Hátsókerék-hajtású nagyautó a Mazdától

Hátsókerék-hajtású nagyautó a Mazdától

hirdetés
A vadonatúj Mazda6e a szedánok eleganciájával és az ötajtósok praktikumával párosítva hozza vissza a Mazda életébe a sportos vezetés szinonimájának számító hátsókerék-hajtást.
Ha eltekintünk az örök érvényű MX-5 sportautótól, az 1997-ben nyugdíjazott 929-es szedán volt az utolsó olyan Mazda személyautó, amelynek motorja a hátsó kerekeket hajtotta. Persze ez nem véletlen: a tipikus autóvezető könnyebben boldogul az elsőkerék-hajtású járművekkel, amelyek megbocsátóbban fogadják az emberi hibákat.

Csakhogy a Mazda rajongói között az átlagosnál nagyobb arányban vannak olyanok, akik nemcsak helyváltoztatásra alkalmas eszköznek, hanem örömforrásnak is tekintik az autót, akik szeretnek és tudnak is vezetni. Ezért töretlen immár 35 éve a fent említett MX-5 népszerűsége, és ezért kedvező a CX-60 fogadtatása is: ezek a típusok olyan pluszt tesznek hozzá a vezetéshez, amely egész egyszerűen semmi mással nem pótolható.
A Mazda6e neve pontosan elhelyezi az újoncot a palettán, hiszen bár hajtáslánca eltérő, formavilága és impozáns  kiállása egyértelműen rokonítja a jól ismert Mazda6-ossal. Sőt, bő tíz centiméterrel még hosszabb is annál, amihez 6,5 centiméterrel nyújtott tengelytáv társul, ez pedig már a nagyautók felségterülete – egy olyan szegmensé, ahol szintén presztízskérdés a hátsókerék-hajtás. A Mazda6e karosszériája nemcsak 492 centiméteres hosszúságával, de arányaival is a felsőbb kategóriákhoz igazodik: hosszú, büszke orra mögött hangsúlyos ívelésű utascella húzódik, amely rövid, függőleges farban végződik.
vadonatuj-mazda-6e-carnet-hir
Ez jellegzetes Kodo-motívum, amely azonnal kapcsolatot teremt a márka többi gyártmányával. Az oldalajtók alsó felének törésvonalai a száguldó motorcsónak által vetett tajtékokat idézik, és ezzel álló helyzetben is a sebesség érzetét keltik. Ugyanezt a hatást éri el a speciális fénykarakterrel rajzolt orr, amely elegáns megoldással értelmezi újra a Mazda klasszikus hűtőmaszkját; határozottan sportos képet mutatnak a kerek hátsó lámpatestek, valamint a csomagtérfedél pereméből kiemelkedő légterelő.
vadonatuj-mazda-6e-carnet-hir-16
vadonatuj-mazda-6e-carnet-hir-17
vadonatuj-mazda-6e-carnet-hir-9
Maradjunk még egy gondolat erejéig a farnál, mert az több meglepetést is tartogat. Az egyik, hogy amit szedánnak véltünk, valójában egy elegáns ötajtós modell. Ezzel a Mazda6e a konzervatív amerikai és szigorú német luxusautók helyett az avantgárd francia autóépítészet legelegánsabb példányaival vállal közösséget. Ez pedig nemcsak progresszívvé, de praktikussá is teszi: mivel az egész hátsó szélvédő felnyitható, különösen széles nyíláson át férhetünk hozzá a csomagtartóhoz. A teljesen sík, szabályos formájú üreg a hátsó ülések támláinak osztott döntésével több fokozatban bővíthető. A Mazda6e alaphelyzetben összesen 400 liternyi csomagot tud magával vinni, ám ennek csak egy részét hordja hátul – ez a másik váratlan jellemző.
A Mazda6e ugyanis – ha az elnevezés nem árulta volna el a titkát – tisztán elektromos hajtást kapott. Az MX-30 után immár a második karakteres, a tömegbe nem beleolvadó villanyautót mutatja be a japán gyártó, amelynek műszaki paraméterei nagyon határozott piaci pozicionálásáról tanúskodnak. Ahelyett, hogy impozánsan hangzó, de a gyakorlatban kezelhetetlen teljesítményáradattal nyűgözné le ügyfeleit, a Mazda6e két dinamizmusra hangolt, de kiegyensúlyozott hajtáslánc-variációt kínál.

Az egyik valamivel erősebb (245, illetve 258 LE), a másik valamivel nagyobb hatótávolságot kínál (vegyes üzemben 479, illetve 552 km, városi forgalomban 605, illetve 695 km.) Ami azonban a vezethetőség szempontjából igazán fontos, hogy bármelyiket választjuk, gyakorlatilag azonos fizikai paraméterekkel, azaz megegyező karakterrel rendelkező autót kapunk.
Ezt azzal érték el a Mazda mérnökei, hogy a két változatnál eltérő akkumulátortechnológiát alkalmaztak. A kisebb, 68,8 kWh kapacitású akku lítium-vasfoszfát (LFP), míg a nagyobb, 80 kWh-ás akkumulátor nikkel-mangán-kobalt katódokat alkalmaz. Ez utóbbi nagyobb energiasűrűségének köszönhetően úgy biztosít bő 15 százalékkal nagyobb hatótávolságot, hogy tömege kilogrammra megegyezik a kisebb akkumulátoréval. Mivel a villanyautókban az akkumulátor a legnehezebb komponens, ez a két variáns esetében azonos tömegelosztást és azonos vezethetőséget eredményez. Ez utóbbit több lengőkaros felfüggesztés, gondosan hangolt kormánymű és csillapítás, valamint kiegyensúlyozott tengelyterhelés teszi tökéletessé; a mély tömegközéppont és a széles nyomtáv szuverén stabilitást kölcsönöz az autónak.
Hab a tortán, hogy a Mazda6e saját kategóriájában a könnyebb járművek közé tartozik. A Mazda mérnökei a márka több évtizedes grammfilozófiáját alkalmazva sikeresen két tonna alatt tartották a márka új zászlóshajójának a menetkész tömegét. Ebből adódóan az ötajtós szedán dinamikusan, de nem nyomasztó lendülettel gyorsít: álló helyzetből 7,6, illetve 7,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, az egységesen 175 km/óra végsebesség pedig az arany középutat testesíti meg az energiatakarékos használat és a mindig rendelkezésre álló, megnyugtató menetdinamikai tartalék között. A modell szabványos energiafelhasználása 16,6, illetve 16,5 kWh/100km, amivel egy méretosztállyal lejjebb is versenyképesnek számítana a nagy Mazda.
Műszakilag és megjelenését tekintve az élvonalban van tehát a Mazda6e, de mi a helyzet a helykínálattal és a belső kialakítással? A tervezők a Mazda legjobb hagyományait követve ügyeltek arra, hogy engedjék érvényesülni a tereket: ahelyett, hogy telezsúfolták volna a felületeket, szellős és megnyugtató, ugyanakkor inspiráló környezetet alakítottak ki. A térérzetet panoráma-napfénytető és rejtett hangulatvilágítás javítja, az integrált fejtámlával ellátott ülések egyszerű kidolgozását mesterien elhelyezett díszítőelemek teszik igényessé.
A tradicionális esztétikum és a komfortos helykínálat nem áll a high-tech megoldások útjába, sőt: hat átgondolt üzemmód optimalizál minden fedélzeti rendszert a pillanatnyi helyzethez, akár privát telefonhívást szeretnénk lebonyolítani, akár pihennék hosszabb-rövidebb ideig, vagy autómosóba vinnénk a Mazdát.

A vezető 10,2 colos digitális műszeregységen és 50 colos, kiterjesztett valóságú head-up kijelzőn keresztül követheti nyomon a jármű- és menetadatokat, a központi érintőképernyő 14,6 colos, és hátra is jutott egy érintőképernyő, amelyről az ott utazók szabályozhatják saját klímazónájuk beállításait, a napellenzők helyzetét, vagy az első utasülés pozícióját (utóbbit csak álló helyzetben.) A fedélzeti rendszerek hangvezérléssel kezelhetők, a nyitáshoz és indításhoz elég egy okostelefon.
A biztonsági rendszerek sora értelemszerűen hiánytalan, sőt, néhány forradalmi megoldás is helyet kapott a Mazda6e-ben – ilyen például a hátsó ülés foglaltságára figyelmeztető rendszer, amely többek között kamerát is alkalmaz, és a kiszálláskor adott hangjelzés mellett a kijelzőn is megjeleníti a hátul utazókat.
A Mazda6e 2025 nyarától elérhető Európában, megjelenésével pedig a Mazda legnemesebb hagyományai folytatódnak. A márka az 1960-as évek derekától kezdve kínált elegáns és sportos nagyautókat, amelyek a hazai piacon és a nemzetközi porondon egyaránt sikerrel vették fel a versenyt a konkurenciával, és ma formai és műszaki szempontból egyaránt a korabeli japán autóipar legemlékezetesebb típusai között tartjuk őket számon. Erre a Mazda6e-nek is megvan az esélye, hiszen arányaival, formáival és műszaki tartalmával friss színt hoz abba a kategóriába, amely az utóbbi időkben egyre inkább kezdte elveszíteni egykori ragyogását.
A Mazda új zászlóshajó szedánja immár Magyarországon is megrendelhető, 17 999 900 forintos induló ártól. A Mazda6e két, igen gazdag felszereltségi szinten választható, az ügyfelek a háromféle belső színvilág révén könnyen személyes ízlésükhöz igazíthatják a szedánt. Első példányai a nyár végén érkeznek az országba, azok a CarNet Riegler győri és a CarNet Mirai budapesti szalonjaiban megtekinthetők, kipróbálhatók.