Megvadul a legizgalmasabb Renault

Megvadul a legizgalmasabb Renault

hirdetés
Nem idézhető fel hitelesen a múlt, ha annak elhallgatjuk egy fejezetét. Renault ezért úgy döntött, hogy az R5 után annak egykori sportváltozatát is visszahozza.
Amikor a Renault két és fél éve bemutatta az R5 Turbo 3E E-Tech tanulmányautót, már lehetett tudni, hogy hamarosan visszatér az egykori R5, az 1970-es és ’80-as évek egyik meghatározó európai kisautója.

A legtöbben ezért nem is tulajdonítottak különösebb jelentőséget a szélsőségesen sportos koncepciójárműnek – rácsodálkoztunk persze, de aztán ment tovább az élet.

Az autógyártóknak megvan ugyanis az a rossz szokása, hogy egy-egy fontos modell előkészítésekor túlzásokba esnek, és látványos előtanulmányokkal olyan magas elvárásokat ébresztenek, amelyeket azután a szériamodell nem képes beváltani.
Annál nagyobb volt 2024 végén a meglepetés, hogy a Renault bejelentette: ténylegesen megépíti az 5 E-Tech sportváltozatát. Ráadásul nem holmi diszkrét, politikailag korrekt sportverzióról lesz szó, amely egy kicsit erősebb, egy kicsit látványosabb, de összességében nem kényelmetlenebb vagy célszerűtlenebb az alapmodellnél. Nem, a Renault konkrétan az egykori ralilegenda, az R5 Turbo harmadik generációját készül piacra dobni, ami a vad külsőnél is extrémebb technológiai tartalmat jelent.
A Renault 5 Turbo 3E két villanymotort kap ugyan, ám mindkettő a hátsó kerekeket fogja hajtani – ez egyben azt is jelenti, hogy kanyarban hajszálpontosan szabályozható lesz az erő elosztása a külső és a belső kerék között, azaz a R5 Turbo nagy sebességnél is precízen, kezesen irányítható marad. A pontos rendszerteljesítményről nem nyilatkozott a Renault, de oldalanként legalább 184 kW-tal, azaz 250 lóerővel számolhatunk. Ennek az embertelen teljesítménynek ráadásul viszonylag kis tömeget kell mozgatnia, hiszen erőtől duzzadó karosszérialemezei mind könnyű, de szilárd szénszálas kompozitokból készülnek.
Így már érthető, hogy a mérges törpének 3,5 másodperc is elegendő lesz, hogy álló helyzetből 100 km/órára gyorsítson. További részletek egyelőre nem állnak rendelkezésre, bár a rendkívül agresszív aerodinamikai csomag azt sejteti, hogy az R5 Turbo 3E képességeinek maximális kiaknázásához zárt körpályára lesz szükség. Az R5 Turbo 3E ráadásul még egy autótörténeti újdonsággal is büszkélkedhet: ez az első olyan modern személyautó, amelynek az érkezését egy dokumentumfilm-sorozatban jelentették be. A december közepétől megtekinthető sorozat arról mesél, hogy a Renault hogyan jött vissza az összeomlás széléről, és vált mindössze fél évtized alatt Európa iránymutató autógyártójává.


A kis-nagy példakép

Az eredeti Renault 5 Turbo (avagy R5 Turbo) az 1980-as évek első felében lépett színre, a márka B-csoportos rali versenyautójának közútra szelídített változataként. Az orrmotoros, elsőkerék-hajtású kisautóból középmotoros, hátsókerék-hajtású szörnyet építettek, amihez Bertone tervezett agresszív külsőt és futurisztikus utasteret. A versenyautó 210 lóereje helyett „csak” 160 jutott a civil modellbe, ám az alumínium panelekkel 900 kilóra könnyített, 366 centi hosszú autóban az is félelmetesnek bizonyult. 1983-tól az extravagáns sallangok nélkül, 10 százalékkal nehezebb kivitelben, de változatlan hajtáslánccal kínálták a modellt. Az R5 Turbo két generációjából összesen csaknem ötezer darabot épített a Renault.