MG4 - A jövő elektromos népautója

MG4 - A jövő elektromos népautója

hirdetés
Meglepett tekintetek követik, kérdező autósok veszik körbe az élénk kék színű MG4-est, ami még messze nem szerves része a hazai utcaképnek, de a márka abszolút célja, hogy ez megváltozzon.
Kicsivel több mint egy éve van MG márka a hazai piacon, de már eladtak kétezer autót. Bár az érdeklődök java, nyolcvan százaléka a benzines modellek mellett döntött, a villanyautók terén is vannak erős ajánlatai a kínai kézben lévő autógyárnak.

A márkajelet nem kell bemutatni az autórajongóknak, nagy múltra tekint vissza az eredetileg angol MG, amely 2006-ban került kínai tulajdonba. A SAIC által teljesen új felfogásban felélesztett, tömegmodellekre épülő új MG 2011-ben mutatta be az első, már saját autóját, amit aztán több másik is követett.

Az MG követi a trendeket: a kínálatból a ZS és a HS jelzésű modell szabadidő-autó, az MG4 egy kisebb méretű kompakt, kizárólag villanymotorral, két teljesítményszinttel, meglepően tágas beltérrel.

Színével kelt feltűnést


Külső méretei alapján a Volkswagen ID.3-hoz (4261 mm) áll a legközelebb: 4287 milliméter hosszú, 1836 mm széles és 1504 mm magas, tengelytávja 2705 mm. Mivel kifejezetten villanyautókra szabott saját moduláris platform adja az alapjait, a modern elektromos autókra jellemző arányokkal rendelkezik a modell. Az orr viszonylag rövid, nyújtott A oszloppal kapcsolódik hozzá a tető. Nem kell hely a belső égésű motornak, az elektromos motor pedig a hátsó tengelynél található.
A frontrész a gigantikus hűtőrácsok korában meglepően alacsony, szinte hegyesen lapos, sportos.  Krómozott rácsozat helyett csak a nagy méretű MG márkajel ül középen, a két fényszóró pedig a tagolt, hullámos, kettéválasztott darabok mellett ma már konzervatív ezzel a klasszikus nyújtott háromszögformával. Vannak persze kamulégbeömlők, míg a hajtásnak szükséges levegő pedig alul, a rendszer által  zárható nyíláson jut el rendeltetési helyére.
Az oldalnézetnek a felfelé ívelt fekete műanyag dekorbetéttel és az izmosan domborodó övvonallal adtak némi dinamikát, de meglepő módon a farrész hoz igazán érdekes megoldásokat. Szinte már kötelezően feketére maszkolták az egész C oszlopot, így a vaskos lemez látványa helyett mintha lebegne a tető, melynek végére légterelő került. A két kicsúcsosodó féklámpa kifejezetten látványos. Méretes műanyag búra mögött ülnek, és tulajdonképpen egy fénycsokorról van szó, ami végigfut az egész csomagtartón, kiegészítve pár geometriai formával. Mutatós, kár, hogy a nagy felületű műanyag két kör gépi mosás után már menthetetlenül karcos lesz.

Komor, de jól használható beltér


4,2 méteren sok gyártónak sikerült már bunkerszerű autót építenie, szűk kabinnal. Az MG4 ennek az ellentéte, szerencsére kihasználták a villanyautós platform előnyeit. Nincs kardánalagút, szinte teljesen lapos a padló, bőven van lábtér, és a fejnek is van hely, akár elöl, akár a második sorban foglalunk helyet. Hátul inkább a magas padló (vagy az alacsony ülőlap, nézőpont kérdése) zavaró, így hosszú úton nincs kényelmes alátámasztása a lábaknak. De a könnyű beszállás és a jó kilátás kárpótol, elöl pedig egészen egyedi az MG4 kialakítása.

Sallangmentes, alapvetően fekete, de mégsem rideg, feldobja a középen végigfutó, szellőzőket magába integráló fényes felületű sáv, valamint az irányválasztó tárcsa "ugródeszkája" középen. Hatszög alakú kormánya alul-felül lapított, a hangulat pedig a Tesla-féle puritánnál egy fokkal hagyományosabb. Vagyis vannak gombok, bajuszkapcsolók, nem kell minden funkciót a képernyőről vezérelni.
Ez megkönnyíti a használatot, a 10,25 colos központi kijelző alatt hét nagy méretű gombbal érhetjük a leggyakoribb funkciókat, a kormányon pedig két programozható gomb áll rendelkezésre, melyekre azt telepítünk, amit csak akarunk.
A kormány mögött a minimalizmus jegyében egy kisebb, 7 colos kijelzőt találunk műszeregységként. Ez bizonyítja, hogy tényleg nem a méret a lényeg, a felbontása megfelelő, és minden információt átad, ami a vezetéshez szükséges. A minimalista beltérrel ellentétben a fedélzeti rendszer menüje elég részletes, több fontos funkció elérése almenükben lehetséges csak, de bőséges beállítási lehetőséget kapunk a vezetéssegítő rendszerekkel, töltéssel kapcsolatban is. Mobilos kapcsolat csak vezetékkel lehetséges, Android Auto/Apple Carplay-alkalmazásokat így lehet életre kelteni.

Az MG4 vérbeli elektromos népautónak készül, ami az anyaghasználaton is tetten érhető. Alapvetően kemény műanyagokból épül fel a beltér, de pozitív a műszerfal puha borítása, és az összeszerelés minősége sem ad okot a kritikára. Egyszerű ülései hozzák a kategória szintjét, nem kényelmetlenek, de nem is igazán hangsúlyosak, az ülőlap lehetne hosszabb, és adhatna jobb alátámasztást a comboknak.
Villanyautós "gördeszka"-platformja nagy lapos területet adott a tervezőknek a beltér kialakításához, és ez látszik a praktikus részleteken. A középkonzol nem emelkedik falként a két első utas közé, a padlón két pohártartót és zárható rekeszt találunk. Ugyanakkor hiába telefontartó is egyben az irányválasztó tárcsa platformja, a gumírozott felület ellenére padlógázra elrepül innen a készülék. Tisztes méretű a kesztyűtartó, és a könyöklőbe is pakolhatunk. A töltés történhet hagyományos, illetve USB-C csatlakozóról, és van egy 12 voltos aljzat is.
Az MG4 farában a kategória átlagát hozó csomagteret találunk 363 literrel (BYD Dolphin - 345 liter, Volkswagen ID3 - 385 liter). Padlója két szintre rögzíthető, így van lakhelye a töltőkábeleknek, és sík rakodóteret kapunk. Mivel az ajtónyílás elég nagy, a 60:40 arányban dönthető ülésekkel 1117 literes tér várja a nagyobb vásárlásokat. A dedikált villanyautós platform egyik praktikus eleme lehetne a frontrészben kialakított tároló (frunk), de az MG4 nem kapott ilyet, az orrát felnyitva csak a technika elemeit találjuk.

Két szinten szinte minden


A magyar piacon jelenleg két verzió érhető el az MG4-ből: a hátsó kereket hajtó villanymotor 170-204 lóerős kivitelben kérhető, az akkumulátor mérete pedig ezekhez igazodik. A gyengébb kivitelhez a kisebb, 51 kWh-s LiFePo4 akkumulátor érhető el, az erősebb pedig a nagyobb, 64 kWh-s (61,7 kWh nettó, felhasználható kapacitás) már lítiumion-telepet kapja. A két akkumulátor között tömegben is van különbség, a kisebb 280, a nagyobb 355 kilogramm.

A lítium-vasszulfát akkumulátor energiasűrűsége alacsonyabb, de cserébe biztonságosabb és tartósabb, több töltési ciklust visel el, és a lemerítést is károsodás nélkül kibírja, a liítiumion viszont gyorsabban tölthető. A kisebb maximum 117, a nagyobb 135 kW-os teljesítménnyel tölthető egyenárammal, a fedélzeti töltők esetén 6,6 kW áll szemben a nagyobb akkumulátor 11 kW-os értékével.
A hatótávok között száz kilométernyi különbséget ad meg a gyártó, az MG ígérete szerint a kisebb 350, míg a nagyobb 450 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel ideális körülmények között. A villanymotor csúcsnyomatéka azonos, mindkét kivitelnél 250 Nm. Érdekes módon a gyengébb verzió gyorsul hajszálnyival jobban, ennek 7,7 másodperc a 0-100 km/órás spintideje, a nagyobb akkuval a nehezebb verzió 7,9 mp-et tud. A végsebesség mindkét esetben 160 km/óra.

Bőven elég 204 lóerő


A modern villanyautók világát hozza az MG4 vezetés közben. A bejutás történhet akár mobiltelefonnal: a gyári applikációt telepítve digitális kulcsként használhatjuk a készüléket. Igaz, ezt menüből kell aktiválni, így inkább vészmegoldás, mintsem valódi kulcs nélküli indítás, de a lehetőség adott, vélhetően jön majd a fejlettebb verzió is. Beülve csak a fékpedált kell lenyomni, majd a menetválasztó tárcsát a jó öreg P-R-N-D állások között forgatva – R: hátramenet, D: előremenet – kiválasztani, merre szeretnénk indulni. A rendszer így magától éled fel, bár ez a folyamat eltart pár másodpercig, a "Ready" felirat megjelenéséig.
Az autó 50-50 százalékos súlyelosztása és a hátsókerék-hajtás ad némi egyedi árnyalatot a volán mögött töltött időnek. Az erőleadás élénk, dinamikus már Normal üzemmódban is, Sport állásban pedig tényleg sportosnak érződik az MG4 gyorsulása. Futóműve inkább komfortosan puha, ami jól jön a hazai gyatra utakon. A kormányzási érzet is lágy, kevés visszajelzést ad a sofőrnek. A 204 lóerő a hideg, nedves aszfalton néha még soknak is érződik, elég egy negyedgáz, hogy villogva avatkozzon be a menetstabilizáló, és egy kikanyarodásnál is számíthatunk a kevesebb tapadást találó kerék elpörgésére.

Ezzel együtt lehet élni, sőt érdekes karaktert ad a kocsinak, de a hétköznapokra tökéletesen elég lehet a 170 lóerős kivitel.
Városban jól manőverezjető a 4,28 méteres autó, rövid túlnyúlásai könynen kezelhetővé teszik. A 10,7 méteres fordulókörrel a legtöbb városi helyzet könnyen megoldható, előre a kilátás is jó. Hátrafelé már korlátozott a látótér a vaskos C oszlop és a döntött hátsó szélvédő miatt, ami orvosolható – a tesztautó konfigurációjában nem szereplő, de elérhető – 360 fokos felülnézeti képet adó kamerarendszerrel.

Országúton a hirtelen jelentkező nyomaték és a fordulékonyság, agilitás szembetűnő, ami a komfortosra hangolt, úthibákat jól semlegesítő futóművel együtt érdekes egyveleget ad. Óvatosabb gázpedál-kezeléssel orrtolós, alulkormányzott, Sport módban, bátrabban adagolva az erőt viszont mókás autó az MG4. Jellemzőit, akár egy PC-szimulátorban, a menüből finomhangolhatjuk, és tényleg sokat változik a karakter, ahogy az öt vezetési mód között váltogatunk.
Minderre jön még a regeneratív fékezés erejének beállítása, amellyel akár egypedálos üzemmódot is elérhetünk, a fékpedál érintése nélkül vezethető az autó. Komoly befolyással vannak a vezetési élményre a biztonsági alrendszerek, amelyekből akad bőven: automata vészfékező rendszer, adaptív sebeségtartó automatika, sávváltásra figyelmeztetés, vészhelyzeti sávtartó rendszer, holttérfigyelő rendszer, hátsó ütközésre figyelmeztető rendszer is lehet a kocsiban.
A vészhelyzeti sávtartó néha igazán goromba tanító módjára nyúl bele hirtelen a kormányzásba, ha úgy érzi, tilosban járunk.

Szerencsére az adaptív tempomat jól teszi a dolgát, ráadásul mutatja a műszerfalon, hogy milyen járműveket lát előttünk, illetve mellettünk a jobb oldali sávban. Ezt figyelve azért érdekes, hogy gyalogosból lehet motoros is, és a parkoló autókat is beveszi néha a forgalomba. Ezért jó, hogy a modern autóknál az ilyen rendszerek utólag szoftverfrissítéssel fejleszthetőek.

Autópályán kényelmesen felvett 130 km/órás tempóval a tökéletes átlagautó élményét adja az MG4, van szélzaj, de nem túl zavaró, a kormányzás elég könnyű, de ezen lehet segíteni a megfelelően konfigurált egyedi vezetési móddal.
Minderre jön még a regeneratív fékezés erejének beállítása, amellyel akár egypedálos üzemmódot is elérhetünk, a fékpedál érintése nélkül vezethető az autó. Komoly befolyással vannak a vezetési élményre a biztonsági alrendszerek, amelyekből akad bőven: automata vészfékező rendszer, adaptív sebeségtartó automatika, sávváltásra figyelmeztetés, vészhelyzeti sávtartó rendszer, holttérfigyelő rendszer, hátsó ütközésre figyelmeztető rendszer is lehet a kocsiban.
Megfelelő infrastruktúra mellett gyerekjáték a töltés, az autó gyári applikációjával is ellenőrizhető, részletesen követhető a folyamat, aminek maximumot is beállíthatunk amolyan akkumulátorvédő funkcióval: ha akarjuk, csak az akkumulátor kapacitásának 80 százalékáig engedi a töltést az elektronika. Ha találunk egy villámtöltőt, ami képes 135 kW-ot leadni, akkor a gyártó ígérete szerint 10-ről 80%-ra 35 perc is elég. 11 kW-os fedélzeti töltővel nagyjából hat óra alatt tölthető fel a nagyobb akkupakk.

Hatótávpara már hírből sincs ezeknél az autóknál, még zord időben, autópályán 110-120 km/órás tempóval használva sem ment a fogyasztás 20-21 kWh/100 km fölé, tehát így is könnyedén megtehetünk 300 kilométert egy töltéssel.

Országúton, városban 16-17 kWh/100 km körül alakult a fogyasztás, így tényleg elérhető akár a 400 kilométeres hatótáv is, de nyáron, jó időben az MG által meghatározott 450 kilométer sem lehetetlen.

Ára az igazi ásza


Bár van belőle még komolyabb felszereltség, dupla motoros sportos kivitel, még nagyobb, 77 kWh-s akkumulátor, a hazai piacon csak két verzió létezik. A 12 899 000 forinttól elérhető Family változat, valamint a 14 399 000 forintos Comfort.

A Family változat a kisebb teljesítményű motorral és a kisebb akksival érkezik, a Comfort viszont mindenből a nagyobbat kapja. Felszereltségük viszont azonos, minden extra (tolatóradar, automata klíma, elektromos ablak, színezett üvegek) ott van a két verzióban, a Comfort előnye a 17 colos kerékszett, valamint a kormánybőrözés.
A mai mezőnyben a 13-14 milliós árral erős ajánlat az MG4, ekkora teljesítményt és ilyen komoly hatótávot, hét év (vagy 160 000 km) általános műszaki garanciával nehezen találunk máshol. A hasonló méretű Volkswagen ID.3 17 833 673 forintról indul szintén 204 lóerővel, a 215 lóerős Hyundai Kona EV 65,4 kWh-s akkumulátorral 15,5 millió forint.

Belterében lehetne pár opció a színeket tekintve, és a hazai extralistáról is hiányzik pár tétel, de a praktikumot, hatótávot, hétköznapi használhatóságot nézve az MG4 tényleg mutatja, milyen lehet a jövő elektromos népautója.