Image

Renault 5

hirdetés

Retroautóval kacsint a jövőbe a Renault

Villanyautóként tér vissza a Renault 5, a két és fél évtizeden át forgalmazott ikonikus kisautó, amely Japántól Észak-Amerikáig az egész világot meghódította.
Ha egy autót úgy neveznek, Le Car, azaz ’az autó’, az nem lehet akármilyen jármű. Nem is volt: a Renault R5, amelynek a márka észak-amerikai importőre adta a franciás csengésű becenevet, korának egyik legnépszerűbb kisautója volt. És bár 1972-től 1996-ig gyártották szerte a világon – Dél-Afrikától Iránig, Venezuelától Jugoszláviáig –, mindvégig versenyképes maradt. Ha utóda, a Clio nem vált volna saját jogán legalább akkora legendává, mint az R5, talán már korábban feltámasztotta volna Csipkerózsika-álmából a Renault. Most viszont különleges alkalom kínálkozott a nagy visszatérésre: a teljes körű megújulást hirdető, elektromos kompetenciájára minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektető Renault palettáján hamisítatlan „életmódmodellként” hirdetheti majd a márka értékeit.
Noha a régi-új Renault már január derekán bemutatkozott – egyelőre prototípusként –, jelen cikkünk írásakor még vajmi kevés konkrét információt adott róla közzé a gyár. Tudjuk, látjuk, hogy formáját és arányait hatalmas tisztelettel merítette a nagy (azaz épp hogy kicsi) elődtől, tervezői pedig még tovább is gondolták a részleteket: a kor legmenőbb stíluseleme, a ködlámpa ma nappali fényként szolgál; nem csak a fényszóró világít, hanem a márkalogó is; a motorházfedélen aszimmetrikusan elhelyezett rács pedig nem a levegő, hanem az elektronok bevezetésére szolgál: itt csatlakoztatható ugyanis a töltőkábel az autóhoz.
Merthogy a Renault 5 elektromos lesz, csakis elektromos, mégpedig vélhetően annak legfőbb gyakorlati előnyével, a teljesen sík padlóból és a helytakarékos hajtásláncelemekből adódó remek helykihasználással együtt. Ha a Renault a Zoe utódjának szánja az újkori R5-öst, nyert ügye van, hiszen egy rendkívül népszerű típust fog leváltani egy kultikus modellel. Ha nem, akkor sem rosszabb a helyzet: a karakteres, fiatalt és idősebbet egyformán sikeresen megszólító 5-ös várhatóan nem a Zoétól, hanem annak versenytársaitól fogja majd elcsábítani az ügyfeleket.
A találgatásokhoz persze jó volna ismerni a hajtáslánc paramétereit, ám a stílusos, világító fejtámaszok, a hatalmas head-up kijelző, a tetőlemez vászonborítása és az olyan, kívülállók számára nem is értelmezhető részletek, mint az aerodinamikailag optimalizált kontúrú hátsó lámpatest önmagukban is megállják a helyüket. A Renault elektromos kompetenciája a garancia arra, hogy teljesítmény és hatótávolság szempontjából egyaránt ütőképes ajánlatot dolgoztak ki a kortalan kisautóhoz. Az R5 ma még csak tanulmány, de kidolgozottságát látva – no meg az eredeti modell rajongótáborát ismerve – biztosra vehető, hogy egyike lesz annak a hét (vadonatúj és már ma is ismert) tisztán elektromos modellnek, amely 2025-re a Renault modellpalettáját erősíti.