Íme minden idők legédesebb Mazdája

Íme minden idők legédesebb Mazdája

hirdetés
Egyedi sziluettjének és nyitható vászontetejének köszönhetően a második generációs Mazda 121 eleve egy igazi cukorfalat volt. Az 1990-es évek harsányan lüktető marketinggépezete azonban gondoskodott arról, hogy ezt a legteljesebb mértékben ki is aknázzák.
Ma már nem tudjuk, kinek a fejéből pattant ki az együttműködés gondolata.

Talán a Mazda európai képviseletén jutott valakinek eszébe, hogy a frissen bevezetett 121-es sziluettje tulajdonképpen akár gumicukorként is megállná a helyét, de az is lehet, hogy a Bonn közelében működő Haribo kommunikációs osztályán merült fel az ötlet, hogy partnernek jelentkezzenek a modell promóciójához.

A lényegen azonban ez mit sem változtat: az 1990-es évek elején ugyanis megszületett a Mazda 121 Goldy, egy mindössze ezer példányban gyártott limitált kiadás, amelynek minden részletét elgumicukrosították, és amely kizárólag nyereményautóként volt elérhető.
Európa német nyelvterületein zajlott a játék, a német, osztrák és svájci felnőtteknek pedig végre személyes indíttatásuk is volt arra, hogy gyermekeiket ellássák heti gumimaci-adagjukkal (ld. Gyermek, felnőtt kedve jó, édes élet, Haribo.) A Mazda 121 Goldy ugyanis igazán vonzó csomag volt: élénksárga karosszériája, Momo sportkormánya, valamint eltolható vászonteteje majdnem sportautós hangulatot teremtett.
Maga az alapmodell sem volt persze híján a karizmának: az 1,3 literes motor fürge 72 lóerőt bocsátott a vezető rendelkezésére, a félgömb profilú utastérben pedig sokkal több hely várta az utasokat, mint amire a minimális karosszériahossz alapján számítani lehetett volna.
A tuningautóiról ismert Hofele Design gondjaira bízott Mazda 121 Goldy-széria keréktárcsáit gumimaci-motívum díszítette, ahogy a hátsó szélvédő elé felhúzható árnyékolót is. A hátsó ülésen egy méretes plüssmackó várta a szerencsés nyerteseket. A csomagtartóban pedig 100 zacskónyi, autó formájú gumicukor lapult, egyedi Mazda-dizájnú tasakban.

A kampány sikeresnek bizonyult, a Mazda 121 ugyanúgy kultusztárggyá nemesedett Európában, mint hazájában, ahol Autozam Revue néven forgalmazták. Gömbölyded idomait nem örökítette tovább, magas utastere azonban közvetlen ihletadóként szolgált ahhoz a Mazda Demióhoz, amely gyakorlatilag egy személyben teremtette meg a városi egyterű modellek műfaját, és Mazda2-ként Európában is népszerűvé vált.
A Mazda 121 Goldy példányok sorsáról semmi nem tudni, egy kivétellel. Ezt a bizonyos autót harminc évvel a bemutatkozása után, valószínűtlenül jó állapotban ajánlotta fel a Mazda németországi múzeumának egy német házaspár, akik annak idején az ezer szerencsés nyertes között jutottak az aranysárga kisautóhoz. Nélkülük talán ez az egész történet a feledés homályába merült volna, így viszont mindannyian felidézhetjük, hogyan is képzelték harminc éve Németországban és Japánban a dolce vitát.