Japánban különösen nagy kultúrája van a mozgássérült ügyfelek számára gyárilag átalakított személyautóknak, így nem meglepő, hogy a Mazda kínálatában a márka legsportosabb modellje is megrendelhető kerekesszék-kompatibilis kivitelben.
A világ egyetlen autópiacán sem látni annyi átgondolt, műszakilag és emberileg rendkívüli odafigyeléssel megvalósított mozgássérültjárművet, mint Japánban. Ennek vélhetően kulturális, társadalmi és gazdasági okai egyaránt vannak, az autók iránt rajongó európaiként azonban fontosabb azt látnunk, hogy a japán autóipar komolyan gondolja a korlátok nélküli mobilitás gondolatát. Erre talán nincs is jobb példa annál, mint hogy a Mazda az új generációs MX-5-höz is kínál olyan átalakítást, illetve kiegészítőket, amelyek révén a fizikailag csökkent képességű ügyfelek is maradéktalanul élvezhetik a világ legnépszerűbb roadsterének vezetési élményét.
A csomag legfontosabb eleme a kézi gáz, amelyet a középkonzol mellé szereltek – ezt nem tekerni, hanem a pedálhoz hasonlóan gyorsításhoz nyomni (előretolni), lassításhoz felengedni (hátrahúzni) kell. Ugyanez a kar szolgál fékezésre is – ahhoz, hogy egy ilyen komplex rendszer finoman adagolható legyen, a Mazda mérnökeinek elhivatottságára és szaktudására volt szükség. Ugyanezen a karon találhatók a vezetés közben használatos leggyakoribb funkciók kezelőszervei is: az irányjelzők, a kürt, illetve az üzemi fék rögzítésére szolgáló kapcsoló.
Az automata sebességváltó fokozatait a kormányra szerelt kapcsolókkal kézzel is válthatjuk, ám hogy ehhez ne kelljen elengedni a gázkart, a fel- és visszakapcsolásra szolgáló kezelőszerveket átcsoportosították: a mozgássérült-MX-5-ösön egyazon kormányküllőn helyezték el mindkettőt. A sportautó precíz, közvetlen kormányzásának köszönhetően országúton nem okoz gondot a Mazda irányítása, kis sebességű manőverezésnél azonban kapóra jöhet a kormánykerékre szerelt forgógomb.
Ahhoz persze, hogy egy kerekesszékkel közlekedő ügyfél vezetni tudja az MX-5-öst, be is kell tudnia szállni az autóba. Ezt egy, a küszöbre szerelhető, elforgatható ülőpárnával segíti elő a Mazda: ez olyan magasságban helyezkedik el, ahonnan könnyen csusszanhat be az ülésre, illetve szállhat ki onnan a pilóta.
Míg a Mazda MX-30 esetében a hátrafelé nyíló hátsó ajtónak és a B oszlop nélküli kialakításnak köszönhetően könnyen és gyorsan beemelhető a hátsó ülésre a kerekesszék, az MX-5 sofőrje csak az utasülésen szállíthatja összecsukott székét – ott viszont méretre szabott takaróponyvával akadályozhatja meg a szerkezet elmozdulását, ezzel gondoskodva az ülés biztonságáról.
Míg a Mazda MX-30 esetében a hátrafelé nyíló hátsó ajtónak és a B oszlop nélküli kialakításnak köszönhetően könnyen és gyorsan beemelhető a hátsó ülésre a kerekesszék, az MX-5 sofőrje csak az utasülésen szállíthatja összecsukott székét – ott viszont méretre szabott takaróponyvával akadályozhatja meg a szerkezet elmozdulását, ezzel gondoskodva az ülés biztonságáról.