Renault Clio E-Tech Hybrid 140 R.S. Line

Renault Clio E-Tech Hybrid 140 R.S. Line

hirdetés

Izgalmas hibrid hajtás egy kisautóban.


Kétféle hibrid hajtáslánc is megtalálható a Renault kínálatában. Ezúttal az egyszerűbb,  változatot nyúztuk, ami a Clióban dolgozik.
Image
Mint minden autógyártó, a Renault is azon dolgozik, hogy egyre jobban villanyosítsa a modellpalettáját. A márka kínálatában már régóta jelen vannak a különféle, száz százalékban elektromos autók – volt Fluence Z.E., jelenleg pedig a Zoe fut, amiből már a második generáció is a piacon van, és a nagy munkabírású Kangoo Z.E..

Emellett a hibridek is egyre komolyabb szerepet kapnak, nemrég mind a három Renault-emblémás típust kipróbálhattuk, a Cliótól a Megane-on keresztül a Capturig. Az akkori rövid menetpróba után most egy egész hetet tölthettünk együtt a Clio hibrid változatával, amire még csinos, sportos, R.S. Line-gúnyát is húztak.

Kívülről a hibrid Clio szinte pont úgy fest, mint a hagyományos hajtású testvére, legfeljebb a karosszérián itt-ott feltűnő különleges E-Tech Hybrid feliratok buktathatják le az új kisautót.
Az R.S. Line ezeken felül még extra kis rátéteket is kapott, melyeken nem túl meglepő módon az R.S. Line felirat olvasható. Karosszériája 4050 milliméter hosszú, 1988 mm széles és 1440 mm magas, klasszikus ötajtós forma, sportos motorháztető-domborítással, egyedi, C-alakú LED-es nappalifény-dizájnnal. Oldalról a küszöb fölött, az ajtókon végigfutó Clio feliratú díszcsík, illetve a C oszlopból kiharapott üregben lévő ajtókilincs teszi érdekessé a kasztnit. Van még csinos krómkeret, ami az ablakok köré nőtt, és tekintélyes méretű márkaembléma.

Nincs eget verően nagy különbség a belsőben sem, mindössze pár kapcsoló, gomb, és funkció más, mint a benzines Clióban. Az E-Tech felirat a belsőben is feltűnik, és az automatikus váltó fokozatválasztóján feltűnik a B jelzés is, ami a sima motorféknél jóval hatásosabb lassítást produkál, miközben az akkumulátorokat is intenzívebben tölti közben a rendszer. Ebben a beállítási  módban, kis tapasztalattal szinte egyetlen pedál használatával is könnyedén lehet közlekedni, még akár közepes, de kiszámítható ritmusú városi forgalomban is.
Image
Image
A felhasznált anyagok minősége térdtől fölfelé teljesen korrekt, karcérzékeny, kemény, zörgős műanyag nem igazán van az autóban, helyette csinos díszvarrások, színes övek, érdekes textúrájú anyagok, és rengeteg recés végű, csillogó ezüstbe öltöztetett gomb, kapcsoló, akármi nézegethető, fogdosható. Emellett óriási, függőleges tájolású központi kijelző, és szintén digitális műszerfal látja el információval a vezetőt.

Hátul kisautóhoz képest határozottan komfortos méretű az élettér, két felnőtt ember kényelmesen elücsöröghet itt. A mindössze 10 kilogramm tömegű akkumulátort a padlóba, a csomagtartó alá suvasztották be, de egész ügyesen, mert a szintén ide száműzött pótkeréknek is jutott még annyi hely, hogy ne kelljen az undok gumijavító szettel bajlódni defekt esetén. A csomagtartó befogadóképessége kereken 300 literes, amit az 1/3-2/3 arányban dönthető háttámlák lehajtása után sík padlójú, nagyobb kiterjedésű csomagoknak is helyet kínáló térré lehet bővíteni. A magasan húzódó csomagtérajtó zavaró, de sok országban ennek jótékony hatása van a biztosítási költségekre.
Hibrid hajtásból kétféle is található a kínálatban, míg a hálózatról is tölthető, nagyobb akksis csomagot a Megane és a Captur kapta, addig a hagyományosnak nevezhető öntöltő változat a Clióba került.

A 140 lóerős rendszerteljesítményre képes E-TECH hibrid egy hagyományos, de kettős szívócső-befecskendezéssel, elektromos vízpumpával és súrlódáscsökkentő bevonattal ellátott, takarékosabbra faragott 1,6 literes szívó benzinmotorból és két darab villanymotorból, és az apró, 1,2 kWh kapacitású akkumulátorból áll.

A villanymotorok egyike – a nagyobb – főleg az autó mozgatását végzi, motorfék üzemben pedig az akkumulátorokat tölti, míg a kisebb a benzinmotor indításáért és az akkumulátor töltésért felel, de ezen kívül van még egy szuper képessége, összehangolja a benzinmotor és a váltó fordulatszámát váltásoknál.
Image
A körmös kapcsolású, különösen hatékony váltóban nincs kuplung és szinkrongyűrű sem, ezért egy-egy fokozat csak akkor kapcsolható, ha a fogaskerekek pontosan azonos fordulatszámmal forognak. A valódi fokozatokkal rendelkező duplakuplungos váltóban a villanymotoroknak kettő, míg a benzinmotornak négy fokozat jut, amivel akár tizenötféle hajtáskombinációt lehet összevariálni, de ebből csupán tizenkettő az, ami az autó mozgatására is alkalmas. Itt még nincs vége a különleges megoldásoknak, hiszen álló helyzetből csak elektromos hajtással indul az autó, 15 km/órás sebességig a benzinmotor nem kapcsolódik be a hajtásba, illetve a hátrameneti fokozat is csak elektromos lehet.

Izgalmas műszaki megoldásai ellenére a hibrid Renault Cliót sem nagyon más vezetni, mint egy automatikus váltós rokonát. A gyújtás, illetve motorindítás után itt nem is biztos, hogy bekapcsolódik a benzinmotor, hiszen elindulni úgyis csak elektromos hajtással tud a Clio, és a hátramenet is a villanymotor feladata. Ennek ellenére előfordulhat, hogy álló helyzetben, vagy lassú tempónál is berreg a benzinmotor, de ilyenkor csupán elektromos energiát termel, a hajtásba nem száll be. Nagy gázra viszont mindenki belehúz, közösen dolgoznak, hogy 9,9 másodperces, nem igazán lelkesítő gyorsulással átlépje a sebességmérő a 100 km/órás osztást.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/12/02/renault-clio-hibrid-teszt/