suzuki-swace-belso

Kevesebb pedál, több kényelem

hirdetés
Régen luxusként tekintettünk rá, ma azonban már nem csak a kényelem, de a biztonság és a takarékosság fontos eszköze is az automata sebességváltó. Áttekintjük, milyen opciókat kínál a Suzuki ezen a téren.
Automata váltóval közlekedni jó, és nem csak azért, mert kényelmes. A modern sokfokozatú szerkezetekben minden pillanatban optimális fordulatszám-tartományban működhet a motor, így összességében takarékosabban vezethetünk. A vezetés biztonságát is elősegíti az automata: egyrészt, mert bármilyen helyzetben azonnal, gondolkodás nélkül maximális erőkifejtést tesz lehetővé, másrészt, mert számos fejlett vezetőtámogató funkció hatékony működését segíti elő az emberi változót kiküszöbölő rendszer.
Ma már a Suzuki számos modelljénél, így a legújabbknál is választható automata váltó, sőt, olyan típus is létezik, ami egyáltalán nem rendelhető kézi sebességváltóval. Automata és automata között azonban hatalmas különbség lehet: a műszaki paraméterek és az árfekvés függvényében többféle megoldással találkozhatunk a világban, így a Suzuki palettáján is. És bár ezek működési elve merőben eltérő, közös jellemzőjük, hogy egyszerűbbé, kényelmesebbé, gondtalanabbá teszik az autóvezetést.
Klasszikus automata váltószerkezetet kérhetünk például a Vitara és SX4 Scross modellekhez. Ezek 6AT elnevezése egy hagyományos hidromechanikus rendszerre utal. Ez két fő egységből áll, egy hidrodinamikus nyomatékváltóból és egy mechanikus váltószerkezetből. Működése mind közül ennek a leginkább harmonikus. A konverterben olaj áramlik, mely lehetővé teszi a lágyan csúsztatott elindulást, nekünk a váltókarral csak az előre- vagy hátramenetet kell kiválasztanunk, a váltómű pedig elvégzi a feladatát. A váltó vezérlése a motor fordulatszámától és a gázpedál állásától függően, előre programozott mód szerint váltja a fokozatokat a hatékonyságra törekedve.
Míg az automata sebességváltóban (ahogy a tradicionális kézi váltóban is) meghatározott számú, fix áttétel (fokozat) között választ a rendszer vagy mi magunk kézi üzemmódban, a folyamatosan változó áttételű vagy fokozatmentes sebességváltóban (CVT) erről szó sincs. Ahogy az elnevezés is mutatja, itt nincsenek fokozatok, fogaskerekek és szinkrongyűrűk, így a kritikus alkatrészektől lényegében mentes, ami problémamentessé teszi a működését. A szerkezetét tekintve két kúptárcsa zár közre egy szíjat, illetve az autókba tervezett, modern CVT váltóknál inkább egy sűrű szemű fémláncot. A vezérlés a motor fordulatszámától, a terheléstől és számos egyéb paramétertől függően módosítja a két kúptárcsa közötti távolságot. A lánc így a kúppalástoknak mindig eltérő sugarú szakaszán fut; a hajtó és a hajtott tárcsa adott szelvénynél mért átmérője határozza meg az áttételt.
Nincsenek tehát fokozatok, a motor minden pillanatban optimális – gyorsításkor magas, állandó sebességű haladáskor alacsony – fordulatszámon üzemel. Mivel használatakor a motor nem fut át a teljes fordulatszám-tartományon, a fülnek első hallásra furcsa az élmény, de a CVT-vel valójában dinamikusan, egyszerűen és igen takarékosan autózhatunk, amint arról az ilyen automata sebességváltókkal szerelt Ignis és Swift típusok tulajdonosai is beszámolhatnak.
A harmadik fajta automata váltó valójában nem külön egység, hanem a teljes értékű (öntöltő vagy plug-in) hibrid hajtáslánc szerves része – ami azt is jelenti, hogy kizárólag hibrid modellekbe építik be. A Suzuki történetében most először kínál ilyent, és rögtön kettőt is: a Swace és Across a világ legfejlettebb hibrid hajtáslánc-technológiáját alkalmazza, amelyben a „váltó” egy bonyolult, ám rendkívül logikus működésű bolygómű. Ez három komponens (belső égésű motor, villanymotor és hajtott kerekek) között biztosítja szabadon variálható, minden relációban szabályozható módon az energiaáramlást. A kerekeket hajthatja mindkét motor vagy csak az egyik; a belső égésű motor hajthatja a villanymotort (amely ilyenkor generátorként áramot termelt); vagy ugyanerre a kerék is alkalmas: lassításkor megforgatja a villanymotort, így töltve az akkumulátort.
Ahány Suzuki modell, annyi automata váltó. Közös jellemzőjük a megbízhatóság és persze a kényelem: ebben az esetben a kevesebb (pedál) határozottan több.