Teszt: MG HS Luxury automata

Teszt: MG HS Luxury automata

hirdetés

Mit tud egy kínai szabadidő-autó benzinmotorral?

Milliókkal alávág a konkurenciának az MG HS. Hol a trükk, hogy csinálják?
Ezen gondolkodtunk az 1,5 literes benzines SUV vezetése közben. Régi-új márka az MG.
A brit gyökerű céget eltűnése után a kínai SAIC Motor konszern támasztotta fel, és érkezett meg megújulva nemrég Európába, köztük hazánkba is.

Villanyautókkal hangosak, de hagyományos típusoknak sincsenek híján. A márka több modelljével is találkozhatunk a CarNet kínálatában.

Ilyen a HS is, mely itthon az újdonság erejével hatott, amikor megérkezett 1-2 éve, de valójában 2018-as modellről van szó. Ebből a szemszögből nézve már egyáltalán nem meglepő, miért frissítették fel ilyen gyorsan. Kipróbáltuk a megújult modellt.

Klasszikus szabadidő-autó

A 4610 mm hosszú, 1876 mm széles és 1685 mm magas autó nem akarja külsejével megváltani a világot. Hagyományos bakancsforma, az elegánsabb, visszafogottabb vonalakkal. A szegmensre jellemző arányokkal és megoldásokkal dolgoztak a tervezők, legyen szó akár a 145 mm-es hasmagasságról, akár a küszöbtakarásról és a fényezetlen műanyag részekről a kocsi alsó peremén vagy épp a krómozott díszítőelemekről.

Két dolog így is magával ragadja a tekintetet, ha az MG HS-re nézünk. Az egyik a frontrész, rajta a trapéz alakú hűtőmaszkkal. Ez a ráncfelvarrás során alakult ilyenné, leváltva a gyémántmintás, a LED-fényszórókkal vizuálisan összekötött hűtőrácsot.
Az új arc elegánsabb, főleg feketében: a hűtőmaszkot körbeölelő műanyagpalást lehet a fényezéstől eltérő szürke színű is. Kicsit átszabták a LED-fényszórókat is, szűkebbre húzott, szigorúbb szemeket kapott a HS. Ezek az átalakítások hátul is megtörténtek: a lámpatest mérete és alakja nem változott, mégis újak a fények. Hangsúlyosabbak a kipufogóvégek is, a krómölelésekben igazi nyílások találhatóak.

A másik magával ragadó pont a Luxury felszereltségi szinthez járó 18 colos, gyémántcsiszolású ötküllős felni. Légiesen könnyűnek tűnik az egész, szinte teljesen átlátni rajta, a fékrendszer minden részlete megnézhető.

Életre tervezett belsővel

Már az ajtónyitás pillanatában jó érzések fogják el az embert a beltér kapcsán, az első kép abszolút pozitív. A tesztelt modellben ugyan dominált a fekete borítás, de az anyagok és varrások játéka a nyitható panorámatetőnek köszönhető világossággal együtt hívogató közeggé tették a teret.
Az ajtók tökéletes átvezetést nyújtanak a külső és a belső között, a varrás mintája a hűtőmaszk íves bordáira emlékeztet. Figyelmünket hamar elterelik a bőrborítású, Alcantara-betétes fűthető sportülések. Inkább kényelmesek, mint kemények, de jó oldaltartásúak, elektromos mozgatási lehetőséggel, manuális állítású deréktámasszal.

Jó rámarkolni az alul lapított, krómbetétet is kapó bőrkormányra, fizikai gombjai pedig nem egy síkban vannak, így vakon, csak az utat figyelve is kezelhető a rádió, vagy épp lapozhatunk a digitális műszerfal menüi között. 12,3 colos a vezető előtti kijelző, a középső érintőképernyő 10,1 colos.

Képük szép, átlagos válaszidőkkel reagál, és zökkenőmentesen kezeli kábelen keresztül az Android Autót és az Apple Carplayt.
A Luxury felszereltségű HS-ek a szóló tolatókamera helyett 360 fokos rendszert kapnak, mely a kocsi külsején lévő négy kamera képéből állítja össze a mindent lefedő képet. Sajnos a minősége nem az igazi, ezt talán egy szoftverfrissítés orvosolná.

Jár viszont az óriási piros pont az MG-nek az első és hátsó radarokért, melyek nem csak sípolással jelzik, hogy közeledünk valamihez, hanem konkrétan ki is írják a távolságot, milyen messze van az érzékelt akadály.
A csatlakozókat ízlésesen elrejtették egy szálcsiszolt alumíniumot idéző fedél alá a fokozatválasztó kar előtt. Felette található egy gombsor, amelynek tagjai főként a kétzónás klímához tartoznak. Ezek nyomkodásával nem tudjuk teljeskörűen befolyásolni az érkező levegő milyenségét, hanem megjelenik a kijelzőn a klímapanel, ahol lehetőség nyílik a részletek beállítására.

Hideg levegő fújatásával a könyöklő alatti rekesz tartalmát is hűthetjük, nyári napokon italaink is kellemesebb hőmérsékletűek maradhatnak.
A beltér hangulatára este, a külső fényforrások nélkül sem lehet panasz: hangulatvilágítás gondoskodik némi fényről, melyet a felhasználó állíthat be. 64 színből lehet választani, a fényerő tíz fokozatban állítható, és kérhető állandó, illetve pulzáló világítás.

Helykínálatban is remekel a 2720 mm tengelytávú MG HS: még a fejteret hagyományosan szűkítő panorámatető mellett is marad elég hely, nem beszélve a lábtérről, mely kis túlzással tánctér méretű volt a 178 cm-es sofőrre beállított ülés mögött.
Minden ajtóban található ajtózseb, az elsőkben állítva egy nagyobb kulacs is eltér az egyéb apróságok mellett. A könyöklő rekesze előtt pohártartók is rendelkezésre állnak, illetve ott van még a kesztyűtartó a többi motyónak.

A csomagtérajtó elektromos mozgatású, a menürendszerből egyszerűen állítható az is, meddig emelkedjen az ajtó, így szűkebb mélygarázsban sem lesz gond, vagy ha alacsonyabb sofőr használja az autót.

Nyitása után 448 liter raktérrel gazdálkodhatunk, de a padló alatt ott van még a rekesz a teljes értékű pótkeréknek is. A hátsó üléssor lehajtásával 1454 literre nő a tér, szinte teljesen sík padlóval.

Hagyományos motorral

Magyarországon egyféle motorral kapható az MG HS, legalábbis ezen a néven. Az első kerekeket hajtó turbós négyhengeres teljesítménye 162 LE, csúcsnyomatéka 250 Nm, 9,9 másodperc alatt repíti álló helyzetből 100 km/óráig az autót. A HS végsebessége 190 km/óra.
Az erőforráshoz hatsebességes kézi- vagy hétsebességes, dupla kuplungos automata váltó társulhat, a tesztautóban utóbbi dolgozott. Ugyanebbe az autóba kerülhet konnektoros hibrid erőforrás is 258 LE rendszerteljesítménnyel, de ezt nálunk már külön modellként, EHS-ként érdemes keresni az MG-szalonokban, így a CarNetnél is.

Felszereltségi szinttől függetlenül minden autó megkap minden biztonsági és vezetéstámogató rendszert, ez több mint egy tucat tételt jelent. Szerepel köztük az adaptív sebességtartó automatika, az intelligens távolságifényszóró-asszisztens, az aktív vészfékező, a forgalmidugó-asszisztens, de felismeri a táblákat, tartja a sávot és hátul figyeli a keresztirányú forgalmat is.

Gombnyomásra indul a motor, gyorsan életre kel minden rendszer, szinte azonnal várja az autó, merre induljunk.
Ezt a gyorsaságot a váltó működésénél nem kapjuk meg: hiába dupla kuplungos, amikor dinamikusabban közlekednénk vele, arra nem vevő az MG. Részmegoldást a váltó sportmódja jelenthet: ekkor magasabb fordulatszám-tartományban dolgozik a motor, de nem lehet belenyúlni abba, mikor kapcsoljon a rendszer. A stop-start rendszert is érdemes kikapcsolva tartani azoknak, akik elsőként rajtolnának el a piros lámpáknál.

Ezek a tények erősen arra ösztökélik az embert, hogy mindig kulturáltan, finoman és megfontoltan vezessen. Vadulásnak itt nemigen akad hely, ehhez igazodik minden az MG HS-ben. Kiszámítható gázadagolással szépen gyorsul, halad az autó, a szélzaj sem jelentős és a motor sem hangos.
Hétfokozatú váltójának köszönhetően a fordulatszámok nem szöknek magasra: 50-es tempónál 1500 körül forog a főtengely, 90-nél 1800-at jelez a fordulatszámmérő, de autópályán is megáll 2600-nál a jelző, ha hagyományos üzemmódban hagyjuk a váltót.

A HS futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul multilink kialakítású, ami jó alapot adhat a kulturált működéshez.
Elsősorban kényelemre kihegyezett a felfüggesztés, amely jól jöhet a hétköznapokon, a sportos vezetésben kevésbé partner, egyes úthibák is kifognak rajta, lassításra késztetik a rezgések a sofőrt.

A kormány nem ad túl sok visszajelzést, bár ennél a szegmensnél nem is jellemző ez. Fontosabb a jó kezelhetőség, amit meg is ad a HS, ha pedig bizonytalanok vagyunk, extra segítséget is nyújt: szűkebb kanyarokban bekapcsol az ívbelső kamera, a képen pedig láthatjuk, mennyire kerülünk közel a padkához.

Erősen érzékelhető a fogyasztásbeli különbség a felhasználástól függően: városban 9 litert is elfogyaszt az MG HS 100 kilométeren, míg országúton beérte 6,8 literrel is a teszt során. A tesztidőszak átlaga 8,4 liter lett 100 kilométerre vetítve, de a városi kilométerek többségben voltak.
Átlátható az MG HS árazása, nincsenek hatalmas összegű külön extracsomagok. 10,59 millió forintról indul az árlista, de 600 ezer forintos kedvezmény is elérhető, így pont benéz 10 millió alá az indulóár. Ez a kézi váltós ára, az automata listaára 11,15 millió forint kedvezmény nélkül.

A Comfort felszereltség nem sokkal marad el a Luxurytól, a panorámatető, az elektromos mozgatású csomagtérajtó és a sportülések jelentik a fő különbséget.
A Luxury kivitel manuális verziója 11,35 millió forint, automata váltóval 12 millió forint. Erre jöhet még rá a metálfény 200 ezres felára, illetve az exkluzív bőrkárpit vörös vagy kék-fehér színekben, 150 ezer forintért. Tesztautónk ára így 12,2 millió forint. A piacon körbenézve hasonlóan felszerelt modelleket egyetlen versenytárs sem kínál ilyen áron.

A CarNet kínálatában szintén elérhető Mazda CX-5 13,145 millió forintról indul, a Toyota RAV4 13,42 milliótól szerezhető meg, a Ford Kuga pedig 13,61 millióról startol. Tény, hogy ezen autók csomagtere 40-80 literrel nagyobb, de az említett összegek csak indulóárak a felsorolt modelleknél.

Hol a trükk, hogy csinálják? Ezt a kérdést tettük fel tesztünk elején, ismerve, mennyivel olcsóbb az MG HS, mint a riválisok.
Nos, a titkot teljes bizonyossággal nem tudjuk megmondani. Futóműve némi kompromisszumot kíván, ha ezzel megbékélünk, kapunk egy városi és városon kívüli használatra egyaránt remek autót, mellyel elöl és hátul is kényelmesen utazhatunk. A barátságos külső mellé szép belsőnek is örülhetünk.

A látottak és tapasztaltak tényleg nem indokolják azt, hogy ennyivel olcsóbb legyen a kínai szabadidő-autó, mint riválisai. Ennek végső soron a vásárlók örülhetnek, akik kaphatnak egy akár tízmillió forintnál is olcsóbb, tágas új autót, hét év garanciával.