1996-Formula-Mazda

Különc Mazda versenypályára

hirdetés
A Mazdáról köztudomású, hogy a saját útját szereti járni, legyen szó formatervezésről, ergonómiáról vagy motortechnológiáról. Ez a meggyőződés – no meg a szerencsés véletlen – hívta életre az 1980-as években a világ egyetlen Wankel-motoros márkakupáját.
2022 őszén különleges versenyautó tűnt fel a világ egyik legnagyobb járműaukciós háza, az RM Sotheby’s katalógusában. A piros-fehér festés, a sárga mezőben ágaskodó ló és a Niki Lauda felirat láttán könnyen azt gondolhattuk volna, hogy egy maranellói együlésesre lehet licitálni. A valóság azonban ennél is izgalmasabb volt: az autó ugyanis egy Formula Mazda monoposto volt…
Ha olvasóink még nem hallottak a Formula Mazdáról, a hibát ne saját készülékükben keressék: egy hamisítatlan, alulról jövő kezdeményezésről van szó, amely egy autós iskolával kezdődött. A legendás autóversenyző, Jim Russell az 1980-as évek elején azzal a kéréssel fordult a Mazda észak-amerikai képviseletéhez, hogy versenyzőképző akadémiája számára fejlesszenek és gyártsanak le öt együléses versenyautót. Mivel az ekkor már harminc éve működő Jim Russell Racing Driver School legendának számított, a Mazda döntéshozói azonnal rábólintottak a feladatra.
A hegesztett acél csővázra épülő autók a Mazda 13B típusjelű Wankel-motorjának 180 lóerőre emelt teljesítményű verzióját kapták meg. Ez volt a forgótárcsás erőforrás legkiforrottabb generációja, amelyet harminc éven át gyártottak, és amely a Mazda RX-7-ben csinált karriert. A nyomaték a differenciálművel közös házba épített, ötfokozatú váltón keresztül jutott el a hátsó kerekekre. A rendkívül precíz, minden elemében állítható futóművel szerelt, pillekönnyű autókban a technika oly mértékben kezes volt, hogy a köridők semmi máson nem múltak, mint a pilóta képességein.
Amint a versenyzőképzőben kipróbálták az autókat, meglátták a benne rejlő lehetőséget. Rendeltek még húszat, majd még ugyanabban az évben útjára indították a Formula Mazda szériát. A rendkívül szoros, mégsem unalmas versenyek mágnesként vonzották a nézőket, de nem csak őket: számos ígéretes tehetség kifejezetten a kiegyensúlyozott Mazda Formula versenyautók miatt választotta Jim Russel iskoláját, ahonnan aztán felsőbb motorsport-kategóriákban kezdhették meg versenyzői pályafutásukat.

Hogy milyen kiváló konstrukció volt az eredeti Formula Mazda autó, jól mutatja, hogy csak 20 év elteltével, 2004-ben cserélték le; az utódban már egy erősebb, 250 lóerős bolygódugattyús motor dolgozott. Az új autó gyorsabb volt, ugyanakkor sokan kitartottak az eredeti konstrukció mellett. Az észak-amerikai motorsportszervezet, az SCCA 2020-ban beszüntette a Formula Mazdát, és a más márkák számára is nyitott Formula X szériával váltotta azt fel. A helyzet iróniája azonban, hogy a többség továbbra is Mazda-motoros versenyautókkal küzd az új szériában – igaz, ezek már soros négyhengeres erőforrások.
A történetből már csak egy szál maradt elvarratlan: vajon mi köze volt Niki Laudának a fényképeinken szereplő Formula Mazda versenyautóhoz? Nos, tudomásunk szerint semmi, a ferraris színvilág és a legendás versenyző neve kizárólag tisztelgésképpen került a kocsira. Abból azonban, amit a konstrukcióról megtudtunk, úgy sejtjük, a háromszoros F1-es világbajnok maga is örömét lelte volna a kicsi Mazdában…