Környezetbarát legendát fejleszt a Mazda

Környezetbarát legendát fejleszt a Mazda

hirdetés
Úgy tűnik, meghozza a gyümölcsét a hosszas könyörgés és reménykedés: a Mazda ismét ráfekszik a forgótárcsás motorok fejlesztésére, méghozzá a 21. század elvárásainak megfelelően.
Amikor a Mazda bemutatta az MX-30 fedélzeti hatótávolság-növelővel szerelt változatát, legalább annyian örültek annak, hogy a cég feltámasztotta Wankel-motoros szakértelmét, mint ahányan bosszankodtak, hogy miért nem valami nagyobb, sportosabb, dögösebb kivitelben tér vissza az ikonikus bolygódugattyús erőforrás… A válasz persze egyszerű: nem lehet ajtóstul rontani a házba.

Egy vadonatúj motor kifejlesztése mindig rengeteg időt, pénzt és emberi erőforrást visz el, ezért érdemes a lehető legszélesebb körben biztosítani a technológia alkalmazhatóságát. Az MX-30 R-EV az első lépés volt egy olyan folyamatban, amelynek a jelek szerint már legalább egy, de inkább több további fázisa is lesz.
A Mazda ugyanis két másik japán autógyártóval: a Toyotával és a Subaruval közösen szándéknyilatkozatot adott ki, amelynek értelmében olyan új motorok kifejlesztésében fognak együttműködni, amelyek több szálon kötődnek a szénkibocsátás csökkentéséhez. A megállapodás sarkalatos pontja, hogy bár az autógyártók közösen tökéletesítenek bizonyos alapvető technológiákat, mindhárman markánsan eltérő, rájuk jellemző formátumú motorokat fognak gyártani, így nem lesznek egymás versenytársai a piacon, ellenben gyorsabban, olcsóbban és jobb minőségben juthatnak el a kívánt végeredményhez.
Míg tehát a Toyota soros négyhengeresben, a Subaru pedig bokszermotorban gondolkodik, a Mazdánál fel sem merült, hogy ne Wankel-motort építsenek a projekt keretében.
Az említett emissziócsökkentésnek minden lehetséges módját feltérképezik az együttműködés során. Egyrészt a motorokat felkészítik arra, hogy elektromos hajtásrendszerekkel integrálják őket – a már alkalmazott hatótávolság-növelő mellett tehát leginkább kiemelkedő hatásfokú hibrid rendszerekben találkozhatunk majd Wankel-motorokkal. Másrészt viszont magát a belső égésű üzemet is tisztítani szeretnék, ezért az új generációs forgótárcsás erőforrást alkalmassá teszik a szénsemleges (bio-, illetve szintetikus) üzemanyagok égetésére.

Utóbbi technológiával már a Mazda is kísérletezik egy ideje, elég arra a biodízellel hajtott Mazda2-esre gondolni, amely a Super Taikyu versenyszéria kísérleti géposztályában versenyez.
Az új motorok nemcsak takarékosabbak és tisztább üzeműek lesznek, mint a most alkalmazottak, de különböző megoldások eredményeként kompaktabbak is azoknál. Ez további fogyasztás- és emissziócsökkentést tesz majd lehetővé, hiszen áramvonalasabbra tervezhetik körülöttük az autókat.