Image

Teszt: Renault Zoé R135 ZE 50 Intens

hirdetés

Már nem kérdés, hogy szeretnéd-e tölteni

136 lóerős motorral és 52kWh-s akksival a Renault Zoé már nem csak a városban használható elektromos kisautó, hanem a gyors tölthetőséggel és a nagyobb hatótávval már kirándulni is alkalmas.
Bájos kisautó a Renault Zoé, ami valamivel 4 méter feletti hosszával még igazán könnyedén kezelhető méretű. A decemberben komolyan besűrűsödött budapesti forgalomban nagyban megkönnyítette a manőverezést és parkolóhely keresést.
Igazi sikertörténet a Renault elektromos kisautója, mely 2012-ben mutatkozott be és a Zoé azóta nem csak egyre népszerűbb (csak hazájában, Franciaországban megjelenése óta már több mint 100 ezer példány fut), hanem egyre tovább bírja egyetlen feltöltéssel és egyre jobb benne ülni. Mert a Zoé a legutóbbi frissítéssel nem csak nagyobb akksit és erősebb motort, de kellemesebb és modernebb belteret is kapott. Így már túllépett az elektromos városi kisautó skatulyán.
Bájos megjelenést adnak neki a kedvesen gömbölyded formák és a barátságos arc. A két LED-es fényszóró jellegzetes menetfénye kiegészíti a Renault logót keretező króm díszlécet az orrán. Izgalmas az alsó légbeömlő fűzött mintázata is.

Domborodó első sárvédőjétől lendületes ív fut végig az oldalán, alatta ékszerszerűen kidolgozott felnik vannak az Intens felszereltségű Zoén. A hátsó ajtók kilincsét az ablakvonalba rejtették, melyen jópofa részlet a műanyagba nyomott ujjlenyomat mintázat. Nem ez az egyetlen kis apróság, amivel meglepnek a formatervezők.
Ilyen a rombusz alakú hátsó lámpa, melynek piros fénycsíkjai áramkörökre emlékeztetnek. Az irányjelző egyébként a legújabb divat szerint futófényes. A lámpák jellegzetes fénye miatt este is egyértelműen felismerhető a Renault Zoé.
Sziluettje alapján olyan hagyományos kisautónak tűnik, mint mondjuk a Clio, de a letisztult vonalakból azért sejthető, hogy a Zoé a jövőbe néz. Ami egyértelmű lesz, amint felnyitjuk a gépháztetőt, mely alatt nincsenek dugattyúk vagy turbó, csak az elektromotor, a narancssárga kábelek és néhány tartály.
Itt látszik igazán, hogy mennyivel kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó. A Renault Zoé csúcsváltozatában már 100 kW teljesítményű, tehát 136 lóerős a villanymotor, mely egy 55 kWh-s (nettó kapacitása 52 kWh) lítiumion akkumulátorból veszi az energiát.

Érdekesség, hogy ez több mint a duplája annak, amivel indult az autó (22 kWh). Mivel idővel csökkent az akkumulátorok beszerzési ára, ezért a Renault most valójában olcsóbban tudja kínálni a ZE 50 modellt, mint a korábbi, kevesebb mint fele ekkora kapacitású Zoét. Innen látszik igazán, hogy az elektromos autók közel olyan léptekben fejlődnek, mint a 2000-es évek elején a mobiltelefonok.
Közel 330 kg-ot nyom a Zoé akksicsomagja, mely az utastér padlója alatt található és nem csak plusz merevséget ad a karosszériának, hanem alacsony súlypontot is. 1502 kg-ot nyom a Zoé, mely a hasonló méretű autókhoz képest soknak tűnik, ám az elektromos autók fogyásának titka az akksik fejlesztése lesz.

Újdonság a frissített modellben, hogy már nem csak Type2-es csatlakozóról tölthető 22 kW-tal, hanem 50 kW-os DC villámtöltést is tud. Mivel konnektorról több mint egy nap volna feltölteni (30 óra) a Zoét, ezért a Renault alapból nem is készít be ilyen töltőt a csomagtartóba.

22 kW-os töltés esetén 3 óra alatt feltöltődik, 11 kW-os oszlopról is 4,5 óra, ami bőven belefér egy munkaidőbe, az éjszakába pedig mindenképp. Még ennél is látványosabb sebességű a CCS 50 kw-os töltés, amivel a 0%-os akksit kicsit több mint 1 óra alatt 80%-osra pumpálja.
Egyetlen feltöltéssel több mint 300 kilométert képes megtenni a Renault Zoé még télen is és ez egy váratlanul széles körben használható autóvá teszi. Ezzel már nem csak a heti városi közlekedés megoldható, hanem az ingázás is. Sőt, a Renault Zoéval már egy balatonfüredi fagyizás sem elérhetetlen.
Ha már 30%-nál felteszed tölteni a telefonodat, akkor nehéz lesz megszokni, hogy a Renault Zoéval még akkor is simán majdnem 80 kilométered. A hatótáv-para jellemző formája az aggodalomnak, ha villanyautóról van szó, de a használattal és a tapasztalattal egyre többet lehet kihozni a Zoéból is.

Már pár nap után is sokkal takarékosabban autóztam azzal, hogy megtapasztaltam, mennyit lassít visszatermeléskor az autó vagy épp hogyan használható egypedálos módban, ha a váltókart B-be (fokozott visszatermelés) húzzuk. Ilyekor nem üzemi fékkel, hanem magával a villanymotorral lassul intenzíven az autó és így energiát nyerünk vissza. Sokszor öröm látni, hogy a korábban gyorsításra használt kilométerekből visszatalál néhány a hatótávba.
Ez csak az első lépés. Kis idő kell hozzá, aztán az útvonaltervbe is bekerülnek a töltőpontok, felfedezed a töltőket a bevásárlóközpontok mélygarázsaiban és már tudod, melyik applikációt kell megnyitni a telefonon az indításukhoz.

Városban különösen vidám vezethetőségű kisautó a Renault Zoé. A 245 Nm nyomaték azonnal elérhető és ezért roppant dinamikusnak hat a szüntelen gyorsulásával még Eco módban is. 9,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 140 km/óra a Renault Zoé R135 végsebessége, ami jól mutatja, hogy akár autópályán is simán használható. Sávtartó asszisztens és tempomat is van a Zoéban, de ezekre tényleg csak autópályánhosszú távon van szükség.
Kormányzása pontos, de inkább az alacsony súlypont miatt érezhető a stabilitása kanyarokban. A magas üléspozíció miatt pedig egész jó a kilátás a Zoéból, de azért jól jön néha a tolatókamera. Kicsit túlzottan óvatosak a parkolóradarok, már egész korán elkezdenek hevesen sípolni, ezért tükörből érdemes ellenőrizni a műveletet.

Kényelmesen puhára párnázottak az ülések, aminek magassága miatt alacsonyabbak is könnyen megtalálják a megfelelő pozíciót. A kormány jó fogású, kellemes tapintású és felárért fűthető is.
Különösen egy villanyautóban tud nagyon jól jönni a fűthető ülés és kormány, hiszen így minden gyakran érintett felület pont jó hőmérsékletű. A legtöbb esetben a hagyományos értelemben vett fűtést már nem is igazán állítottam, mert a kívánt hatást elértem az ülés és a kormány melegítésével is. Méghozzá valamivel kevesebb energia felhasználásával.

Erősíti a környezettudatosságot az is, hogy nem csak az ülések kárpitozása, de még a műszerfalon és az ajtókon megjelenő szövet is újrahasznosított. Többek között régi biztonsági övekből készült ez az anyag.

Leginkább gyermekek számára lehet kényelmes a hátsó sor, melynek padlója magasan van, hiszen alatta ott sorakoznak az akksi cellái. A csomagtér alapból 338 literes, de a Bose hifi erősítője valamelyest csökkent a hasznos téren.
9,3 colos központi érintőképernyője Android Auto és Apple CarPlay csatlakozást is kínál, valamint az Intens felszereltségi szinten online navigáció van benne, mely jelzi még a fix traffipaxokat.

Remek grafikájú a másik digitális kijelző is, mely az óracsoportot helyettesíti és a sebesség mellett megjeleníti a villanyautós folyamatábrát, valamint a navigáció képe is beállítható közvetlenül a kormány mögé.

Minden tekintetben egy modern és nagyon szerethető elektromos autó a Renault Zoé, mely 300 kilométer körüli hatótávjával kiszabadult a városból. Gyors tölthetősége és kisautós mérete és azonnali dinamizmusa pillanatok alatt megkedvelteti a villanyos hajtást.

Teljesítmény:
136 lóerő (100 kW)
Nyomaték:
245 Nm
Végsebesség:
140 km/h
Gyorsulás:
9,5 mp (0-100 km/h)