatlanul szórnánk azt: a legtöbb magyar autós havonta kétszer tankol, ami akár azt is jelenthetné, hogy ilyen sokat közlekedik, de gyanítjuk, többségünknél ez inkább azért lehet, mert csökkent az alkalmaként tankolásra fordítható összeg.
Azt tehát látjuk, hogy mennyit és mire használjuk az autót – de vajon mi a helyzet a fedélzeti rendszerek használatával? A legnépszerűbb extra a navigáció: a sofőrök nyolcvan százalékánál azzal indul az utazás, hogy beírják az úti célt az útvonaltervezőbe. Ez lehet beépített, fedélzeti rendszer vagy telefonos navigációs applikáció – a lényeg, hogy ma már csak minden ötödik autós hagyatkozik megérzéseire, tapasztalataira vagy az útjelző táblákra, ha el kell jutnia egy adott pontra
Meglepően sokan szeretik a csendet: tíz megkérdezettből mindössze hat vallotta azt, hogy zenét, podcastot hallgat, esetleg beszélget úti társaival. Bár markánsan eltérőnek tűnhet ez a két tábor, valójában ugyanannak az éremnek a két oldaláról van szó: saját autójukban az emberek úgy töltik az időt, ahogy az nekik a leginkább megfelel. Végső soron ez az, ami életünk nélkülözhetetlen részévé teszi az autót: a szabadság, hogy legalább arra a heti öt-tíz órára önmagunk legyünk.