Különös dolog a formatervezés. Legtöbbünknek fogalma sincs arról, hogyan működik, ugyanakkor felismerjük, ha valami nincs rendjén. Nem kell ahhoz tisztában lenni a tökéletes arányokra vonatkozó szabályokkal, hogy kellemetlen érzésünk legyen egy-egy rosszul megszerkesztett kompozíció láttán. Nem kell ismernünk a színhasználat mesterfogásait: anélkül is feltűnik, ha nyomasztóan vagy épp felszabadítóan hatnak ránk egyes tónusok. És persze fordítva is működik a dolog: a szemünk akkor is hosszasan elidőz egy minden szempontból tökéletes, kifejező, erőteljes dizájnon, ha fogalmunk sincs arról, pontosan mi is tetszik benne.
A dizájn – legalábbis a jó dizájn – ösztönös, így egy-egy közönségdíj, olvasói szavazás komoly eszmei értéket hordoz a formatervezők világában is. Egészen más jellegű elismerés azonban, ha a dicséret a szakmán belül fogalmazódik meg: ha nem átlagemberek, hanem a világ legkiválóbb formatervezői kiáltják ki győztesnek az adott munkát. Pontosan ez történt idén ősszel, amikor a Renault két tanulmányautója is jelentős szakmai elismerésben részesült.
A Renault 5 prototípust az autóipari formatervezők egyik legfontosabb online fóruma, a Car Design News (CDN) kiáltotta ki az év tanulmányautójának. A CDN idén nyolcadik alkalommal állította össze évértékelő jelentését, amelyben áttekintik a tárgyév márciusát megelőző tizenkét hónap során bemutatott újdonságokat, kielemzik az új trendeket és innovációkat és megválasztják az év leginkább említésre méltó sorozatgyártású modelljét, illetve tanulmányautóját. Az utóbbi titulus az idén a Renault 5 prototípusnak jutott: annak a koncepciójárműnek, amellyel egyik legfontosabb történelmi ikonját hozta vissza a köztudatba a Renault, és amelynek alapján hamarosan szériamodellként is újjászülethet az R5, a korszakalkotó kisautó, amelyből 1972 és 1996 között közel kilencmillió darabot gyártottak.
A Renault 5 prototípust az autóipari formatervezők egyik legfontosabb online fóruma, a Car Design News (CDN) kiáltotta ki az év tanulmányautójának. A CDN idén nyolcadik alkalommal állította össze évértékelő jelentését, amelyben áttekintik a tárgyév márciusát megelőző tizenkét hónap során bemutatott újdonságokat, kielemzik az új trendeket és innovációkat és megválasztják az év leginkább említésre méltó sorozatgyártású modelljét, illetve tanulmányautóját. Az utóbbi titulus az idén a Renault 5 prototípusnak jutott: annak a koncepciójárműnek, amellyel egyik legfontosabb történelmi ikonját hozta vissza a köztudatba a Renault, és amelynek alapján hamarosan szériamodellként is újjászülethet az R5, a korszakalkotó kisautó, amelyből 1972 és 1996 között közel kilencmillió darabot gyártottak.
Szintén komoly szakmai elismerésnek számít az idén harminchatodik alkalommal megrendezett Festival Automobile International nagydíja, amelyet az építészet, a divat, az ipari formatervezés és a kultúra világában tevékenykedő szakértők mellett a motorsport és a sajtó neves képviselőinek véleménye alapján ítélnek oda az év leglátványosabb, leginkább lenyűgöző alkotásainak.
Ezen a megmérettetésen a Renault Morphoz a legjobb kreatív élmény (Creativ’ Experience) díjban részesült, mint a leginnovatívabb tanulmányautó. Nem túlzás a kitüntető cím, hiszen a Morphoz valóban soha nem tapasztalat élményt kínál utasainak: az autó képes csökkenteni, illetve növelni saját tengelytávját, így alkalmazkodva környezetéhez és a tőle elvárt képességekhez. A Morphoz valódi kettő-az-egyben jármű, amely városban fordulékony és könnyen parkolható, hosszú távú utazásokon pedig rengeteg hellyel, kényelmes rugózással és fokozott stabilitással kényezteti utasait.
Ha széthúzható autója nincs is a Renault-nak, kreatív annál több. A buszlimuzin fogalmát a 21. századra újraértelmező Renault Grand Scenictől kezdve a kategóriateremtő Renault Captur-ön át a Renault Zoéig, amely annak idején jóformán egymaga honosította meg és tette népszerűvé a villanyautózást Európában, tele van olyan típusokkal a márka palettája, amelyeket ugyanazok az értékek ihlettek – és ugyanazok a tehetséges álmodók terveztek –, mint a Renault Morphoz és Renault 5 tanulmányokat.