renault-hangok

A Renault mindig jól hangzik

hirdetés
Mint egyik elsődleges érzékszervünk, a fül rengeteg információt közvetít a külvilágról. Ezek egy része tényszerű, más részük érzelmi jellegű; utóbbiak között vannak olyanok, amelyek ösztönösen, szervezetünkre gyakorolt hatásuknál fogva alkalmasak egy bizonyos közérzet kiváltására, másokhoz tapasztalati úton vagy aktív tanulás révén társítunk emóciókat. Akárhogy is, többségünk számára a hangok életünk természetes velejárói, és bele sem gondolunk, hogyan születnek. Cikkünk nem a természeti világ zörejeiről, dallamairól szól, bár egy autó esetében ezekkel is számolniuk kell a tervezőknek, hanem azokkal a hanghullámokról, amelyeket maga a jármű ad ki – akár működése elkerülhetetlen velejárójaként, akár valamilyen cél elérése érdekében.
Az autóiparban hosszú évtizedeken át az előbbiek – a kipufogó hangja, a motor szívászaja, a szél süvítése vagy akár az ajtók becsapódása – voltak az előtérben. Ezeket az ember csak bizonyos határok között képes befolyásolni, hiszen forrásuk valamilyen vegyi vagy fizikai jelenség, kézzel fogható esemény. Egészen más a helyzet a modern digitális világban, ahol a parancsok elektronikus impulzusok formájában érkeznek és úgy is haladnak tovább. Ezeket a folyamatokat eredendően nem kíséri hang, még egy elektromos relé kattanása sem. Az ember számára azonban a teljes zajtalanság természetellenes, nyugtalanító, ráadásul megfosztja őt egyik legfontosabb tájékozódási csatornájától.
A Renault formatervezési központjában ezért ma már hangmérnökök, zeneszerzők dolgoznak azon, hogy pótolják a hiányzó neszeket. Ezek három csoportba sorolhatók: vannak a figyelmeztető hangok, amelyek a fagypont alatti külső hőmérsékletre, a be nem kötött biztonsági övre vagy az irányjelző működésére emlékeztetik a vezetőt; vannak a vezetéstámogató funkciók hangjai, a tolatóradartól a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerig, és végezetül a kezelőfelület visszajelző hangjai, azaz az érintőképernyőn végrehajtott folyamatokról adott visszajelzések. (Van egy negyedik hangcsoport is, amely azonban a járműveknek csak egy megszabott, bár egyre népesebb alcsoportját érinti.) Ezek a hangok tájékoztatnak, megerősítenek, figyelmeztetnek és riasztanak, és soha kétség sem merülhet fel azzal kapcsolatban, hogy egy adott hang ezek közül mire szolgál, hiszen az autóvezetésben nincs helye a találgatásnak, késlekedésnek.
A fent felsorolt funkciókhoz tetszőleges hangokat hozzá lehetne rendelni, a Renault azonban felállított egy hangzásstratégiát: egyrészt, hogy a vezetőt ne zavarja össze a hangok sokfélesége, hogy az egyik hangjelzés ne nyomhassa el a másikat, másrészt, hogy a következetesen alkalmazott újautó-illathoz, a kárpitanyagok színvilágához vagy bizonyos stíluselemekhez hasonlóan kialakulhasson egy márkaazonosság: hogy egy új autóba „belehallgatva” azonnal megállapíthassuk, hogy Renault-ban ülünk-e vagy sem. „Olyan hangzásra törekszünk, amely azon túl, hogy egyértelmű jelentést hordoz, magán viseli a Renault márka legfontosabb ismertetőjegyeit, azaz gondoskodó, pozitív és élményekkel teli” – avat be a feladat rendkívüliségébe William Rodriguez élménymenedzser.
A Renault hangspecialistái egy különlegesen összeválogatott zörejadatbankból dolgoznak. Kiindulási pontként a természet hangjait vették alapul, amelyeket aztán stilizálnak, áthangolnak, torzítanak és kombinálnak. Ezt követően fogyasztói tesztcsoport ellenőrzi, hogy a hangok a kívánt hatást váltják-e ki, és ha nem, további módosításokat eszközölnek, egészen addig, amíg mindenki elégedett nem lesz a végeredménnyel. A hangmérnökök a Renault többi részlegével, így a fejlesztéssel, a gyártással és a marketinggel és szorosan együttműködnek.

A fent leírt, hosszú folyamat régóta zajlik a Renault-nál, és lassan a végéhez közeledik. A végeredményt a 2022-ben érkező új modellek, mindenekelőtt a tisztán elektromos Mégane E-Tech Electric fedélzetén tapasztalhatják meg elsőként az ügyfelek. Az új generációs Mégane esetében arra a bizonyos negyedik hangcsoportra is figyelmet kellett fordítani: ez pedig a villanyautók hangja.
A felvetés paradox, hiszen a zajtalanság épp az elektromos közlekedés egyik legfontosabb erénye. Csakhogy az autó, amelyet nem hallunk közeledni, komoly veszélyforrás is lehet, ezért a Renault elektromos autóinak érkezését speciálisan megkomponált hang jelzi. Mára jogszabályok írják ezt elő Európában, a Renault azonban már egy évtizede egyedi hangzással vértezte fel első modern villanyautóját, a Zoét. Ez a hang nem lehet ijesztő, de nem is olvadhat be harmonikusan a környezetbe. A gyalogosok számára legyen biztonságos távolból hallható, de ne zavarja az autó utasait. Az sem jó, ha monoton, ugyanakkor fontos, hogy azonosítható, felismerhető és főleg megismételhető legyen, mert így hozzájárul a Renault-k egységes hangzási stratégiájához.
Komoly zeneszerzői, zenepszichológiai szaktudásra van szükség, hogy egy autó megfeleljen mindezeknek a feltételeknek. Amíg a gyalogosok, kerékpárosok biztonságos távolságban vannak – ezt egy modern jármű radarjai, kamerái segítségével könnyen meg tudja állapítani –, addig úgy jó, ha kellemes, megnyugtató a hanghatás. Amint azonban valaki az autó elé lép, és ütközés veszélye fenyeget, a hang megváltoztatásával egyetlen pillanat alatt kellemetlen, feszült közérzet váltható ki – pontosan úgy, mint egy zeneműben –, az autó így gyakorlatilag tudat alatt hívja fel a gyalogos figyelmét a veszélyhelyzetre.
„Az az álmom, hogy a Renault elektromos járműveinek karakteres hangzásvilága ugyanolyan érzelmi hatást váltson ki a jövőben, mint egy tökéletes parfüm: azonnal felismerhető, mégis harmonizál a környezetével, és összességében kellemesebbé teszi azt” – foglalja össze küldetését Laurent Worms zeneszerző, a Mégane E-Tech Electric hangvarázslója. Munkájának eredményét már 2022 első negyedévében személyesen is megismerhetjük: ekkor kezdődik meg ugyanis az innovatív elektromos modell európai forgalmazása.

A Renault Mégane E-Tech Electric a dolgok jelenlegi állása szerint 130 és 218 lóerős kivitelben lesz elérhető. Speciális akkumulátorcsomagja nem csak helytakarékos, de nagy kapacitású is, így kiviteltől függően akár 470 kilométer megtételét engedélyezi egy huzamban. A kívül kompakt, belül hatalmas autó nem csak emissziómentes hajtásláncával kíméli környezetét: gyártásánál jelentős arányban használtak újrahasznosított anyagokat, élettartama végén pedig maga az autó 95 százalékban újrahasznosítható lesz.