renault-laguna

Két autó egyben a Renault Austral

hirdetés
A hamarosan megérkező Renault Austral egyik legizgalmasabb újdonsága a harmadik generációs összkerékkormányzási rendszer. Az évek óta fejlesztett technológia mára jobban segíti a manőverezést és a stabilitást.
Stabilitás vagy fordulékonyság: a hagyományos geometriájú futóművekkel ez a két jellemző többé-kevésbé kizárja egymást. A kisautók szűk körön fordulnak, ezért mozgékonyak, viszont nagy sebességnél izgágábbak. A felsőbb kategóriás járművek vezetőit nem terheli az utóbbi jelenség, autópályán is pihentetően stabilak, városban ellenben nehézkesen, nagy körön fordulnak.
A mérnökök régóta kísérleteztek olyan megoldásokkal, amelyek lehetővé tennék a kettő ötvözését: azaz hogy kis sebességnél pontosan és késlekedés nélkül tudjon irányt változtatni az autó, nagy tempónál viszont ne fenyegessen ideges viselkedéssel. A passzív hátsókerék-kormányzás ígéretes adottságokkal bírt ezen a téren: a kanyarodó jármű tömegének átterhelődésekor a hátsó kerekek egy előre meghatározott mértékben elfordultak. A mérnökök nyugodtan hangolhatták stabil egyenesfutásra a felfüggesztést, mert amikor kellett, a jármű kisebb sugarú körön fordult el (hiszen a hátsó kerék az elsőkkel ellentétes irányban kanyarodott), elejét véve az alulkormányzottságnak.

Ennél nagyságrendekkel többre képes egy aktív összkerékkormányzási rendszer, amely villanymotor segítségével fordítja el a hátsó kereket, mégpedig tetszőleges irányba. Ennek a rendszernek a japán autógyártók voltak az úttörői, és ennek megfelelően az ő sportautóikon mutatkozott be a technológia. Az európai tömegpiacon a Renault 2008-ban, a legelsők között mutatta be saját Active Drive rendszerét, amely egészen különleges menettulajdonságokkal ruházta fel a harmadik generációs Laguna nagy teljesítményű GT-kiviteleit.
A vezérlés a fejlett menetstabilizáló rendszerek (ESP) működését is támogató szenzoroktól (másodpercenként százszor) kapott jelek alapján döntötte el, hogy melyik irányba és milyen mértékben fordítsa el a hátsó kerekeket. 60 km/óránál nem nagyobb sebesség esetén az első kerekekkel ellentétes irányban, legfeljebb 3,5 fokkal tértek ki a hátsó kerekek. Ennek eredményeként 10%-kal csökkent a fordulókör átmérője: 12,05 méter helyett 10,8 méter is elegendő volt arra, hogy megforduljon az autó. Ez nagyságrendileg megfelelt a Renault Clio azonos értékének, márpedig a Clio nem egy, hanem két méretosztállyal kisebb autó! Ha ellenben 60 km/óránál gyorsabban haladt az autó, a hátsó kerekek legfeljebb 2°-kal fordultak el, ám immár az elsőkkel azonos irányban, ami kanyarban, sávváltáskor vagy – ami különösen fontos – vészhelyzeti kikerülő manőverek során stabilabbá tette az autót.
Az elméletben jól hangzó megoldást igazolta a gyakorlat, a korabeli tesztelőket lenyűgözte az Active Drive rendszer, a Renault pedig ahelyett, hogy babérjain pihenve bezsebelte volna az elismerést, visszatért a tervezőasztalhoz, hogy hozzálásson a még fejlettebb, második generációs technológia kifejlesztéséhez.

Ez a 2016-tól kínált, negyedik generációs Renault Mégane-ban debütált. Mivel kisebb, könnyebb és sportosabb modellről volt szó, a mérnökök megváltoztatták a paramétereket. A 4Control névre keresztelt rendszer 60 helyett 80 km/óra sebességnél váltotta a kormányzási irányt. Alatta 2,7°-kal fordultak el az elsőkkel ellentétes irányban a hátsók, felette mindössze 1°-kal, az elsőkkel azonos irányba. Az elv azonban ugyanaz volt: városban kezes és fordulékony volt az autó, országúton és autópályán ellenben stabil, nyugodt és magabiztos vezetési érzettel ajándékozta meg pilótáját.

Így jutottunk el a harmadik generációs rendszerig és a vadonatúj Renault Austral kompakt szabadidőjárműig. Ebben a méretosztályban abszolút ritkaságszámba megy ez a technológia, a Renault pedig ügyelt arra, hogy megfelelően magasra állítsa a mércét azok előtt, akik a jövőben esetleg követni szándékoznák. Ahogy az elnevezés is sejteti, a 4Control Advanced a második generációs rendszeren alapul, ám jelentős mértékben továbbfejlesztették.
A crossoverek jellemző használati körülményeihez, valamint a megváltozott közlekedési szokásokhoz igazodva a Renault minden eddiginél alacsonyabban, 50 km/óránál húzta meg az irányváltás határát. Ha ennél lassabban haladunk, az Austral akár 5°-kal fordítja ellentétes irányba a hátsó kerekeket; az eredmény pedig a Lagunáénál is kedvezőbb, 10,1 méteres fordulókör. Amint elhagyjuk a várost, a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányban mozdulnak ki, akár 1°-ban.

A megoldáshoz egy további futómű-vezérlési technológia társul: az Austral vezetője nem kevesebb mint 13 fokozatban szabályozhatja a három rendelkezésre álló üzemmód (takarékos, kényelmes, sportos) beállításait. A rendszer összehangoltan módosítja a fő komponensek paramétereit, a kormányerőtől kezdve a gázreakciókon át a menetstabilizáló rendszer működéséig.