fota-felhos-frissites

Távolból tökéletesített Renault-k

hirdetés
A fedélzeti berendezéseket vezérlő program vezeték nélküli adatkapcsolaton keresztül történő frissítésének lehetősége az egyik legnagyobb jelentőségű újdonság, amelyet az elmúlt években bevezettek az autóiparban. Az angol rövidítéseként FOTA (Firmware-Over-The-Air), vagy még rövidebben csak OTA néven emlegetett funkciónak akár tíz évvel ezelőtt sem lett volna sok értelme – nem csak a korabeli mobil adatkapcsolat rendkívül alacsony sávszélessége, hanem a fedélzeti rendszerek viszonylagos fejletlensége miatt sem. Ezeknél nem volt szükség rendszeres frissítésre, hiszen beépítésük után nemigen fejlesztették őket – ha pedig mégis, az évenkénti karbantartás során elvégezték a szoftvercserét a márkaszervizben.
A modern autókban azonban egyre nagyobb mennyiségben, egyre jobb minőségben jelennek meg szórakoztató, információs és vezetőtámogató szolgáltatások, amelyek ráadásul folyamatos fejlesztés alatt állnak. Egyetlen ügyfél sem fog azonban amiatt néhány havonta szervizidőpontot foglalni, hogy frissülhessen autója fedélzeti rendszere. Erre szolgál a FOTA technológia, amely széles sávú mobil adatkapcsolaton keresztül letölti, majd automatikusan telepíti a frissítéseket – pont úgy, ahogy az okostelefonunkon futó alkalmazások időről időre frissülnek.
A Renault-nál külön részleg, az úgynevezett Szoftvergyár foglalkozik a programok fejlesztésével; a FOTA technológiát is ők dolgozták ki és aktiválták 2020 elején. Mivel a FOTA a legtöbb autóban már eleve meglévő mobil adatkapcsolati lehetőséget használja, a rendszer kezdeti bevezetése sem hosszú időt, sem jelentős ráfordítást nem igényelt: a Twingótól a Capturig, a Zoétól a Clióig számos típusnál vált elérhetővé a részleges vagy teljes szoftverfrissítés rendszeres, kényelmes, gyors megvalósíthatósága. Míg korábban a forgalomban lévő Renault járművek legfeljebb 60 százalékában futott az aktuálisan legfrissebb szoftver, ez az érték mára 85-90 százalékra javult, hála a FOTA technológiának. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni: takarékosabb, biztonságosabb, komfortosabb, könnyebben kezelhető lehet így az autó, szó szerint az egyik napról a másikra. Az esetleges hibák, tévedések könnyen és gyorsan javíthatók világszerte – régebben ehhez monstre visszahívási kampányt kellett volna szervezni, ami rengeteg időt és pénzt emésztett volna fel.
A Renault joggal büszke a FOTA technológiára – ehhez képest mindent megtett annak érdekében, hogy az ügyfelek gyakorlatilag észre se vegyék a létezését. Az autó ugyanis a háttérben letölti a szükséges frissítéseket, és ha készen áll a telepítésre, egy erre vonatkozó üzenetet jelenít meg az érintőképernyőn. Ha a vezető jóváhagyja a frissítést, a rendszer az aktuális utazás végeztével hozzálát a telepítéshez. Az egyetlen megkötés, hogy ezen utolsó fázis közben a jármű egyáltalán nem használható. Ami pedig az adatvédelmet illeti, a felhasználók nyugodtan alhatnak: nem csupán személyes adataikat tartja teljes biztonságban a folyamat, de az esetleges külső támadás ellen is védett, így nem fordulhat elő, hogy valaki „feltöri” autónk számítógépét, és átveszi felette az irányítást.
A FOTA rendszer bevezetése óta eltelt valamivel több mint egy év alatt a Renault 717 ezer autón végzett el összesen csaknem 1,1 millió szoftverfrissítést, fényesen igazolva a technológia létjogosultságát.
A helyzet pikantériája, hogy a FOTA maga is egy szoftver (vagy inkább szoftverrendszer), amelyet szintén folyamatosan frissít a Renault. A vadonatúj Mégane E-TECH Electric modell bevezetésével párhuzamosan például új FOTA-funkciók jelennek meg: a frissíthető alkalmazások körét az alapvető járműprogramokról kiterjesztik a multimédiás, navigációs és egyéb szórakoztató szolgáltatásokra. Új indítóképernyő, kibővített adatbázisú hangfelismerő szolgáltatás, az eddigieknél is tanulékonyabb navigációs rendszer: ezekről korábban legfeljebb következő autónk vásárlásakor álmodhattunk, most viszont azonnal részesülhetünk előnyeikből, amint a Renault szoftvergyára elkészült a fejlesztéssel.
A mindig aktuális szoftververzió különösen fontos egy hálózatról tölthető elektromos jármű esetében. Az akkumulátor kisütését, hűtését, a villanymotor működtetését vezérlő programok frissítésével adott esetben kilométerekkel megnövelhető a hatótávolság vagy meghosszabbítható az akkumulátorok élettartama. Ilyen szolgáltatás ma még nem áll ugyan rendelkezésre, ám a FOTA architektúra jellegzetességei miatt azonnal bevezethető, amint a szoftvermérnökök elkészülnek az ehhez szükséges frissítésekkel. Így lesz lehetséges, hogy a jövőben minden Renault modell az idő előrehaladtával egyre fejlettebb, modernebb, újabb lehessen – ez pedig nem csak a használati értéket és a biztonságot, de az értéktartást is kedvezően fogja befolyásolni.