A Suzukinál fejben dől el a biztonság

A Suzukinál fejben dől el a biztonság

hirdetés
A Magyar Suzuki idén harmadik alkalommal indított közlekedésbiztonsági kampányt, amelynek egyik kiemelt célja, hogy a bizonytalan sofőröket határozottabbá, a magabiztosakat türelmesebbé tegyék.
A statisztika egyértelműen azt mutatja, hogy a kezdő járművezetők közlekedésének baleseti kockázata átlag feletti. Több mint másfélszer annyi személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoznak, mint amennyit az összes gépjárművezetőn belüli arányuk indokolna.
A megoldás elméletileg egyszerű: minél több gyakorlatot kell szerezniük a forgalomban, csakhogy ennek két fontos gátja van: a többi autóvezető és saját maguk. A fejlődés része, sőt, alapja az életünknek. Új készségeket sajátítunk el, megszerzett tudásunkat elmélyítjük, hasznosítjuk, esetleg tovább is adjuk. Ez azonban nem mindig zajlik ilyen gördülékenyen, amire a legszemléletesebb – és talán legszomorúbb – példa, ahogy a gyakorlatlan sofőröket gyakran fogadja az autós társadalom.

A miértek ugyanolyan fontosak, mint a hogyanok, ezért a Suzuki kampánya két lépcsőben közelítette meg a problémát: országos pályázatot hirdetett Neked mi a történeted? címmel, amelyben bárki megírhatta, mi váltja ki bennük a bizonytalanságot, a félelmet, a szorongást, ha a volán mögé ülnek.

Ezt követően a résztvevők egy rendhagyó elméleti és gyakorlati oktatási esemény keretében ismerhették meg nem csupán az autóvezetés gyakorlati mesterfogásait, de olyan tapasztalt szakemberek meglátásaival is gazdagodhattak, mint Csörgő László vezetéstechnikai oktató vagy Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.
Tizennyolc kezdő vagy rutintalan autóvezető próbálhatta ki megszerzett, de még csiszolatlan tudását biztonságos, de éles helyzetekben. A vészfékezés, a kikerülési manőver, az emelkedőn elindulás csupa olyan feladat, amelyektől lemerevedhet a gyakorlatlan autóvezető, ha a forgalomban találkozik velük először, ekkor pedig magatartásával már valóban veszélyezteti a közlekedésben részt vevőket. A vezetéstechnikai képzés célja, hogy ezeket a kritikus manővereket nyugodt, kockázatmentes környezetben sajátítsa el a sofőr, hogy a mindennapokban már automatikusan jöhessen a megoldás.
„Az autóvezetés nem a szimpátiáról szól. A közlekedés egy mérnöki találmány: nem számít, hogy kit szeretünk és kit nem. Mindenkit egyenrangú csapattársként kell kezelni az utakon. Ha azt akarjuk, hogy minél kevesebb bizonytalan sofőr legyen, ne agresszióval közelítsünk feléjük, hiszen az még több szorongó autóst eredményez. A bizalom az, amely ilyen helyzetben segíthet. Egy kezdő, rutintalan sofőrt egy nem megfelelő visszacsatolással lehet a legkönnyebben elbizonytalanítani és továbbra is szorongásra késztetni” – fogalmazta meg a rendezvényes a dilemmát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus, amivel tökéletesen összecseng a Magyar Suzuki küldetése:
„Autógyártóként az egyik legfontosabb küldetésünk az, hogy biztonságos módon, minél szélesebb kör számára tegyük lehetővé a mobilitást. Nem mindenkit ugyanolyan szempontok vezérelnek azonban vezetés közben, és az érzelmi töltet sem ugyanaz. Csak azért azonban, mert valaki tapasztalatlan, nem lehet kihagyni őt az első körből, ugyanolyan jogú résztvevője ennek a társasjátéknak, amit közlekedésnek hívunk. Azt szeretnénk elérni, hogy javuljon a magyarországi közlekedési kultúra és minél kevesebb bizonytalan autós legyen az utakon” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője.