A rajongók hosszú évek óta könyörögnek a Mazdának, hogy támassza fel legfontosabb műszaki csemegéjét. Az autógyár most teljesítette kívánságukat, és ezzel a legelszántabb benzinmotor-hívők számára is elfogadhatóvá, sőt, kívánatossá tette az elektromos átállás gondolatát.
Az év végéhez közeledve szokás számot vetni az elért eredményekkel, és sorra venni, melyek azok a vívmányok, amelyekre hosszú időkig emlékezni fogunk. Nos, 2023 ebből a szempontból keresztülhúzta mindenki számítását: épp csak átléptünk az új évbe, és a Mazda máris olyan műszaki szenzációt mutatott be, amelyhez foghatóra nemigen számíthatunk a hátralévő hónapokban.
A kérdéses technológia a Mazda MX-30 akkumulátoros elektromos crossoverhez fejlesztett hatótávolság-növelő generátor, amely nem funkciójával, hanem konfigurációjával érdemli ki az elismerést: az autógyártó ugyanis a korábbi várakozásokkal összhangban bolygódugattyús (közismert nevén Wankel-) motorral oldotta meg a feladatot. Ez műszaki szempontból is figyelemre méltó megoldás, legalább ilyen fontos ugyanakkor a fejlesztés szimbolikus jelentősége: az e-Skyactiv R-EV névre keresztelt hajtáslánc ugyanis még inkább megerősíti a kapcsolatot, a folytonosságot a márka múltja és jövője között. Mielőtt tehát elmerülnénk az újdonság műszaki részleteiben, lássuk, miért is fogadta a világ mazdás közössége fokozott lelkesedéssel a fejlesztést: mi köze is van a Mazdának a Wankel-motorhoz.
A kérdéses technológia a Mazda MX-30 akkumulátoros elektromos crossoverhez fejlesztett hatótávolság-növelő generátor, amely nem funkciójával, hanem konfigurációjával érdemli ki az elismerést: az autógyártó ugyanis a korábbi várakozásokkal összhangban bolygódugattyús (közismert nevén Wankel-) motorral oldotta meg a feladatot. Ez műszaki szempontból is figyelemre méltó megoldás, legalább ilyen fontos ugyanakkor a fejlesztés szimbolikus jelentősége: az e-Skyactiv R-EV névre keresztelt hajtáslánc ugyanis még inkább megerősíti a kapcsolatot, a folytonosságot a márka múltja és jövője között. Mielőtt tehát elmerülnénk az újdonság műszaki részleteiben, lássuk, miért is fogadta a világ mazdás közössége fokozott lelkesedéssel a fejlesztést: mi köze is van a Mazdának a Wankel-motorhoz.
A történet a múlt század hatvanas éveinek elején kezdődött, amikor a Mazda megvásárolta egy különleges motortechnológiai alkalmazásának jogait a német NSU márkától. A technológiát egy Felix Wankel nevű mérnök dolgozta ki néhány évvel korábban, de addigra bebizonyosodott, hogy legalább annyi buktatója van az elképzelésnek, mint amennyi előnnyel kecsegtetett. A Mazda akkori elnöke, a cégalapító Macuda Dzsucsiro második fia, Macuda Cunedzsi azonban bízott mérnökeinek felkészültségében.
Míg a hagyományos belső égésű motorokban a hengeren belül váltakozó irányú mozgást végző dugattyú hajtja meg a főtengelyt, a Wankel-motor földimogyoróra emlékeztető égésterében egy excentrikusan forgó, azaz bolygó mozgást végző, megközelítőleg háromszög alakú test teszi ugyanezt. A szokásos ütemek (szívás, sűrítés, gyújtás és munkavégzés, kipufogás) az égéstér fala és a forgó dugattyú sarokpontjai által leválasztott rekeszekben mennek végbe, méghozzá folyamatosan – míg egy Otto-motorban a főtengely két fordulatára jut egy munkavégzési ciklus, a Wankel-motorban ez az arány 1:1.
A konstrukció ennek köszönheti kiváló fajlagos teljesítményét, míg a működési alapelv finom, rezgésmentes járást, magas elérhető fordulatszámokat és elvileg nagy fokú üzembiztosságot garantál. A konstrukció eredendő hátrányai a rossz termikus hatásfok, a nyomatékszegény üzem, illetve a gyártási pontosságra való, kritikus érzékenység. A Mazda technológiai felkészültségére jellemző, hogy tökélyre fejlesztette a magas fordulatszámokra képes, így elsősorban sportos felhasználásra ideális technológiát, amelynek közel fél évszázados pályafutását végül a szigorodó emissziós normák törték derékba.
Míg a folyamatosan változó fordulatszámon üzemeltetett, nagy nyomatékleadásra kényszerített forgótárcsás motor ma már nem felel meg a környezetvédelmi elvárásoknak, a technológia minden más helyzetben életképes, kedvező alternatívája lehet a hagyományos belső égésű motoroknak.
Míg a folyamatosan változó fordulatszámon üzemeltetett, nagy nyomatékleadásra kényszerített forgótárcsás motor ma már nem felel meg a környezetvédelmi elvárásoknak, a technológia minden más helyzetben életképes, kedvező alternatívája lehet a hagyományos belső égésű motoroknak.
Egy ilyen lehetséges felhasználási terület az áramfejlesztés – és a Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV fedélzetén pontosan ez a feladata. Mivel kis helyet foglal, a mérnökök kényelmesen elhelyezhették az MX-30 orrában, a villanymotorral és a generátorral közös egységben. A 830 köbcentiméteres, egytárcsás motor legnagyobb teljesítménye 74 lóerő, és két esetben lép működésbe.
Az egyik, ha lemerül a 17, 8 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátor. A Mazda széles körű piackutatás alapján határozta meg az ideális akkumulátor-méretet: ezzel vegyes ciklusban 85, városban 110 kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemben az autó. Ezt követően a Wankel-motor tölti az akkumulátort, amely így fennakadás nélkül tudja táplálni a 125 kW (170 LE) teljesítményű villanymotort. Másrészt a benzinmotor az akkumulátor töltöttségétől függetlenül akkor is beindul, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség, például előzéshez: ilyenkor közvetlenül biztosít extra energiát a villanymotornak.
Az egyik, ha lemerül a 17, 8 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátor. A Mazda széles körű piackutatás alapján határozta meg az ideális akkumulátor-méretet: ezzel vegyes ciklusban 85, városban 110 kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemben az autó. Ezt követően a Wankel-motor tölti az akkumulátort, amely így fennakadás nélkül tudja táplálni a 125 kW (170 LE) teljesítményű villanymotort. Másrészt a benzinmotor az akkumulátor töltöttségétől függetlenül akkor is beindul, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség, például előzéshez: ilyenkor közvetlenül biztosít extra energiát a villanymotornak.
Az újdonság álló helyzetből 9,1 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, végsebessége pedig megegyezik a tisztán elektromos modellével, azaz 140 km/óra. A Wankel-motor szabványos üzemanyag-fogyasztása 1,0 liter/100km, a széndioxid-kibocsátás 21 gramm kilométerenként - ezek a WLTP norma szerint mért értékek a plug-in hibrid modellek között a legkedvezőbbek közé tartoznak. Papíron tehát versenyképes, koncepciójában pedig egyenesen zseniális a Mazda újdonsága - ami végül is nem meglepő, hiszen megszokhattuk, hogy a márka rendszerint egyedülálló és emlékezetes - ráadásul működőképes - ötletekkel áll elő.