Négypetéjű ikrek: a Mazda szabadidőjármű-kínálata

Négypetéjű ikrek: a Mazda szabadidőjármű-kínálata

hirdetés
Az MX-30-tól a CX-60-ig széles, és főleg sokszínű a Mazda crossovereinek a választéka. Négy modell négy, markánsan eltérő személyiséggel – de vajon kinek melyik az ideális?
A városi méretosztálytól a felső középkategóriáig terjed a Mazda európai szabadidőjármű-kínálata.

Ez ma már jóformán természetes az élvonalbeli autógyártók körében, hiszen nincs népszerűbb formátum a crossovereknél.

Míg azonban a legtöbben hasonló irányelvek alapján építik meg autóikat, amelyek így – az elkerülhetetlenül változó műszaki részleteken túl – jóformán csak méretükben különböznek egymástól, a Mazda minden szabadidőjárműve rendelkezik olyan jellemzőkkel, amelyek teljesen egyedivé teszik a gyártó palettáján – és persze olyanokkal is, amelyek összetéveszthetetlenül Mazdaként azonosítják a piacon.
Ez nem valami új kori megoldás a Mazda részéről: a vállalat mindig is igyekezett a saját útját járni, és nem szívesen állt be azokba a sorokba, amelyeknek a végén komoly bónuszokkal jutalmazták a sablonos megoldások előtt fejet hajtó versenytársakat. Gondoljunk csak a márka bolygódugattyús motorprogramjára, amely évtizedeken át adott életet különösen izgalmas modelleknek; a Mazda CX-7-re, amely nem egyszerűen egy sportos szabadidőjármű volt, hanem egy praktikus karosszériába öltöztetett sportkocsi; vagy a márka legnyilvánvalóbb különcére, az MX-5 roadsterre, amelyet lassan 35 éve irigyel mindenki, másolására azonban senki nem vállalkozik.
Kezdjük a sort a mai kínálat legtapasztaltabb tagjával, a CX-5 modellel, amelynek első generációja elsőként alkalmazta a Kodo formai filozófiát. Már önmagában ezért főhelyre kívánkozik a márka történelemkönyvében, a kompakt crossover azonban az úttörő szemléletnél jóval többet nyújt: alighanem ez az a típus, amely optimalizált tudásával és jellemzőivel a legpontosabban határozza meg a márka értékrendjét.

Klasszikus benzin- és dízelmotorjaival, i-Activ összkerékhajtásával, ideálishoz közelítő üléspozíciójával maga a megtestesült jinba Ittai, tökéletes összhang ló és lovasa között. Sem többet, sem kevesebbet nem kínál, mint amit a Mazdától elvárnánk – illetve mégis, hiszen az elegáns komfortot megtestesítő Takumi és a sportos Homura kivitelek mellett ott a CX-5 Newground, amely azokat szólítja meg, akik szerint a szabadidőjárműveknek terepen a helyük.
A Mazda CX-30 eredetileg amolyan félszerzet gyanánt, kívül kecses, belül tágas átmenetként mutatkozott be az akkor még elérhető CX-3 és a CX-5 között. Aztán gyorsan nyilvánvalóvá vált azok számára, akik kipróbálták, hogy valójában nem kiegészíti, hanem összegzi ezt a két modellt. Komplettebb a kisebbiknél, spontánabb a nagynál, és összességében a legjobb választás azoknak, akik nem utazni, hanem vezetni szeretnek. Kétféle kétliteres benzinmotorja három teljesítményszintet kínál, választhatunk az első- és összkerékhajtás, a kézi és automata sebességváltó között.
Ha a CX-30 a márka hagyományos, nemes értékeinek modern formába öntött újraértelmezése, az MX-30 éppen fordítva, egyenesen a jövőbe vezeti át ezeket a filozófiákat. Kialakításában ugyanaz az élményközpontú célszerűség uralkodik, mint a márka többi típusánál. Optimalizált méretű akkumulátorával a saját útját járja a tisztán elektromos városi szabadidőjárművek között: a kevesebb felhasznált nyersanyag kisebb környezeti terhelést és megfizethetőbb mobilitást eredményez, míg az alacsonyabb tömeg nemcsak az energiafelhasználás, hanem a vezetési élmény szempontjából is kedvező.
Európa legnevesebb autós újságjai nyilatkoztak elismerően az MX-30 vezethetőségéről, amelyhez kiegyensúlyozott rugózási komfort társul.

A Mazda első elektromos modellje nem egyszerűen érdekes és egyedi koncepció, hanem egy remek autó, amely – mint a legtöbb Mazda – nem szeretne mindent jól csinálni. Inkább néhány kiemelt szempontra koncentrál, de azokat kiválóan oldja meg.

Tökéletes példa erre az MX-30 R-EV változat, amelynek fedélzeti áramfejlesztő egysége nem akármilyen belső égésű motor, hanem az a forgótárcsás konstrukció – nevezzük nevén, Wankel-motor –, amelyet hatvan év alatt fejlesztett tökélyre a Mazda.
Ugyanezt a filozófiát testesíti meg a CX-60, a Mazda frissen bevezetett zászlóshajója. Ez nyugodtan lehetett volna pont ugyanolyan, mint bármely más crossover a felső középkategóriában – a világon ma minden szabadidő-autót el lehet adni. A Mazda azonban ehelyett olyasvalamit alkotott, amelyhez foghatóval a prémiumszegmensen kívül ma sehol nem találkozhatunk. A hosszanti hathengeres dízel motor és a hátsókerék-hajtás kombinációja nem csak szentimentális okokból került előtérbe. Azok a vezetési jellemzők, amelyeket ez a konfiguráció alapértelmezésben biztosít, semmilyen más elrendezéssel nem adhatók vissza. Ha így nézzük, a CX-60 a Mazda történetének legtágasabb sportautója, amely ráadásul a klasszikus, nagy lökettérfogatú, belső égésű motorok mellett plug-in hibridként is elérhető.
Egy progresszív és egy klasszikus városi autó, egy mindenes családi jármű, és egy vérbeli gran turismo: a Mazda szabadidőjármű-kínálata nemcsak az alapokat fedi le, hanem olyan lehetőségekre is gondol, amelyeket csak ettől a márkától várnak el az ügyfelek. Nem csak különbségeket mutatnak azonban a nevükben X-et viselő modellek: okostelefon-integráció, kulcs nélküli nyitás és indítás, valamint egy sor kényelmi és biztonsági rendszer gondoskodik arról, hogy az ügyfelek hiánytalan szolgáltatásokban részesüljenek.