Teszt: Suzuki Swace
Egy 2017-ben aláírt együttműködési szándéknyilatkozat óta a Toyota lett a Suzuki legfőbb autóipari partnere, a közös munka gyümölcsei pedig megérkeztek az európai autópiacra is. Az autógyártók történetében rengeteg példa van hasonló együttműködésekre, a japánok pedig kifejezetten élen járnak az észszerű, egymást segítő modellcserékben. Láthattunk már Suzuki Swiftet Subaru márkanév alatt, ahogy a Suzuki Wagon R+ is sokak számára ismerős lehet Opel Agila néven. Esztergomban készült Fiat modell is.
A Toyotával való együttműködéssel a Suzuki felfelé bővíthette modellpalettáját, a nagy, családi SUV-ra vágyó vásárlóknak tudnak konnektorról tölthető hibridet kínálni az Across névre keresztelt Toyota RAV4 képében, de a Toyota Corollából készült puttonyos hibrid talán még fontosabb családtag.
Ez a Suzuki Swace, ami bármilyen név alatt joggal nevezhető 2021 egyik legjózanabb, legkézenfekvőbb választásának azok számára, akik praktikus, megfizethető, tágas, takarékos, környezetbarát autót keresnek a családjuknak. A Suzuki Swace kizárólag ebben a formában érhető el, a szedánt vagy ötajtóst nem kínál a Suzuki.
Ez a Suzuki Swace, ami bármilyen név alatt joggal nevezhető 2021 egyik legjózanabb, legkézenfekvőbb választásának azok számára, akik praktikus, megfizethető, tágas, takarékos, környezetbarát autót keresnek a családjuknak. A Suzuki Swace kizárólag ebben a formában érhető el, a szedánt vagy ötajtóst nem kínál a Suzuki.
Van különbség?
Kívül a márkajelek lecserélésén túl az első lökhárító kialakítása változott. A Corolla ködlámpafészkekkel egybeolvasztott, hatalmas hűtőrácsa a Swace-nél három részből áll, valamint a Suzuki-embléma is magasabban van, mint a Toyota esetén.
Oldalról, hátulról viszont nincs változás, az autó maradt egy dinamikus formájú, jó kiállású kompakt kombi, ami méreteivel a kategória legnyúlánkabb típusai közé tartozik. 4655 mm hosszú, 1780 mm széles, 1460 mm magas, tengelytávolsága 2700 milliméteres, ami kellően nagy, hogy hátul is tágas utasteret kínáljon.
Ezekkel a méretekkel a Swace bő tíz éve még a középkategóriába esett volna, hiszen egy 2009-es Toyota Avensis tengelytávolsága szintén 2700 milliméter, teljes hossza pedig 4695 milliméter volt.
A forma kialakítását dicséri, hogy a takarékosság jegyében rendelhető egyetlen kerékméret (205/55 R16) sem tűnik kicsinek az autó alatt, és mivel ez egy elterjedt, gazdaságos méret, az abroncsok cseréje sem lesz komoly költség a Swace fenntartása során.
Ezekkel a méretekkel a Swace bő tíz éve még a középkategóriába esett volna, hiszen egy 2009-es Toyota Avensis tengelytávolsága szintén 2700 milliméter, teljes hossza pedig 4695 milliméter volt.
A forma kialakítását dicséri, hogy a takarékosság jegyében rendelhető egyetlen kerékméret (205/55 R16) sem tűnik kicsinek az autó alatt, és mivel ez egy elterjedt, gazdaságos méret, az abroncsok cseréje sem lesz komoly költség a Swace fenntartása során.
Praktikus és tágas
A beltér az egyéb Suzukiból átülő autósoknak rengeteg újdonságot tartogat, hiszen minden kezelőszerv, kapcsoló a Toyota Corollából köszön vissza, csak a kormányra került fel az új embléma. Így mondhatjuk, hogy kilóg a sorból, egy Vitara, Baleno után egész más világ a Swace beltere, de a japános rend, a tudatos tervezés és a kiváló összeszerelési minőség ezt a típust is átjárja.
Így nem igényel hosszú időt a kezelés megszokása, a hibrid hajtáslánchoz hagyományos automatákat idéző, klasszikus váltókar tartozik, nincs trükkös vezérlőtárcsa vagy a kormányoszlop mellé rögzített menetváltó kar.
Ahogy a váltó, úgy a klíma kezelőpanelje is a régen megszokott módon üzemel, és ez pozitív vonása a Swace belterének, az újítások, az érintőképernyőre költöztetett funkciók sok esetben a használhatóság rovására mennek.
Itt megfelelő az egyensúly, a klímakonzol felett egy 9 colos érintőképernyő ül, amely kompatibilis az Apple CarPlay, Android Auto és a MirrorLink rendszereket használó okostelefonokkal. A váltókar előtti konzolban Qi vezeték nélküli töltőpad áll rendelkezésre az okostelefonok töltéséhez, ezen felül két USB-csatlakozó és egy AUX-bemenet érhető el a vezető- és az anyósülésen utazók számára.
Ahogy a váltó, úgy a klíma kezelőpanelje is a régen megszokott módon üzemel, és ez pozitív vonása a Swace belterének, az újítások, az érintőképernyőre költöztetett funkciók sok esetben a használhatóság rovására mennek.
Itt megfelelő az egyensúly, a klímakonzol felett egy 9 colos érintőképernyő ül, amely kompatibilis az Apple CarPlay, Android Auto és a MirrorLink rendszereket használó okostelefonokkal. A váltókar előtti konzolban Qi vezeték nélküli töltőpad áll rendelkezésre az okostelefonok töltéséhez, ezen felül két USB-csatlakozó és egy AUX-bemenet érhető el a vezető- és az anyósülésen utazók számára.
A Swace utasteréről általánosságban elmondható, hogy flancolás helyett az észszerű praktikumra és térkínálatra helyezi a hangsúlyt, az utasok a külső méretek által sugallt, szellős kényelemben utazhatnak.
Kényelmes, akár az első, akár a második sorban ülünk, az első és a hátsó ülések közötti 928 milliméteres tér bőségesen elég a lábaknak, a kombi karosszéria egyenes tetőíve pedig a fejtérre van jótékony hatással.
Ez a szellős kialakítás nem megy a csomagtér rovására, ezen a téren is megnyugtatóan tágas a Swace. Raktere alaphelyzetben 595 literes, ami a dupla fedeles kialakítással érhető el. Ha nincs szükségünk ekkora térre, akkor a csomagtértálca felső állásában perem nélküli az ajtónyílás, így könnyebb a pakolás. A hátsó üléssor a csomagtérből, egy mozdulattal billenthető előre, így már 1606 literes térrel gazdálkodhatunk.
Kényelmes, akár az első, akár a második sorban ülünk, az első és a hátsó ülések közötti 928 milliméteres tér bőségesen elég a lábaknak, a kombi karosszéria egyenes tetőíve pedig a fejtérre van jótékony hatással.
Ez a szellős kialakítás nem megy a csomagtér rovására, ezen a téren is megnyugtatóan tágas a Swace. Raktere alaphelyzetben 595 literes, ami a dupla fedeles kialakítással érhető el. Ha nincs szükségünk ekkora térre, akkor a csomagtértálca felső állásában perem nélküli az ajtónyílás, így könnyebb a pakolás. A hátsó üléssor a csomagtérből, egy mozdulattal billenthető előre, így már 1606 literes térrel gazdálkodhatunk.
Takarékos, bizonyított hajtáslánc
A Suzuki Swace orrában az 1,8-as Atkinson-ciklusú szívómotorra épülő, 122 lóerő rendszer-teljesítményű öntöltő hibrid hajtás dolgozik, amely az első kereket pörgeti. Ez a Toyota évtizedek óta fejlesztett, kipróbált, bizonyított hibrid hajtásrendszere, ami jelenleg a a Corolla, a C-HR és a Prius IV típusokban is dolgozik.
Működési elve alapján bonyolult, technikai megvalósítását tekintve viszont pénztárcabarát a megoldás: se kuplung, se turbó, se klasszikus sebességváltó, se szíjhajtás nincs a motorháztető alatt. Rendszeres karbantartás mellett a meghibásodás esélye sok-sok százezer kilométeren át a nullához közelít.
Ebben a hibridben a könnyebb lítiumion-akkumulátor lakik a hátsó üléspad alatt, nem nikkel-fémhidrid rendszerű, ez 16 kilogrammos spórolást jelent a teljes tömegből.
Működési elve alapján bonyolult, technikai megvalósítását tekintve viszont pénztárcabarát a megoldás: se kuplung, se turbó, se klasszikus sebességváltó, se szíjhajtás nincs a motorháztető alatt. Rendszeres karbantartás mellett a meghibásodás esélye sok-sok százezer kilométeren át a nullához közelít.
Ebben a hibridben a könnyebb lítiumion-akkumulátor lakik a hátsó üléspad alatt, nem nikkel-fémhidrid rendszerű, ez 16 kilogrammos spórolást jelent a teljes tömegből.
Akárcsak a beltér kialakításában, a vezetés terén is optimális szintre törekedtek a Swace tervezői. Bár a számok mást mondanak, menet közben nyoma sincs lomhaságnak, az autó 11,1 másodperc alatt éri el a százas tempót, és 180 km/óra a maximális végsebesség, tehát azt hozza, amit egy kompakt családi autótól immár hosszú évek óta elvárunk.
Egy másik Suzuki hibridből átülve a váltások nélküli gyorsulás szokatlan lehet első alkalommal. A bolygóműves, fokozatmentes hajtáslánc sajátossága, hogy az optimális értéket elérve a motor fordulatszáma állandó marad mindaddig, amíg nyomjuk a gázpedált. Így a gyorsulás folyamatos, megszakítás nélkül történik, ugyanakkor a motor monoton, változatlan fordulatszámon pörög, ami szokatlan, de abszolút nem zavaró jelenség.
Egy másik Suzuki hibridből átülve a váltások nélküli gyorsulás szokatlan lehet első alkalommal. A bolygóműves, fokozatmentes hajtáslánc sajátossága, hogy az optimális értéket elérve a motor fordulatszáma állandó marad mindaddig, amíg nyomjuk a gázpedált. Így a gyorsulás folyamatos, megszakítás nélkül történik, ugyanakkor a motor monoton, változatlan fordulatszámon pörög, ami szokatlan, de abszolút nem zavaró jelenség.
A típusban ráadásul több vezetési mód közül választhatunk. Az EV gombot kapcsolva kizárólag a villanymotorra támaszkodva is képes rövid ideig haladni a Swace, de a gázpedált erősebb lenyomva azonnal bekapcsol a benzinmotor, és segíti a gyorsulást. Az Eco beállítás értelemszerűen a takarékos vezetést segíti, a Normal a mindennapok megoldása, a Sport állásban viszont vörösre vált a digitális műszerfal grafikája, és élénkebb gázreakcióval a dinamikus haladást helyezi előtérbe az autó.
Nyugodt országúti haladás során, autópályán a hibrid rendszer szinte hangtalanul működik, a fogyasztás pedig könnyedén öt liter alatt tartható, de még dinamikus haladás, sok autópályás használat esetén sem megy 6 l/100 km fölé.
A fogyasztás alacsonyan tartásában partner az inkább komfortos irányba hangolt, elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros rendszerű futómű, ami a 16 colos kerekekkel kifejezetten jól veszi a magyar úthálózat akadályait.
A fogyasztás alacsonyan tartásában partner az inkább komfortos irányba hangolt, elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros rendszerű futómű, ami a 16 colos kerekekkel kifejezetten jól veszi a magyar úthálózat akadályait.
Szinte mindent felsorakoztat a Swace, ami a biztonságos közlekedésben támogathatja a vezetőt. A parkolórobottól a holttérfigyelésig, a táblafelismeréstől az adaptív tempomatig, a sávban tartó automatától a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerig a kategória leghasznosabb vezetéssegítő rendszerei szavatolják a biztonságot.
A Suzukinál tudják, hogy ez a legjobb konfigurációja ennek a konstrukciónak, így nem is kínálják más motorral. Hajtásláncból egyféle van, és a magyarországi Suzuki-márkakereskedők összesen két kivitelben értékesítik az autót.
A Swace GL+ felszereltsége a Toyota Comfort szintjének felel meg, a GLX pedig a Toyota Executive felszereltségi szinttel egyenlő, előbbi 8 440 000, utóbbi 9 790 000 forintos, kedvezményes áron érhető el jelenleg. Extraként metálfényezés választható 150 ezer forintért, a gyöngyházfényezés felára 250 ezer Ft. Kiforrott, megbízható japán technika, praktikus formában – Suzuki néven is meggyőző.
A Swace GL+ felszereltsége a Toyota Comfort szintjének felel meg, a GLX pedig a Toyota Executive felszereltségi szinttel egyenlő, előbbi 8 440 000, utóbbi 9 790 000 forintos, kedvezményes áron érhető el jelenleg. Extraként metálfényezés választható 150 ezer forintért, a gyöngyházfényezés felára 250 ezer Ft. Kiforrott, megbízható japán technika, praktikus formában – Suzuki néven is meggyőző.